Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
SEX SIGMA
2
Varför behövs koncept som
Lean och Sex Sigma? Benchmark och källa för lärande Behovet av mer sofistikerad metoder ökar ju bättre man blir Globalisering och ökat leverantörsberoende kräver gemensamma metoder Kraven på resultat och effektivisering ökar Många verksamheter har uppvisat fina resultat med hjälp av Lean och Sex Sigma
3
Kvalitetsbristkostnader
10 – 40% av kostnaderna uppmätbart!
4
Dagens Industri,
5
De 7+1 slöserierna Källa: IVF 5
6
Hämtat ur SKF:s årsredovisning 2010
”VD har ordet” ”Vårt arbete att göra SKF till ett Six Sigma-företag fortsätter. Vårt främsta fokus under 2010 var att förbättra servicen till våra kunder, minska rörelsekapitalet och förbättra effektiviteten i verksamheten. Vi slutförde projekt under året, vilka kommer att ge SKF årliga besparingar på 468 Mkr.”
7
Källa: Tom Johnstone, 2010-05-31
8
Ur Scanias Årsredovisning 2008
”Scanias produktionssystem, SPS, har skapat en lärande organisation som genomför ständiga förbättringar i produktionen. Scanias mål är att årligen förbättra effektiviteten med 6 till 8 procent.” Ur Scanias Årsredovisning 2008
9
Förbättringsprojekts avkastning
Genomsnittlig avkastning ca 5 ggr relativt nedlagd tid, investeringar och utbildningskostnader!
10
Sex Sigma är ett systematiskt
förbättringskoncept som bygger på en väldefinierad rollstruktur, en enhetlig arbetsgång (DMAIC) och djup kompetens gällande ett stort antal kraftfulla problemlösningsverktyg
11
Sex Sigma - historia och bakgrund
Motorola hade stora ekonomiska lönsamhetsproblem under 1970-talets vilket resulterade i att ägarfamiljen tvingades ta kraftfulla initiativ Bob Galvin engagerade sig personligen, satte mycket utmanande förbättringsmål och initierade en omfattande förbättringssatsning med stöd från J M Juran 1987 lanserades ett verksamhetsglobalt förbättringsprogram under namnet ”Six Sigma” Som en följd av Motorolas framgångar spreds programmet till allt fler amerikanska företag 1995 initierar General Electric en mycket ambitiös och framgångsrik satsning på Sex Sigma. Koncernchefen Jack Welch är mycket drivande och utnyttjar dessutom satsningen som en viktig grund för GE:s kommunikation till aktiemarknaden. Sex Sigma blir en global trend i allt de flesta branscher
12
Sex Sigma Resultatorienterat ledarskap Infrastruktur och kompetens
Problemlösnings- metodik
13
Resultatorienterat ledarskap
Personligt engagemang och deltagande Höga ambitioner och prioritet Tydliga mål och koppling till strategiarbetet Systematisk uppföljning Återkoppling av resultat
14
Viktiga ledningsuppgifter
Identifiera och prioritera förbättringsmöjligheter Planera, skapa förutsättningar och starta projekt Följa upp och visa intresse Hantera attityder och förändringsmotstånd Säkerställa genomförande och uppnådda effekter Slutrapportering, replikering och spridande av goda exempel Skapa en förbättringskultur i verksamheten Organisera, leda och prioritera förbättringsarbete
15
Infrastruktur och kompetens
Projektorganisation för ständiga förbättringar Tydliga roller med väldefinierade ansvar Resursallokering Omfattande kompetensutveckling Projektstyrning för förbättringsarbete
16
Styrande roller Stödjande Utförande Förbättringsansvariga chefer
Initierar, styr och följer upp förbättringsarbetet Medarbetare i förbättringsprojekt Löser problem och genomför åtgärder Välutbildade specialister och coacher Stöttar chefer och projektgrupper
17
Sponsorer Bälten Medarbetare
Styrande roller Utförande Stödjande Förbättringsansvariga chefer Initierar, styr och följer upp förbättringsarbetet Sponsorer Bälten Medarbetare i förbättringsprojekt Löser problem och genomför åtgärder Medarbetare Välutbildade specialister och coacher Stöttar chefer och projektgrupper
18
Roller i Sex Sigma + Master Black Belt, Yellow Belt, White Belt,
BB-projekt GB-projekt Vardagsförbättringar Sponsor Uppdragsgivare Black Belt Projektledare Coach - Green Belt Medarbetare Projektmedlem Projektledare/-medlem + Master Black Belt, Yellow Belt, White Belt, Ledning, Controllers, Processägare, m fl.
19
Alternativa svenska namn
Sponsor => Förbättringsansvariga Black Belts => Förbättringsledare Green Belts => Förbättringssamordnare
20
Utbildningsprogram för
LEAN SEX SIGMA Ledningsutbildning 1-2 dagar Sponsorutbildning 2-8 dagar Master Black Belt-utb. 40 dagar Black Belt-utbildning 20 dagar Green Belt-utbildning dagar Yellow Belt-utbildning 2-3 dagar White Belt-utbildning 4-8 timmar Leanledar-utbildning 15 dagar Leancoach-utbildning 6 dagar
21
Problemlösnings-metodik
Fokus på kroniska problem Faktabaserad problemlösning Kund- och processfokus Enhetlig arbetsgång för förbättringar Verkningsfulla förbättringsverktyg
22
Faser i SEX SIGMA-projekt
Fas 1: DEFINIERA Fas 2: MÄTA Fas 3: ANALYSERA Fas 4: FÖRBÄTTRA Fas 5: STYRA
23
Fas 1: DEFINIERA Problemet studeras noga, specificeras och avgränsas
Ta fram en problemformulering och avgränsa Fastställ business case och bestäm möjlig avkastning Studera den bakomliggande processen Identifiera kunder och fastställ deras behov och förväntningar Planera förbättringsprojektet
24
Fas 2: MÄTA Fakta tas fram och förståelsen ökas för problemet
Fastställ projektets informationsbehovet Identifiera kritiska faktorer, viktiga mätetal och krav Utveckla och testa datainsamlings-/undersökningsmetod Fastställ nuläge/baseline Planera och genomför undersökningar
25
Fas 3: ANALYSERA Problemet löses och lämpliga åtgärder tas fram
Cp > 1,33 Problemet löses och lämpliga åtgärder tas fram Identifiera tänkbara orsaker Fastställ grundorsak Identifiera och fastställ lämplig lösning Testa och verifiera lösningen
26
Fas 4: FÖRBÄTTRA Genomförandet planeras och åtgärderna implementeras
Planera genomförandet Påverka attityder och förändringsmotstånd Genomför åtgärder och lösningar Följ upp och verifiera funktionen
27
Fas 5: STYRA Uppnådda resultat verifieras och kommuniceras varefter långsiktiga effekter övervakas Identifiera behovet av säkring och styrning Standardisera processen och arbetssättet Planera och inför kvantitativ- och/eller kvalitativstyrning Genomför slutlig uppföljning Dela erfarenheter med andra enheter Kommunicera framgångarna
28
Statistisk försöksplanering
Förbättringsverktyg Felsäkring SMED Hypotestester FMEA Korrelationsanalys Statistisk försöksplanering Värdeflödesanalys Innovativa tekniker Process duglighet Styrdigram Minitab QFD 7+7 QC-verktyg MSA Gage R&R 5S ANOVA Triz ….och många fler!
29
Lean är ett nytt sätt att se på, driva och leda en verksamhet som baseras på resurssnåla, flexibla och snabba processer som drivs utifrån kundernas aktuella behov
30
Lean & Sex Sigma Sex Sigma Lean Visualisering och
informationsåterföring Felsäkring Kundorder- styrning Ständiga förbättringar Flödes- orientering Delegering och bemyndigande Ledtids- förkortning Eliminering av slöseri Just-in-time Förebyggande underhåll Leverantörs- samverkan Infrastruktur för förbättringar Förbättringsprojekt Enhetlig problemlösningsmodell Sofistikerad analys Källa: Sörqvist & Höglund, Sex Sigma, 2007
31
Inspirerad av Ronald Snee
Lean & Sex Sigma Aktivitet A Aktivitet B Aktivitet C Kund Lean Sex Sigma Minskar fel och effektiviserar processens aktiviteter Utvecklar flöden mellan processens Inspirerad av Ronald Snee
32
Styrkor Lean Sex Sigma + Flödesutveckling + Problemlösning
+ Medarbetarnas delaktighet + Starkt ledarskap + Kulturförändring + Strategisk resultatfokus + Stark filosofi med + Tydliga roller, enhetlig metodik handfasta principer och sofistikerade verktyg + Fokus på kvalitet + Ekonomisk fokus + Lokala förbättringsgrupper + Tvärfunktionellt förbättringsarbete
33
Mer information finns på: www.sandholm.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.