Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Personalstrategiska verktyg

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Personalstrategiska verktyg"— Presentationens avskrift:

1 Personalstrategiska verktyg
Omvärldsanalys Affärsidé/verksamhetsidé Personalidé Personalstrategier

2 Omvärldsbevakning Det verksamhetsorienterade personalarbetet ska vara proaktivt och inte reaktivt, vilket förutsätter att man bevakar det sker i organisationens omvärld. Att möta omvärldens politiska, tekniska och ekonomiska förändringar. Att ha kunskap om organisationens affärs/verksamhetsidé, affärsstrategier Att vara värdeskapande och bidra till att verksamheten når sina mål

3 Personalfunktionens omvärld
Personalfunktionens omvärld handlar om att bevaka vad som händer t.ex - inom arbetsrätten - nya sätt att organisera - tekniska system för personalarbete - vad händer på arbetsmarknaden/tillgång på kompetenser Personalfunktionens omvärld handlar också om att bevaka vad som sker inom organisationen t.ex - mellan chefer och anställda - verksamhetsklimat - företagskultur - förutsättningar för lärande - nedskärningar

4 Affärsidé En affärsidé eller verksamhetsidé består av tre komponenter. Det ska finnas en överensstämmelse mellan komponenterna Produkter/ tjänster Marknaden/ Kundernas behov Företagets Kompetens O resurser

5 Affärsidé Total Effektivitet göra rätt saker yttre Marknad
Att göra rätt saker yttre effektivitet Total Effektivitet inre Att göra rätt effektivitet saker på rätt sätt Marknad kunder Produkter tjänster Resurser

6 Affärsidé/verksamhetsidé
Vid formulering av affärsidé/verksamhetsidé utgå ifrån vem, vad och hur. Vem handlar om det marknadsegment man vänder sig till, vem är kunderna. Vad handlar om vad företaget/organisationen erbjuder marknaden och kunderna eller vilken funktion/uppgift verksamheten har för samhället (t.ex offentlig sektor) Hur handlar om; hur skapa resultat, vilka resurser behövs Den fjärde frågan pekar ut poängen med affärs/verksamhetsidén; finns det en överensstämmelse mellan vem, vad och hur

7 Affärsidé/verksamhetsidé
Affärsid´n/verksamhetsiden beskriver relationen till kunden Vem är kunden/ Marknaden/behov Vad erbjuds kunden Tjänster/produkter Hur uppnås resultat Kapital Teknik Organisation Kompetenser Företagskultur

8 Affärsidé/verksamhetsidé
Ett företag/organisation kan ha flera affärs respektive verksamhetsidéer. En övergripande och en för varje affärsområde eller sektor En affärsidé/verksamhetsidé är inte statiskt utan behöver ses över med jämna mellanrum

9

10 Personalidé Personalidén handlar om företaget/organisationens relation till sina anställda. Personalidén är en del av affärsidén/verksamhetsidén, en del av ”huret” alltså med vilka resurser man ska uppnå resultat Personalidén är utgårnspunkten för val av medarbetare och val av olika strategier för ex.vis kompetensutveckling och ledning

11 Personalidé Precis som för affärsidén utgår kan man ställa sig frågorna vem, vad och hur Vem handlar om den nisch av arbetsmarknaden som företaget/organisationen vill rekrytera ifrån Vad handlar om vad företaget/organisationen vill erbjuda sina anställda. Något som attraherar presumtiva medarbetare. - Lön - Arbetsvillkor - Kompetens- och karriärutveckling Hur handlar om personalstrategier, dvs hur matchas medarbetarnas behov med organisationens behov på bästa sätt - Arbetsorganisation, lednings och arbetsformer - Företagskultur

12 Organisationens behov
Personalidé Precis som i affärsidén ska det råda en överensstämmelse mellan vem, vad och hur. Vad erbjuds Bra lön Kompetens- och Karriärutveckl. Flexibel arbetst. Bra arbetsmiljö Vem Kompetens Ålder Kön Etnicitet nätverk Hur matcha Medarbetare och Organisationens behov Ledningsformer Arbetsorganisation Insatser för lärande Etc...

13 Personalidé Man kan ha flera personalidéer som är riktade mot olika personalkategorier Personalidén ligger till grund för rekrytering och är ett underlag för formulering av annonsering Personalidén är ett underlag för personalmål och personalstrategier En personalidé är inte statiskt utan måste omprövas Förändringar i affärsidé Förändringar av medarbetarnas behov

14 Personalidé som analysinstrument
affärsidé ideal personalidé aktuell personalidé matchningsprocess matchningsprocess - vilken personal vill vi ha? vilka har vi - finns det en överensstämmelse? om inte, ska vi rekrytera eller kompetensutveckla - Vad vill vi erbjuda vad erbjuder vi - hur vill vi matcha hur matchar vi Vem Vad vad vem vad vem Hur hur hur

15 Personalstrategiskt mix
Värderingar Ledarskap utvecklas direkt i arbetsuppgifter Chefer vill påverka och lära andra Chefsidé Chefer rekryters i huvudsak internt. De erbjuds resultatansvar och stor självständighet. Tidigt ledaransvar och erfarenhet från flera funktioner är nyckeln till framgång Ambitionsnivå Ledarskap får inte bli någon trång sektor Mål 85% av alla chefsvakanser skall inom 3 år kunna kunna interrekryteras Strategier Rekrytering och urval inriktas mot gymnasier och högskolor Eget ledarutvecklingsprogram utvecklas och startas Chefslöner och chefslöner lyfts till en attraktiv nivå

16 Otto Granberg ( Affärsidé Vår marknad/våra kunder Kundnytta
Sättet att tjäna pengar Sättet att leda, motivera och utveckla medarbetare Affärsidé Vår marknad/våra kunder Kundnytta Tjänster/produkter Affärsstrategier Kompetenser Produktionsteknik Organisation Kaptial Ledningsformer Företagets mål och visioner Företagskultur Personalidé Vilka medarbetare vill vi ha Medarbetarnytta Belöningar Vi erbjuder

17 Jörgen Hansson (2001) sid130

18 Personalstrategier I det strategiska arbetet använder man sig av en målmedelkedja hur varför verksamhets/affärsidé personalidé Verksamhetens mål och strategier ger förutsättningar för underliggande nivå funktionens mål och strategier avdelningens mål och åtgärder MÅL strategi mål Strategi mål Åtgärder/ riktlinjer

19 Från högskola till universitet
Universitet år 2015 Förbered utbyggnad av forskningskompetens år 2015 ska 5% vara forskningsledare 60% av lärarna forskarutbildade 20% ska finnas i forskningsutbildning -rekrytera lärare med forskn.kompetens - uppmuntra lärare att gå forskarutbild. - utforma arb.org. som underlättar att undervisa och forska samtidigt - annat som kan matcha medarb. o verks. Behov utarb. Olika policydokument - rekryteringsregler - kompetensutvecklingsplan - lönepremier - äldre forskare mentorer mål Verksamhets- strategi personalmål PA-strategi PA-åtgärder


Ladda ner ppt "Personalstrategiska verktyg"

Liknande presentationer


Google-annonser