Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Elevbaserad modell med tidiga insatser för psykisk hälsa
Workshop 14 maj 2018 Helsingborg
2
Tankar kring utvärdering
Definition av begrepp, dvs vad mer exakt innebär elevhälsans främjande och förebyggande arbete? Specificering av interventionen, dvs mer exakt vad är det som ska implementeras och leda till förändring? Teoretisk ram, dvs vad kan förklara varför vi tror att just detta arbetssätt är värt att pröva? Nivå av utvärdering, dvs är det om samarbetet mellan de tre aktörerna leder till mer tid för främjande och förebyggande arbete, eller är det vad denna frigjorda tid leder till för konkreta insatser och vad detta får för effekter?
3
Processutvärdering, implementeringsaspekter mm
Frigörs tid för främjande och förebyggande insatser? Vilka insatser implementeras i så fall? Processutvärdering, implementeringsaspekter mm
4
Några ord om implementering
27/12/2018
5
Implementering Metod*
Effektiv implementering av effektiva metoder ger resultat – inget annat (efter Fixen m fl 2005) Implementering Effektiv Ineffektiv Metod* *Begreppet metod innefattar här även kunskap, insatser, interventioner, produkter eller annat som kan vara föremål för implementering.
6
(Meyers, Durlak & Wandersman, 2012)
7
Fas 1, steg 1-8 Initial bedömning
8
Fas 2, steg 9-10 Struktur för implementering
9
Fas 3, steg 11-13 Genomförande
10
Fas 4, steg 14 Lära och förbättra
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.