Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Välkommen! Fördjupningsutbildning - din roll som förbundschef
2
Nationella rådet Ett forum för Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Sveriges Kommuner och Landsting samt Socialstyrelsen för gemensamma ställningstaganden i strategiska frågor vad gäller finansiell samordning. Utgör ett forum för samlade diskussioner om det gemensamma uppdraget och för att söka samfällda lösningar av problem och frågor. Bidrar till utveckling, ökad professionalitet och kunskap inom den finansiella samordningen. Genomför strategin som en del i arbetet med att stärka samordningsförbundens legitimitet och förankring Tar fram råd och stöd, tex, rekommendationer, handbok Nationellt FINSAM-stöd: Magnus Simonsson Nationellt SUS-stöd: Marie Hermanson
3
Dagordning Dialog Samarbete Samverkan o Tillit Ledning o Styrning
Förvaltning Lagen Verktyg
4
Vad är syftet med finansiell samordning?
Varför behövs samordningsförbund (vad var lagstiftarnas tanke)?
5
Syftet med finansiell samordning
Hjälpa individer i behov av samordnad rehabilitering att få tillgång till samhället stöd utifrån medlemmarnas gemensamma ansvarsområde. Hamna rätt i välfärden Bidra med en effektivare resursanvändning genom att ge stöd åt medlemmarnas samverkansarbete inom ramen för den finansiella samordningen. Effektivare välfärd Med fokus på att nå eller närma sig arbetsmarknaden!
6
Varför samordningsförbund?
Syftet med ett självständigt samordningsorgan är ytterst att skapa förutsättningar för samverkan genom samordning av vissa resurser… en möjlighet att använda samhällets resurser på ett mer effektivt sätt. Välfärden är sektoriellt organiserad vilket ibland skapar svårigheter för individer i behov av stöd från mer än en aktör Samverkan är ett organisatoriskt sätt att lösa en utmanande uppgift som den egna organisationen inte på egen hand klarar av
7
Perspektiv poängterade i prop. 2002/03:132
Uppföljning av hur statliga medel används Olika logik: mellan medlemmarna i förhållande till organisering Styrning – mer än beställar-utförare, även driva egna aktiviteter Individen – ej hamna i underläge i förhållande till parterna – Ej tvingande, ej myndighetsutövning
8
Vad är samverkan?
9
Definitioner av samverkan
SOU 2006:65: ”Någon eller några tillför sina specifika resurser, kompetenser och/eller kunskaper till en uppgift som man gemensamt har att genomföra”. Axelsson och Bihari Axelsson (2007): ”En icke-hierarkisk aktivitet där aktörer möts på lika villkor och med ett gemensamt intresse”. Danermark (2003): ”Medvetna målinriktade handlingar som utförs tillsammans med andra i en klart avgränsad grupp avseende ett definierat problem och syfte” Enkelt uttryck så behöver samverkan ha ett tydligt mål, bestämda aktörer och målgrupper. Det är alltså skillnad mellan samverkan och det mer allmänna ordet samarbete.
10
Graden av sam* beror alltså på både relation och organisation
Organisations- nivå budget, ledning/styrning, uppföljning, implemen- terade samverkansavtal etc. Personlig nivå Hur de professionella hanterar mål och intentioner Graden av sam* beror alltså på både relation och organisation Samordning Samverkan Samexistens Samarbete
11
Uppdrag Struktur för samverkan mellan medlemmarna;
organisering, budget, överenskommelser, gemensam uppföljning, finansiering 25% från varje part. Samverkan mellan medlemmarna; skapa samsyn kring någon form av gränsöverskridande aktivitet som utgår från individers behov.
12
Organisering – Ledning o Styrning
1 Styrelse Förbundschef Samordnings- förbund Styrgrupp Samordnare Berednings- grupp Aktivitet
13
Begrepp för offentlig styrning
Styrningsform Fokus 1970-tal Direktstyrning Regelstyrning Regler för verksamhet 1980-tal Decentralisering Målstyrning Motivation hos personal Mål för verksamhet 1990-tal Mål-& resultatstyrning Konkurrensutsättning Kvasimarknader Kostnader i verksamhet Resultat av verksamhet Kvalitet i verksamhet Konkurrens mellan utförare 2000-tal Mål- & ekonomistyrning Kvasimarknader/marknader Valfrihet Effektivitet i verksamhet Mätning av prestation o resultat Människors val 2010-tal Transparens Evidens/Riktlinjer Samverkan Tillit Jämförbarhet/öppenhet Kunskapsbaserad Manualer Förtroende Begrepp för offentlig styrning
14
Styrelse Besluta om Delegation Representation Finns jävsregler?
Obs! Delikatessjäv Besluta om mål och riktlinjer Prioritering av områden o medel Uppföljning o utvärdering av rehabinsatserna Individens behov i centrum, helhetssyn! Delegation Delegationsordning Attestordning Dokumenthanteringsplan Representation Väljs för fyra år, en ordinarie och en ersättare Från fullmäktige eller tjänstepersoner från Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen Styrelsen utser ordförande och vice ordförande Styrelsen en egen juridisk person? Formella gränser? Informella gränser?
15
Samverkansformer och arenor
2-parts samverkan Tillfälligt nedsatt arbetsförmåga Funktions- Hinder/nedsättning Arbetsgivare Deltagare Försäkringskassa Förbundet 4-partssamverkan Arbetsförmedling 2-parts samverkan 2-parts samverkan Hälso- och sjukvård Kommun Rehabilitering Primärvård Försörjningsstöd Funktionshinder skola Arbetsmarknadsenheter Social omsorg - psykiatri, familj Specialistvård Ex, psykiatri 2-parts samverkan
16
Förutsättningar Prop 2002/03:132
Vad är speciellt med samordningsförbundens organisation? Ekonomisk blandning över sektorer Blandning av politiker och tjänstepersoner, båda har olika roller Samtliga ledamöter som ingår i styrelsen har samma mandat, 25% Möjlighetslag, fria ramar, beslutas av styrelsen Lokalt ansvar o beslut
17
Lokala förutsättningar
Omvärldsfaktorer: Geografiska förutsättningar, lokala förutsättningar (Befolkning och infrastruktur) Ekonomi; Utökning, neddragning eller oförändrade ekonomiska förutsättningar Organisering; upparbetade strukturer, rutiner, projekt eller verksamhet. Klimatfrågor; yttre (mellan parterna) och inre faktorer (aktiviteter), mandat och engagemang
18
Exempel på hur man kan se förbundet o dess parter
Förbundet Processägare Genom parterna Lägre samhällskostnad Process Aktiviteter: -Deltagarinriktade -Strukturövergripande Behov Effekt Ökad egenmakt Resultat Parterna Resursägare Genom personal/medel
19
Förbundschef/ordförande
Vilka uppgifter har du? Vilket stöd är det rimligt att förbundschef får från ordförande? Vilka är de viktigaste faktorerna för att samarbetet ska fungera bra mellan förbundschef och ordförande?
20
Förmåga att höja sig över det sektoriella synsättet
Samordningsförbunden har utifrån praktiska erfarenheter identifierat följande viktiga framgångsfaktorer Ledningens roll Förmåga att höja sig över det sektoriella synsättet Formulera gränsöverskridande mål Stimulera medarbetare och ge utrymme för utveckling Förbundets tjänsteman ska verka som nätverksledare, vilket innebär att arbeta horisontellt mer än vertikalt, stödja beslutsfattande, hantera konflikter i gränssnittet och agera som förändringsagent Handbok för finansiell samordning, reviderad juni 2016
21
Ledningsuppgiften finsam
Ledning o styrningslogiken är olika utifrån samordningsförbundets parter Logiken är olika utifrån rollerna i förbundets styrelse FINSAM har inte reglerat detta
22
Vanliga uppgifter för en förbundschef
Bereda o verkställa styrelsens beslut Vara sammankallande och föredragande vid förbundets olika möten Svara för verksamhetsutveckling Bedriva omvärldsbevakning och Ekonomi/budgetarbete
23
Ledning och styrning Främjande faktorer för samarbete mellan ordförande & förbundschef: -Systematik och ordning Bygg en struktur med flexibilitet Dialog skapar förståelse och respekt för varandras uppdrag Att sträva efter att bygga en kultur där man lyssnar på varandra vilket är en förutsättning för förnyelse o effektivitet Not. Den kultur som finns i toppen sprider sig både i och utanför organisationen. Från SKL sammanställningar/rapport
24
Framtid Riktning genom vision o värderingar Bygga strategi Utmana/utveckla o följa upp Beslut Plan (strategi/struktur) Budget (förutsättningar) Uppföljning (kontroll) Omvärld/Förändring Förbundschef Processtöd Strukturell nivå Möten Dialog Operativ nivå (deltagarinriktat) Samordnare Leda utifrån direktiv Synliggöra resurser Utvärdera prestation Utveckla genom coaching o feedback Medarbetare Tillföra värde utifrån uppdrag och egen kunskap. Problemlösning Delaktighet
25
Chef och ledarskap Ledarskap Förändringsagent Chef Struktur Process
80 % 20 % 20 % 80 %
26
När använder du ditt chefskap?
När använder du ditt ledarskap?
27
Traditionell teoretisk fördelning mellan politikens och förvaltningens uppdrag
Vision Politiken Vad Gråzon Förvaltningen Praktik Hur Rapport 22 i det nationella kommunforskningsprogrammet, 2013
28
Strukturstärkande Delaktighet Relation Uppgift Min roll Individens
behov I centrum Mötesplatser (dialog) Delaktighet Relation Aktivitet (påverkan) Kunskap (förstå) Uppgift Tillit till förändring Min roll
29
Egna reflektioner som varit till nytta
Samverkan ska vara till nytta för den som våra tjänster är till för Man får ge och man får ta… ofta till en början ge… I samverkan går vi över varandras gränser, det kräver tydlighet utifrån mina förutsättningar och ödmjukhet inför den andras förutsättningar För att samverka behöver vi våga fråga, men aldrig begära Prestigelöshet, nyfikenhet, acceptans Samverkan är som kondition, det måste underhållas Samverkan är jättekul och utvecklande! Och utmanande.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.