Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fokus Yrkesutbildning VO

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fokus Yrkesutbildning VO"— Presentationens avskrift:

1 Fokus Yrkesutbildning VO
Genomförandeprojekt i den nationella utlysningen "Effektivare strukturer för en bättre Yrkesutbildning” Språk och kommunikation Olga Orrit Mer information finns på:

2 Öka yrkesutbildningens attraktionskraft
Utmaning Attraktionskraften till både yrkesutbildning och arbete inom vård och omsorg behöver öka. Branschens bredd med flera olika yrkesområden behöver synliggöras och att utbilda sig till ett yrke inom vård och omsorg ska ses som en möjlighet av både män och kvinnor.

3 Fokus Yrkesutbildning VO
Ett projekt med flera delar Fokus Yrkesutbildning är ett projekt som består av flera delar som tillsammans bildar en helhet. Det övergripande målet för projektet är att bidra till effektivare strukturer för en bättre yrkesutbildning där både utbildning och arbetsliv samverkar – precis som i VO-College i stort. En styrka är att hela VO-College, både parterna i föreningens styrelse och alla 22 regionala VO-College är samverkansparter i projektet. Projektet har inga deltagare, fokus ligger på metodutveckling och strukturell påverkan.

4 Ökad utbildningskvalitet
- inklusive utveckling av arbetsplatsförlagt lärande (APL) Utmaning Strukturer och stöd för lärande och utveckling på arbetsplatserna behöver vidareutvecklas som ett led i att attrahera fler, både kvinnor och män att söka sig till yrket. Genom utvecklade strukturer och ett ändamålsenligt stöd för arbetplatslärande ökar möjligheten både till yrkesutveckling för medarbetare i stort och för att stödjande funktioner i form av handledare och språkombud får en ”mylla” att verka i. Språk och kommunikationskompetens är viktig för alla och behöver utvecklas både inom ramen för yrkesutbildning och på arbetsplatser inom vård och omsorg. Både inom yrkesutbildning och i arbetslivet ställs krav på svenskkunskaper. Att fånga en nivå för språklig kompetens som är nödvändig för att få en anställning i en viss bransch är dock svårt, eftersom frågan är komplex…

5 Viktigt att få med i alla delar av projektet
Horisontella principer Jämställdhetsintegrering Tillgänglighet Ickediskriminering Viktigt att få med i alla delar av projektet För alla principerna gäller det att beskriva: Vad vinsterna (med att inkludera) är för individen, verksamheten och samhället/den strukturella nivån? Hur skulle man kunna göra annorlunda? Och utifrån det  - hur påverkar det individen, verksamheten/organisationen och samhället/ den strukturella nivån?

6 Ökad utbildningskvalitet
- inklusive utveckling av arbetsplatsförlagt lärande (APL) Utmaning Efterfrågan på APL – platser inom vård och omsorg ökar och metoder för ändamålsenliga och nya sätt att handleda behöver utvecklas, som komplement till det arbete som görs i dag.

7 Förväntade resultat och effekter
Övergripande är att långsiktigt stärka och utveckla yrkesutbildningen i landet för att tillgodose den kompetensbrist som råder inom vissa yrkesområden, för en förbättrad matchning mellan utbildning och arbetsmarknadens behov samt för att underlätta introduktion och etablering på arbetsmarknaden. För denna utlysning specifikt, är förväntat resultat att primärt bidra till utvecklade och förstärkta samverkansstrukturer mellan berörda branscher och utbildningsanordnare och myndigheter med avsikt att ge nationell effekt för yrkesutbildningen.

8 Dessutom är följande aktörer tänkbara samverkansparter (med flera):
Samverkansparter i ansökan Medlemmarna i föreningen VO-College och samtliga regionala VO-College Dessutom är följande aktörer tänkbara samverkansparter (med flera):

9 referensgrupper tillsätts Språk och kommunikation
Projektorganisation Styrgrupp VO-College styrelse Ytterligare referensgrupper tillsätts Projektledning VO-College kansli Referensgrupp Nationella rådet Samverkansparter Alla 22 regionala VO-College Delprojekt Handledning Gunilla Kajrup Delprojekt Språk och kommunikation Olga Orrit Delprojekt Attraktionskraft Catarina Lindahl Petäjä

10 Yrkesutbildning VO + SFI/SVA + arbetsplatser
Handledarutbildning Utbildningsmaterial som kan komplettera handledarutbildning: kort, inspirerande, praktisk Yrkesutbildning VO + SFI/SVA + arbetsplatser Lärande exempel, omvärldsbevakning

11 Sociokulturell kompetens Lingvistisk kompetens
Vad innebär det att kunna ett språk? Sociokulturell kompetens Textkomptens Lingvistisk kompetens Vad kan man säga till vem och när Kunna prata med varandra Formulera sitt budskap begripligt både skriftligt och muntligt Uttala Sätta ihop stavelse till ord Sätta ihop ord till fraser Ordförråd STRATEGISK KOMPETENS

12 Language awareness For all students, whether they are learning through their first language or an additional language, language is a vehicle for learning. It is through language that learners access the content of the lesson and communicate their ideas. So, as a teacher, it is your responsibility to make sure that language isn’t a barrier to learning. One way to achieve this is for teachers to become more ‘language aware’. Being language aware means you understand the possible challenges that language presents to learning. These challenges might arise because a student is learning a subject through an additional language or it might be the first time a student has come across certain vocabulary or structures in their first language. A teacher who is ‘language aware’ understands why students face these difficulties and what they can do to support students.

13 Språkutvecklande undervisning. Några tips:
Uppmuntra elever att slå upp ord som de inte förstår via t.ex. google translate, synonymer.se mm. Uppmuntra elever att de ska fråga om de inte förstår ord, begrepp, sammanhang. Förklara ord/begrepp när du kan. T.ex. Initialt, det vill säga i början, hade hen inga problem med minnet. Skriv svåra ord på tavlan. Skriv nyckelord som hör ihop med lektionen. Använd bilder i den mån det är möjligt för att förklara saker. Uppmuntra svensktalande elever att förklara ord till sina klasskompisar. Det är en bra övning för dem också. Om det finns flera elever som talar samma språk, låt dem använda sig av det när de arbetar i grupp. De kommer hjälpa varandra att förstå innehållet av lektionen och de kommer delta i undervisningen mer aktivt. Samarbete med SFI/SVA lärare

14 Förbättra arbetsmiljö Stöd till chef och personal
Göra lathundar Förbättra arbetsmiljö Stöd till chef och personal Uppmuntra till delaktighet Stöd vid dokumentation Förklara rutiner till vikarie/nyanställda Medvetandegöra hur man använder språk på arbetsplats Hjälpa till att lösa språklig missförstånd Bidra till att skapa öppenhet till språkfråga Stöd vid telefonsamtal

15 Tack för mig! Olga Orrit Olga.orrit@demenscentrum.se
Besök hemsidan:


Ladda ner ppt "Fokus Yrkesutbildning VO"

Liknande presentationer


Google-annonser