Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande."— Presentationens avskrift:

1 Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande – 20 februari 2013 Sista dag för svar – 2 september Budskap Allvar Vidtar åtgärder Arbetet fortsätter

2 Sammanfattningsvis: AV:s krav 1.
Klargör skriftligt respektive lärares arbetsuppgifter & prioriteringsordning inom reglerad arbetstid, samt stöd till lärare. 2. Undersöka omfattning av lärares arbetsuppgifter, bedöma risk för ohälsa, ta bort eller förenkla arbetsuppgifter. 3. Medarbetare och skyddsombud ska medverka. Förvalt:s åtgärder Nya riktlinjer Skriftligt klargörande, arbetsuppgifter Skriftligt stöd, prioriteringar (checklista) Tilläggsuppdrag – beräkningsmodeller Enkät till lärare vt 2013 Riskbedömning och handlingsplan Arbetsuppgifter tas bort eller förenklas Alla skolor ska göra en egen analys ht 13 Enkäten till lärare Partsarbetsgrupp Budskap Arbetsuppgifter och prio – tydligt för alla! Tydligheten skapas lokalt, i dialog. Riktlinjerna är ett stöd för det. Åtgärder kommer minska administration Skolors kompletterande analys kan leda till lokala åtgärder. Ett bra underlag för de föreslagna åtgärderna. Fortsatt samverkan…

3 Värt att påtala otydligheter i AV:s beslut!
AV:s krav 1. Klargör skriftligt respektive lärares arbetsuppgifter & prioriteringsordning inom reglerad arbetstid, samt stöd till lärare. 2. Undersöka omfattning av lärares arbetsuppgifter, bedöma risk för ohälsa, ta bort eller förenkla arbetsuppgifter, med fokus på administrativa arbetsuppgifter. 3. Medarbetare och skyddsombud ska medverka. Otydlighet Arbetsbeskrivning och prioritering för varje enskild lärare, grupper, etc? Vad avser AV med ”stöd”? Varför inte all arbetstid? Ingår semestertjänstlärare? ”Reglerad tid” vs ”alla lärare”. Vilken typ av ”undersökning”? AV har inte definierat ”administrativa arbetsuppgifter”. Hur ska med-verkan se ut?

4 Vad som tas bort, förenklas eller blir frivilligt
Gymnasiet Enklare krav på frånvaroregistrering Rektorer ska se över administrationen och mötesstrukturen Grundskolan IUP och skriftliga omdömen Pedagogiska planeringar Utvärdering i matematik (UIM) För grund nämner vi också: Översyn, ansvarsfördelning, grundskolor - central förvaltning Frånvaroregistreringen Tillgång till dator Vem utför viss administration? Mötesstrukturen Gemensamt för grund och Gy Åtgärdsprogram Samverkan mellan skolan och stadsdelsnämnderna Ny justerad samverkansöverenskom. Rött = sådant som AV har nämnt i föreläggandet

5 Tilläggsuppdraget från utbildningsnämnden
Förvaltningen ska ta fram exempel på beräkningsmodeller som rektor och lärare i samverkan kan använda när det anses nödvändigt för att bedöma om lärares arbetsuppgifter ryms inom arbetstiden.

6 Vad händer nu och nästa år?
Nämndbeslut – inkl tilläggsuppdrag - klart Arbetsmiljöverkets beslut? Implementering av åtgärder Lathund till rektorer och lärare Info (och tack!) till lärare Partsarbetsgruppen lämnar över till linjen Nästa år Inte släppa arbetsmiljöfrågan Implementering Uppföljning


Ladda ner ppt "Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande."

Liknande presentationer


Google-annonser