Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
3
Hur skall vi förhålla oss till mätningar och mätresultat
Hur skall vi förhålla oss till mätningar och mätresultat? Politiker Tjänstemän
4
Vad skall jag som politiker efterfråga i min organisation
Vad skall jag som politiker efterfråga i min organisation? Hur skall jag förhålla mig till/tolka resultat?
5
Göteborgs stads vision för kvalitetsutveckling
Offensiv kvalitetsutveckling – framgångsrikt Göteborgssamhälle Systematiskt förändringsarbete Tillgängliga resurser tillgodoser göteborgarnas behov Som stöd för utvecklingen används gemensamma verktyg Utgångspunkten - de vi är till för
6
Kvalitetsvisionen (1999) Gemensamma verktyg - Balansen (styrkorten) och Utmärkelsen Göteborgarna Verksamheterna Kommunledningen Kunskap Jämförelser Uppföljning Utveckling Kunskap för ledning Uppföljning av målen Utvärdering och analys Information Påverkan Upplevelser Generella och jämförbara mätetal på enhetsnivå, verksamhetsnivå och stadsdelsnivå Hur upplever Gbg? Hur upplever ledare/medarbetare? Analys Vilka resurser och förutsättningar? Vad och hur gör vi?
7
Vad är balansen och balanserade styrkort?
Ett mätsystem som presenterar den operativa verksamhetens resultat ur olika perspektiv Ett kvitto på hur Göteborgarna uppfattar vår service ur ett verksamhetsperspektiv En diskussionsunderlag för dialog mellan politiker och tjänstemän, för dialog i förvaltningar och bolag
8
KF budget 2005 ”Användandet av styrkort för redovisning möjliggör ett lärande och en fokusering på prioriterade frågor. System för att mäta kvalitet ska utvecklas successivt för alla verksamheter.” ”Nödvändiga verktyg och relevanta kunskaper behövs för att kunna kommunicera kring resultaten och för att kunna formulera målen för verksamheten Hur gör vi då? (
9
Balansen De vi Medarbetare finns till & utveckling för Uppdrag &
Mätetalen = mått på framgångsfaktorer De vi finns till för Medarbetare & utveckling Uppdrag & Ekonomi Verksamhet & Processer Fokus: Verksamhetsutveckling - ej siffror
10
SYFTET MED MÄTNINGAR
11
Att mäta att vi når våra mål – att vi fångar rätt saker Kräver SMARTA mål
12
Vi styr inte genom att mäta – vi mäter för att öka kunskapen och förståelsen för att kunna styra och möta behoven hos de vi är till för
13
De vi finns till för är utgångspunkten
Mål och mätetal för att få underlag för frågorna: - Hur ser Göteborgarna på oss? - Hur tillgodoser vi och möter behoven av förändring och utveckling? - Vad måste vi utveckla? - Vilka är våra styrkor och förbättringsområden?
14
Processen för Balanserad styrning
”Kvalitet” Rätt från början Kunna jämföra Mål och budget Tilltro Utveckling/ förbättring Mätning -mätresultat Analys/ rapportering Indikationer Väcka frågor
15
Modell för Balanserad styrning
Uppdrag/ ekonomi Mätetal Mål Den vi finns till för Verksamhet/ processer Verksamhetsidé Vision Värderingar Strategier Mätetal Mål Mätetal Mål Medarbetare/ utveckling Mätetal Mål
16
Analys av ett mätresultat
Mätresultat = Indikation Styrande formuleringar Processer Framgångsfaktorer Varför? Vad beror resultatet på? Vad är problemet? Hur? Hur kan resultatet förbättras? Vilka åtgärder är bäst? Handlingsplan - aktiviteter
17
Hur skall vi förhålla oss till mätningarna? Politiker - Tjänstemän
18
Rollfördelning VAD Vision och förhållningssätt
Inriktningar och strategier Prioriterade mål HUR Målvärden Aktiviteter och åtgärder
19
Uppföljning på olika nivåer i organisationen
KF´s budget Kommunfullmäktige Mål och inriktning Nämnd Förvaltning Budget verksamheten Enhet
20
Analysera resultaten – mätetalen ger oss en indikation som underlag för dialog om:
Hur det är Hur vill vi att det skall vara/Hur bör det bli Hur går vi från är till bör
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.