Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Naturvårdsverkets roll - åtgärdsprogram
Utreda behov av åtgärdsprogram Ska vägleda, samordna och följa upp miljö- och tillsynsarbetet (fo 2001:1096) Ofta samrådsfunktion enligt beslut om framtagande av åtgärdsprogram Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
2
Lagstiftning om miljökvalitetsnormer, luft (Miljöbalken, fo 2001:527, NFS 2003:27, samt PBL, Väglagen mfl,) Myndigheter och kommuner ska säkerställa att miljökvalitetsnormer uppfylls när de - prövar tillåtlighet, - utövar tillsyn, - meddelar föreskrifter mm (MB 5:3) Avvägningen vid krav på försiktighetsmått - får inte innebära att en mkn åsidosätts (MB 2:7) Tillstånd får inte ges till ny verksamhet som medverkar till att en mkn överträds (MB 16:5) Planläggning för inte medverka till att en mkn överträds (PBL 2:2) Länsstyrelsen är skyldig att pröva beslut om mkn inte iakttagits i detaljplan (PBL 4:1) Åtgärdsprogram ska upprättas när det behövs (MB 5:4) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
3
När ska åtgärdsprogram tas fram
När ska åtgärdsprogram tas fram? Förslag till åtgärdsprogram ska upprättas om det behövs för att en miljökvalitetsnorm ska kunna uppfyllas. Regeringen bestämmer vem som tar fram förslaget och vem som ska fastställa det (MB) Kommun ska kontrollera halterna i kommunen och underrätta NV om en miljökvalitetsnorm kan antas komma att överskridas (fo 10-12, 14 §§) Efter underrättelse ska NV undersöka behovet av ett åtgärdsprogram. Om behov av åtgärdsprogram finns ska NV till regeringen föreslå vem som bör upprätta förslaget Om det är lämpligt ska ÅP samordnas (fo 15a §). Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
4
När behövs åtgärdsprogram
När en miljökvalitetsnorm är eller bedöms bli överträdd och när flera källor/orsaker medverkar till överträdelse Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
5
Åtgärdsprogram - luft Syftar till att finna de mest lämpade och kostnadseffektiva åtgärderna för att MKN ska kunna uppfyllas inom utsatt tid Får omfatta alla verksamheter och alla åtgärder som kan påverka förutsättningarna att uppfylla MKN (informativa-, administrativa-, ekonomiska styrmedel) Myndigheter och kommuner skall inom sina verksamhetsområden vidta de åtgärder som behövs enligt ett åtgärdsprogram Skall fastställas av regeringen eller den regeringen utser, skall omprövas vid behov. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
6
Åtgärdsprogram innehåll
Den norm som ska uppfyllas De åtgärder som myndigheter och kommuner behöver vidta samt när de behöver vara genomförda Konsekvensanalys – från allmän och enskild synpunkt (Ev miljöbedömning enl 6 kap. MB) Uppgifter i övrigt till följd av EU (fakta om halter, källor mm) Samråd med samrådsredovisning - hur synpunkter beaktats Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
7
Hur vet man om en ”skall” norm är/blir överträdd?
Ofta krävs kraftfulla åtgärder med ingripande konsekvenser för att ”skall” normen ska kunna uppfyllas inom utsatt tid Hur vet man om en ”skall” norm är/blir överträdd? Ifall ingen kartlägger halterna eller mäter under en kort period mäter där halterna förväntas vara låga Ifall halterna varierar kraftigt från år till år Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
8
När är en norm överträdd ?
NV har utgått från ”normalt år” vid bedömning Halt A B MKN C D ÅR Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
9
Naturvårdsverkets handläggning av underrättelser (fo 2001:527, § 14) – kan komma att överskridas
Förordat arbete med ÅP Helsingborg (NO2)- Reg. Uppsala (NO2, PM10) – Reg. Umeå (NO2) – Reg. Botkyrka (NO2) Södertälje (PM10) Göteborg (PM10) – Reg Norrköping (PM10) – Reg Malmö (NO2) -Reg Ej förordat ÅP (bedömt att MKN inte kommer överskridas, bristande mätunderlag, ej motiverat) Stockholm (CO) Landskrona (PM10) Höganäs (PM10) Mariestad (PM10) Sundsvall (PM10) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
10
Pågående arbete med åtgärdsprogram
Beslutade ÅP ( ) Sthlms län NO2 Sthlms län PM10 V Götalands län NO2 Åtgärderna genomförda Respektive lst har i uppdrag att ta fram förslag till kompletterande ÅP före för att därefter efter samråd fastställa det. Om lst och annan statlig myndighet är oense om åtgärd ska reg ges möjlighet att pröva förslaget före fastställelse. Under framtagande (Beslut ) Helsingborg av Lst Skåne Uppsala av kommunen Umeå av kommunen Norrköping av kommunen Göteborg av Lst V Götaland Redovisning av förslag till regeringen därefter fastställelse av resp länsstyrelse Om lst/Kn och statlig myndighet är oense om åtgärd ska regeringen ges möjlighet att pröva förslaget före fastställelse. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
11
Åtgärder som föreslagits/beslutats* enl ÅP (*Av regeringen 2004-12-09)
Kvävedioxid Stärka kollektivtrafiken Trängselskatt (Sthlm) Trafikbegränsning på enskild gata Mjuka trafikdämpande åtgärder (info alternativa resesätt) Parkeringsåtgärder (gator, infarts-P, arbetsplatser) Skärpta krav för Miljözon Höjd skrotningspemie Miljözon för personbilar Skärpta krav vid upphandling Tidigarelägga framtida krav på fordon Partiklar (PM 10) Info till allmänhet om partiklars hälsoeff. och dubbdäck Halverad användning av dubbdäck. (Ekonomiskt styrmedel bör tas fram) Minskad trafikmängd och hastighet (trängselskatt, parkeringsåtgärder) Åtgärder vid höga halter (dammbindning) Kunskapsuppbyggnad - Ändrade rutiner vid halkbekämpning, barmarksrenhållning, val av vägbeläggning, samt ang källorna Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
12
Vad händer med reglerna kring åtgärdsprogram ?
Förslag från kommissionen om reviderat ram- och dotterdirektiv Gränsvärdena tillåts överskridas i 5 år om åtgärdsprogram upprättats som visar att nivåerna nås Miljöbalkskommittens slutbetänkande (SOU 2005:59) Åtgärdsprogram vägledande vid avvägning (2 kap. 7 §) Varje åtgärds bedömda haltminskning och finansiering ska redovisas i åtgärdsprogram Möjlighet till överklagan av åtgärder i åtgärdsprogram Anser att åtgärdsprogram inte bör omfattas av miljöbedömning (SMB) Särskild utredare om åtgärdsprogram tillsatt NV håller på och tar fram vägledning samt uppdaterad ”mätföreskrift” Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
13
NV:s vägledning är tänkt omfatta bl a
Normernas tillämpning När är norm överträdd Var bör normerna tillämpas Kontrollen Mätning, beräkning - kvalitetssäkring Information, rapportering Åtgärdsprogram kartläggning av halter och källor urval av åtgärder konsekvensanalys och samråd Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
14
Naturvårdsverkets hemsida
Referenslaboratoriet för Tätortsluft ITM vid Stockholms universitet, Luftlaboratoriet Vägledning kring kontroll av MKN Luftkvalitetsmodellen SIMAIR SMHI, VV, ITM - SIMAIR, VEDAIR, mm Lagstiftning Förslag till åtgärdsprogram Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
15
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
16
När ska åtgärdsprogram ha en miljöbedömning (6 kap MB)
Det är den som tar fram förslaget till program som ska avgöra om en miljöbedömning krävs 6:11 MB, Miljöbedömning krävs om programmet bedöms medföra betydande miljöpåverkan. Syftet är att integrera miljöaspekter i planen så att hållbar utveckling främjas Fo 4 § Vid tillämpningen av 6:11 MB skall planen antas medföra betydande miljöpåverkan om: 1. det kan antas omfatta en åtgärd eller verksamhet som kräver tillstånd enl 7:28 a MB (Natura 2000) eller 2. åtgärdsprogrammet anger förutsättningar för kommande tillstånd för verksamheter/åtgärder enligt bilaga 1 o 3 (t ex tillståndspliktiga vägar, spår, flygplatser, hamnar samt byggande av shoppingcentra och parkeringsplatser, omlastningsterminaler, mindre vägar, järnvägar, hamnar) Men om programmet enbart omfattar små områden på lokal nivå ska åtgärdsprogrammets genomförande antas medföra betydande miljöpåverkan endast om myndigheten eller kommunen med beaktande av kriterier (fo i bilaga 4) finner att så är fallet. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.