Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
3
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt
4
Vad behöver förbättras?
5
Stat Kommun =
6
Förvaltnings- gemensamma tjänster
7
Tjänster och information från en enskild organisation
Enklare Öppnare Effektivare Förälder Företagare Sjuk Nyanländ Arbetslös Student Bostadslös Efterlevande Enskilt Gemensamt Näringslivet Tjänster och information från en enskild organisation Gemensamma tjänster och information Tjänster och information från privata sektorn 2011 presenterade regeringen den Digitala agendan. Agendans mål är att Sverige ska bli bäst i världen på att ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Ett år senare fördjupade regeringen sina mål i de delar av agendan som handlar om e-förvaltning och presenterade en e-förvaltningsstrategi. Strategins mål är enklare, öppnare och effektivare. I strategin pekar regeringen på att tjänster ska byggas utifrån medborgarnas behov och livssituationer, vilket kräver att offentlig sektor samverkar för att ta fram gemensamma tjänster (till exempel verksamt.se som riktar sig till företagare, körkortsportalen m.m.). Det är inte heller effektivt att varje myndighet bygger en egen lösning för ett behov som är gemensamt i kontakten med andra myndigheter. I strategin nämns det arbete som pågår inom E-delegationen och de insatser som är på gång, till exempel Mina fullmakter. Flera av de insatser som nu är på väg att realiseras är sprunget ur en förstudie som gjordes på uppdrag av E-delegationen om behovet av nationella Mina sidor. Användarundersökningar visade att den som har många kontakter med offentlig sektor, gärna vill ha samlad information och ser att detta skulle förenkla vardagen. Nationella mina sidor bedömdes vara ett för stort projekt att realisera på en gång. Delegationen beslutade därför att starta de funktioner som bedömdes generera mest nytta. Detta resulterade i projekten Mina meddelanden (som redan var på gång), Mina ärenden och Mina fullmakter. Var och en av projekten bedömdes att realisera stora nyttor, men den största nyttan förväntas uppnås när tjänsterna kan användas tillsammans. Utvecklingen inom e-förvaltning kan alltså ske antingen inom en enskild organisation, gemensamt inom offentlig sektor när det finns ett behov eller av privat sektor. E-delegationen arbetar med att underlätta förutsättningarna för samverkan, men också för utvecklingen i en enskild organisation eller inom privat sektor. Det sker bland annat genom att ta fram vägledningar, standarder, arkitektur och informationsförsörjning. En grupp inom E-delegationen har arbetat vidare med att titta på gap i användarnas kontakter med offentlig sektor (framtidens digitala möte), och kommer presentera fler förslag på fler funktioner som tillsammans med Mina meddelanden, Mina ärenden och Mina fullmakter förväntas generera än större nytta för medborgaren. e-legitimation Mina ärenden E-arkiv och e-diarium Mina fullmakter Mina meddelanden Effektivare informationsförs. xx xx xx Förutsättningar för samverkan (vägledningar, standarder, arkitektur, informationsförsörjning)
8
Under utveckling Mina meddelanden
Mina fullmakter (försäkringsbranschen) Mina ärenden Effektivare informationsförsörjning E-arkiv och e-diarium
9
Bubblare Vägledning/guidning Kalenderverktyg Mitt arkiv
Mina kontaktuppgifter ”Samlad åtkomst”(jfr Mitt Skellefteå)
10
Ett exempel…
12
Varför Mina meddelanden…
16
”Regeringen överväger att genom reglering göra det obligatoriskt för myndigheterna att ansluta sig till infrastrukturen för säkra elektroniska försändelser, Mina meddelanden.” Budgetpropositionen för 2004, prop 2013/14:01
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.