Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avNorbert Weiß
1
Välkomna Upptaktsmöte utvärdering av förskollärar- grundlärarutbildningar 15 mars 2018
2
Systembilden
3
Syfte och Mål att ge svar på frågor om utvärderingsprocessen och bedömningsgrunderna att lärosätet ska kunna planera och genomföra det interna kvalitetsarbetet för att ta fram bedömningsunderlag som ger en rättvisande bild av de utbildningar som utvärderas
4
Dagordning 13:00-16:30 Utvärderingsprocessen Omfattning och upplägg
Bedömningsgrunder och mål Bedömningsunderlag Tidplan Övrigt (Fika runt 14:30)
5
Webbsändning: uka.se/15mars
Frågor: Twittra: #ukakvalitet Webbplats:
6
Utvärderingsprocessen
Förskollärar- och grundlärarutbildningar med hög kvalitet Lärosätet: självvärdering, självständiga arbeten Bedömarna: bedömer, intervjuar skriver yttrande UKÄ: Beslut Lärosätet: eventuella förbättringsåtgärder Uppföljning Kvalitetssäkringsarbete
7
Omfattning och upplägg
Förskollärarutbildningar: 19 stycken Grundlärarutbildningar: 48 stycken Parallella utvärderingsprojekt 4 bedömargrupper: 6 sakkunniga, 2 studentrepresentanter, 2 arbetslivsföreträdare samt ”extraläsare” Juni – december 2018
8
Ordförande – förskollärarutbildningar
Lärosäte Professor Anette Sandberg Mälardalens högskola Docent Anette Emilson (vice) Linnéuniversitetet
9
Ordförande – grundlärarutbildningar
Lärosäte Professor Ulla Runesson Kempe Stiftelsen Högskolan i Jönköping Professor Jonas Almqvist Uppsala universitet Professor Lena Fritzén Linnéuniversitetet
10
Projektindelning - grundlärarutbildningar
LNU 3 LTU 2 MAH 2 HJ 2 LIU 2 HKR 3 HH 2 MDH 2 HB 3 HD 2 UMU 3 HV 3 SU 3 MIUN 3 GU 2 UU 2 ORU 2 KAU 1 SH 3 HIG 3
11
Bedömningsgrunder och underlag
12
Övergripande Utvärderingsobjekt: utbildningen
Utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK), Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), Ämnes- och ämnesdidaktiska studier (förskolepedagogiska området, fritidspedagogiska området, matematik/svenska) Styrkor och utvecklingsområden – vidtagna/planerade åtgärder 30 sidor (exklusive vår text och bilaga) Kursplaner, utbildningsplaner (Självvärderingen ”stå för sig själv”) Inga underlag gällande tidigare tillsynsbesök, klagomål, examenstillståndsprövningar
13
Bedömningsgrunder: personal och miljö
Aktuell personal i utbildningen UVK, VFU, Ämnes- och ämnesdidaktiska studier Urval för F-3, 4-6: personal inom matematik och svenska, Studentens utbildningsmiljö: mötet/dialogen
14
Bedömningsgrund: måluppfyllelse
Studenternas måluppfyllelse (resultat) UVK, VFU, Ämnes- ämnesdidaktiska studier (Exempel: förskolepedagogiska området, fritidspedagogiska området, matematik och/eller svenska) Måluppfyllelsen av de tre första målen i de självständiga arbetena Självständiga arbeten skrivna inom det förskolepedagogiska området, fritidspedagogiska området, matematik och svenska (det slutliga examensarbetet)
15
Måluppfyllelse – självständiga arbeten
visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet
16
Bedömningsgrund: Uppföljning
Uppföljning och lärande Statistiskt underlag – kvarvaro läsår två UKÄ Direkt – måndag 19 mars Analyser och åtgärder
17
Statistiskt underlag – kvarvaro läsår 2
Nybörjare per läsår Lärosäte 2011/ 12 2012/13 2013/14 2014/15 Program Antal nyb Antal Kv L2 Andel Kv L2 Förskollärarexamen 145 112 77% 149 114 144 79% 147 113 Riket 2 976 2 298 3 358 2 690 80% 3 633 2 904 3 801 3 021
18
Jämställdhet Begreppsförtydligande Utbildningsnivå
”visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten” Aktiviteter och åtgärder
19
Bedömningsgrunder: studentperspektiv, arbetsliv och samverkan
Faktiskt studentinflytande i utbildningen; både formellt och informellt Uppdaterad och anpassad till arbetslivet, inhämta information Samverkan med det omgivande samhället, alumner, vfu
20
Tidplan Statistiken i UKÄ Direkt – måndag den 19 mars
Bedömargruppens sammansättning – ev. synpunkter senast 9 april Ladda upp självständiga arbeten i UKÄ Direkt april Ladda upp självvärdering i UKÄ Direkt - 24 maj Intervjuer – oktober Yttrande på delning – januari/februari 2019 Beslut – mars 2019
21
Intervjuer Webbintervjuer: 1h studenter per utbildning, 1h lärare per utbildning, 45 minuter-1h ledning – samtliga utbildningar Max 8 personer Förbered rätt teknik och testkör/boka rum bedomare/manual-for-skypemoten.html Övrig förberedelse
22
Studentintervjuer Informationsbrev/begäran kommer att skickas till SFS
Till kårerna: börja gärna rekrytera studenter att intervjuas nu! Listor på studenter som deltar från varje utbildning – 17 september 2018 Studenter som kommer att intervjuas får information av UKÄ två veckor innan intervjun
23
Summering Har ni fått svar på era frågor?
Frågor som kommer in efter upptakt besvaras till samtliga Ni äger processen Använd bedömningsgrunderna som verktyg för ert egna kvalitetssäkringsarbete
24
Tack för idag!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.