Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Uppdatering EIO Q – Nya ISO
Webbmöte Mötet startar 13:30! installatörsföretagen
2
Uppdatering EIO Q – Nya ISO
Webbmöte installatörsföretagen
3
Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation
Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning installatörsföretagen
4
Egen sida med Uppdatering EIO Q 2017
installatörsföretagen
5
Strukturen i nya ISO 9001, ISO 14001
och ISO 45001 Strukturen i nya ISO 9001, ISO 14001 4.1 Omvärldsanalys: Företagets förutsättningar, viktiga interna och externa frågor Ledningssystemet omfattning Kund- tillfredsställelse Miljöprestanda Produkter och tjänster Planera 7.Stöd 8.Verksamhet Utföra Arbetsmiljö-prestanda 5. Ledarskap 6. Planering 9. Utvärdering av prestanda Kunders krav Resultat Medarbetare delaktiga 4.2 Behov och förväntningar hos relevanta intressenter Förbättra Följa upp 10. Förbättringar installatörsföretagen
6
Kvalitet = Resurser x Kompetens2 x Kommunikation3 x Engagemang4
Källa: Anders Johnsson, Kvalitetsstyrning i byggsektorn, 2016. installatörsföretagen
7
5.1 Ledarskap och åtagande
Rollbeskrivningar ISO-krav 5.1 Ledarskap och åtagande Ledningssystem För företagsledning Yttersta ansvaret för ledning och utveckling av företagets ledningssystem för kvalitet och miljö. Se till att lednings- systemet blir känt och tillämpat, varvid lämpliga metoder ska tillämpas, t ex utbildning, informationsmöten, månadsmöten och arbetsledarträffar. installatörsföretagen
8
Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation
Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning installatörsföretagen
9
4.2 Att förstå intressenters behov och förväntningar
ISO-krav 4.2 Att förstå intressenters behov och förväntningar installatörsföretagen
10
Frågor i enkäten Egen förbättringsdag av ledningssystemet
EIO Q dagen maj 2017 Fackföreningar Lagstiftare Riksdagen Elsäkerhetsverket Naturen Regionalt Arbetsmiljöverket Andra myndigheter (MSB m.fl.) Nätägare Klubbar Företaget den egna verksamheten Kunder Leverantörer och samarbetspartner Ägare Medarbetare Beställare Matrielleverantörer Anläggningsägare Underentreprenörer Anläggningsnyttjare Samarbetspartners Installatörsföretagen Avfallshanterare EIO Q Intressegrupp certifiering Övriga Samhället EIO Q högsta ledning Avdelningar IN Media Utbildning, forskning och utveckling Styrelsen IN Utskott EIO Beredningar EIO Arbetssökande EUU Bank och försäkring Utbildningsföretag Kommunen Skolor Intressentbild för ett installatörsföretag : ”Bruttolista” – som det skulle kunna se ut. Fetstil markerar intressenter som kan var speciellt viktiga, men det varierar från företag till företag. Samhället i stort Universitet
11
Intressentanalys installatörsföretagen
12
Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation
Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning installatörsföretagen
13
Mål Strategiprocessen
installatörsföretagen
14
Mål- och strategitimmar
Föregående protokoll Strategi Externa och interna frågor Nöjda kunder och andra intressenter Uppföljning mål Uppföljning affärsidé, företagspolicy Förbättringar Uppföljning förbättringsarbete Hantering av avvikelser, olyckor och tillbud Revisioner och förbättringsdagar Prestanda Systemets effektivitet Kvalitetsprestanda Miljöprestanda Arbetsmiljöprestanda Övrigt Övriga frågor ISO-krav 9.3 Ledningens genomgång installatörsföretagen
15
Mål- och strategitimmar – Vårens agenda förslag
Föregående protokoll Strategi Externa och interna frågor Nöjda kunder och andra intressenter Uppföljning mål Uppföljning affärsidé, företagspolicy Förbättringar Uppföljning förbättringsarbete Hantering av avvikelser, olyckor och tillbud Revisioner och förbättringsdagar Prestanda Systemets effektivitet Kvalitetsprestanda Miljöprestanda Arbetsmiljöprestanda Övrigt Övriga frågor installatörsföretagen
16
Mål- och strategitimmar – Höstens agenda förslag
Föregående protokoll Strategi Externa och interna frågor Nöjda kunder och andra intressenter Uppföljning mål Uppföljning affärsidé, företagspolicy Förbättringar Uppföljning förbättringsarbete Hantering av avvikelser, olyckor och tillbud Revisioner och förbättringsdagar Prestanda Systemets effektivitet Kvalitetsprestanda Miljöprestanda Arbetsmiljöprestanda Övrigt Övriga frågor installatörsföretagen
17
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
18
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
19
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
20
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
21
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
22
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
23
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
24
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
25
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
26
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
27
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
28
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
29
Dagordning mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
30
Mål- och strategitimmar Tidsramar – årsplanering
Ett normalår: Våren – maj (förslag) Hösten – november (förslag) 2018: Mål- och strategitimmar måste vara gjorde enligt nya mallen/enkäten senast i februari (innan revisionen i mars/april) installatörsföretagen
31
Har ni inte gjort höstens mål- och strategitimmar än?
Två alternativ att planera in mål- och strategitimmar, beroende på nuläge Har ni redan gjort höstens mål- och strategitimmar? - Planera in mål- och strategitimmar med nya mallen i jan/feb 2018 Har ni inte gjort höstens mål- och strategitimmar än? Planera in (eller planera om) mål- och strategitimmar med nya mallen i kvartal 4, 2017. Nästa gång i maj och/eller november enligt årsplan. installatörsföretagen
32
Om ni använder den nya mallen: Klarrapportera ärendet
Skapa ett nytt ärende och välj den nya mallen installatörsföretagen
33
Namn på ny enkät Mål- och strategitimmar
installatörsföretagen
34
Sätt mål inom alla områden. Lämplig nedbrytning.
Mål för 2018 Sätt mål inom alla områden. Lämplig nedbrytning. Styrkorten inför upprättas i december. installatörsföretagen
35
Styrkort2018 installatörsföretagen
36
Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation
Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning installatörsföretagen
37
Intern riskanalys vartannat år Intressentanalys Ny, vartannat år
Nulägesanalyser Arbetsmiljö Intern riskanalys vartannat år Intressentanalys Ny, vartannat år Lagar och andra krav lagefterlevnad vartannat år, nytt löpande Miljö vartannat år Nöjd kund Nöjd medarbetare Snabbanalys ISO vartannat år Strategisk kompetensanalys vartannat år SWOT-analys vartannat år installatörsföretagen
38
Nulägesanalys Strategiprocessen
installatörsföretagen
39
Planering i årsplanen – förslag
Anpassat till mål- och strategitimmar. På våren görs de analyser som allmänna externa och interna frågor. På hösten görs miljö-och arbetsmiljöanalyser. installatörsföretagen
40
Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation
Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning installatörsföretagen
41
Årsplan Startsida – Strategiprocessen
installatörsföretagen
42
Nulägesanalys Årsplan
installatörsföretagen
43
Nulägesanalys Årsplan
installatörsföretagen
44
Nulägesanalys Årsplan
installatörsföretagen
45
Nulägesanalys Årsplan
installatörsföretagen
46
Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation
Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning installatörsföretagen
47
Kommunikation – Strategiprocessen
Frågor kring analyser, policy, mål och arbetssätt kommuniceras i olika forum inom företaget. Vid möten finns dagordning och mötena dokumenteras. Medarbetare ska vara delaktiga i arbetsmiljöfrågor. Ansvar för kommunikation framgår av enligt företagets Organisation och i rollbeskrivningar. Externa frågor och synpunkter kring kvalitet, miljö och arbetsmiljö hanteras som Kundsynpunkt, även om de kommer från annan intressent. installatörsföretagen
48
Organisationsplan installatörsföretagen
49
Rollbeskrivningar ISO-krav 7.3 Medvetenhet 7.4 Kommunikation Kommer att kompletteras gällande Kommunikation För företagsledning och projektledning: Att kommunicera viktiga KMA-frågor med såväl egna medarbetare som inhyrd och kontrakterad personal. Detta gäller exempelvis: Företagspolicy, mål, risker, att bidra till ständiga förbättringar. installatörsföretagen
50
Synpunkter från kunder och andra intressenter
installatörsföretagen
51
Synpunkter från kunder och andra intressenter
installatörsföretagen
52
Synpunkter från kunder och andra intressenter
installatörsföretagen
53
Nya strategiprocessen och årsplanen
installatörsföretagen
54
Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation
Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning installatörsföretagen
55
Intressentanalys – ärende kommer i C2
Att göra Intressentanalys – ärende kommer i C2 Planera/planera om för mål- och strategitimmar – mejl kommer när enkäten är klar installatörsföretagen
56
Certifikat och certifikatmärken
installatörsföretagen
57
Så ska det se ut! … och så ser det ut hos många, många fler, men inte hos alla! installatörsföretagen
58
SBcert certifikatmärken via www.eio-q.se
Användningsregler Länk för nedladdning Byt ut på: installatörsföretagen
59
Kommande information: Webbmöte 2 - 2017-10-27 Webbmöte 3 - 2017-11-24
Fortsättning Kommande information: Webbmöte Webbmöte installatörsföretagen
60
Tack för ert deltagande!
installatörsföretagen
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.