Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat"— Presentationens avskrift:

1 Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat

2

3 Hur skall vi förhålla oss till mätningar och mätresultat
Hur skall vi förhålla oss till mätningar och mätresultat? Politiker Tjänstemän

4 Vad skall jag som politiker efterfråga i min organisation
Vad skall jag som politiker efterfråga i min organisation? Hur skall jag förhålla mig till/tolka resultat?

5 Göteborgs stads vision för kvalitetsutveckling
Offensiv kvalitetsutveckling – framgångsrikt Göteborgssamhälle Systematiskt förändringsarbete Tillgängliga resurser tillgodoser göteborgarnas behov Som stöd för utvecklingen används gemensamma verktyg Utgångspunkten - de vi är till för

6 Kvalitetsvisionen (1999) Gemensamma verktyg - Balansen (styrkorten) och Utmärkelsen Göteborgarna Verksamheterna Kommunledningen Kunskap Jämförelser Uppföljning Utveckling Kunskap för ledning Uppföljning av målen Utvärdering och analys Information Påverkan Upplevelser Generella och jämförbara mätetal på enhetsnivå, verksamhetsnivå och stadsdelsnivå Hur upplever Gbg? Hur upplever ledare/medarbetare? Analys Vilka resurser och förutsättningar? Vad och hur gör vi?

7 Vad är balansen och balanserade styrkort?
Ett mätsystem som presenterar den operativa verksamhetens resultat ur olika perspektiv Ett kvitto på hur Göteborgarna uppfattar vår service ur ett verksamhetsperspektiv En diskussionsunderlag för dialog mellan politiker och tjänstemän, för dialog i förvaltningar och bolag

8 KF budget 2005 ”Användandet av styrkort för redovisning möjliggör ett lärande och en fokusering på prioriterade frågor. System för att mäta kvalitet ska utvecklas successivt för alla verksamheter.” ”Nödvändiga verktyg och relevanta kunskaper behövs för att kunna kommunicera kring resultaten och för att kunna formulera målen för verksamheten Hur gör vi då? (

9 Balansen De vi Medarbetare finns till & utveckling för Uppdrag &
Mätetalen = mått på framgångsfaktorer De vi finns till för Medarbetare & utveckling Uppdrag & Ekonomi Verksamhet & Processer Fokus: Verksamhetsutveckling - ej siffror

10 SYFTET MED MÄTNINGAR

11 Att mäta att vi når våra mål – att vi fångar rätt saker Kräver SMARTA mål

12 Vi styr inte genom att mäta – vi mäter för att öka kunskapen och förståelsen för att kunna styra och möta behoven hos de vi är till för

13 De vi finns till för är utgångspunkten
Mål och mätetal för att få underlag för frågorna: - Hur ser Göteborgarna på oss? - Hur tillgodoser vi och möter behoven av förändring och utveckling? - Vad måste vi utveckla? - Vilka är våra styrkor och förbättringsområden?

14 Processen för Balanserad styrning
”Kvalitet” Rätt från början Kunna jämföra Mål och budget Tilltro Utveckling/ förbättring Mätning -mätresultat Analys/ rapportering Indikationer Väcka frågor

15 Modell för Balanserad styrning
Uppdrag/ ekonomi Mätetal Mål Den vi finns till för Verksamhet/ processer Verksamhetsidé Vision Värderingar Strategier Mätetal Mål Mätetal Mål Medarbetare/ utveckling Mätetal Mål

16 Analys av ett mätresultat
Mätresultat = Indikation Styrande formuleringar Processer Framgångsfaktorer Varför? Vad beror resultatet på? Vad är problemet? Hur? Hur kan resultatet förbättras? Vilka åtgärder är bäst? Handlingsplan - aktiviteter

17 Hur skall vi förhålla oss till mätningarna? Politiker - Tjänstemän

18 Rollfördelning VAD Vision och förhållningssätt
Inriktningar och strategier Prioriterade mål HUR Målvärden Aktiviteter och åtgärder

19 Uppföljning på olika nivåer i organisationen
KF´s budget Kommunfullmäktige Mål och inriktning Nämnd Förvaltning Budget verksamheten Enhet

20 Analysera resultaten – mätetalen ger oss en indikation som underlag för dialog om:
Hur det är Hur vill vi att det skall vara/Hur bör det bli Hur går vi från är till bör


Ladda ner ppt "Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat"

Liknande presentationer


Google-annonser