Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Krav/test Region Dalarna 2010-09-23
Mona-Lisa Lundqvist Regional samordnare E-hälsa
2
15+1 70 Region Dalarna bildades 2003 och är ett regionförbund som har Dalarnas 15 kommuner samt landstinget som medlemmar. Kansliet finns i Falun, men arbetsområdet är över hela Dalarna. På Region Dalarna arbetar ca 70 personer.
3
Region Dalarna är också länets kollektivtrafikmyndighet sedan 2012.
Vi arbetar med utvecklingsfrågor för hela länet, inom områden som t.ex. besöksnäring, infrastruktur, ungdomsfrågor, kompetensförsörjning, sociala frågor, näringsliv, och internationella frågor. Dessutom ansvarar Region Dalarna för handläggning av projektmedel från staten och EU:s regionala strukturfonder, samt viss kommungemensam service såsom färdtjänsthandläggning, AV-media och elevantagningen. Region Dalarna är också länets kollektivtrafikmyndighet sedan 2012.
4
DIREKTIONEN 25 ledamöter REGIONCHEF Ca 70 anställda
Rådet för kommunikationer och infrastruktur Rådet för innovation och företagande DIREKTIONEN 25 ledamöter Kollektivtrafikrådet Rådet för kompetensförsörjning och arbetsmarknad Rådet för välfärdsutveckling Rådet för demokrati, hållbar utveckling, attraktiva miljöer och livskvalitet REGIONCHEF Region Dalarna styrs av en direktion bestående av politiker från kommuner och landsting. Frågorna bereds i sex beredningar och råd. Det dagliga arbetet leds av regionchefen. De ca 70 anställda är organiserade inom sex enheter med olika ansvarsområden. Varje enhet leds av en enhetschef. Kommunikation & personal Ekonomi & projektfinansiering Näringsliv & samhällsbyggnad Utveckling, hälsa & välfärd Elevantagningen AV media Ca 70 anställda
5
Region Dalarna, Enheten utveckling, hälsa och välfärd ORGANISATIONSSKISS
Region Dalarna – Direktionen Chefsgrupp (landsting och kommun) Regional utvecklingsgrupp Äldre Barn och Unga Missbruk Funktionsnedsättning Psykiatri Välfärdsberedningen Utveckling hälsa och välfärd Chef, utvecklingsledare Alla områden förutom e-hälsa har egna regionala utvecklingsgrupper. E-hälsa har fått i uppdrag att till den 6/11 ta fram förslag på hur det skulle kunna se ut för e-hälsa som genomsyrar alla andras områden.
6
Bakgrund e-hälsa Sedan 2012 har regeringen/socialdepartementet bidragit till regionen för utveckling av e-hälsoområdet. Staten har skjutit till pengar (stimulansmedel) till regionerna för att denna del ska utvecklas via olika överenskommelser. Det har då också funnits krav från regeringen vad som ska satsas på och redovisning till både SKL och Socialstyrelsen Varje år har man från regionerna fått redovisa via handlingsplaner vad man tänkt och sedan också återrapportera för att behålla pengarna Pengarna har funnits hos regionen och styrgrupp e-hälsa har beslutat om pengarna tillsammans med länschefsnätverket. Från och med 2015 får vi inga pengar längre! 2015 fortsätter vi arbetet som vanligt på gamla pengar ;-) men sedan finns inga om man inte ändrar sig på regeringen.
7
Vad är e-hälsa eHälsa etablerades av Socialdepartementet 2010 och syftar till att säkerställa rätt information till rätt person i rätt tid för medarbetare inom hälso- och sjukvården samt vård och omsorg och samtidigt möjliggöra delaktighet i vården för invånaren. eHälsa skapar förutsättningar för effektiv och kvalitetssäker vård
8
eHälsa och politiken eHälsoarbetet kräver ett politiskt engagemang.
Viktigt att politiken är involverad eftersom det är dem som sitter på pengarna. Beslutat att det är förvaltningscheferna och länschefsnätverket som har kontakterna direkt med dem.
9
Behov av medarbetare 2030 beräknas tillgången av omvårdnadsutbildad arbetskraft vara ca – efterfrågan kommer att vara
10
E-hälsa vidare Två små filmer som säger lite mera om tjänstedesign som ingår i e-hälsa och som visar på vikten av brukarens deltagande: Jag sitter med i en grupp som träffas ca 4 ggr/år och jobbar med tjänstedesign. För att få alla att bättre förstå vad detta är för något har vi tagit fram två filmer. Nr 1: Nr 2:
11
E-hälsa vidare E-hälsa har man jobbat med från SKL och statens sida sedan Finns en nationell e-hälsostrategi: På SKL kan ni även läsa mera: Socialstyrelsen, eHälsomyndigheten, Myndigheten för delaktighet, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Famna och Vårdföretagarna har gemensamt producerat webbutbildningen om e-hälsa och välfärdsteknologi i socialtjänsten. Inera (utförarorganisationen) under tjänster och projekt kan ni se alla de olika e-hälsotjänster som finns redan idag hos dem och ute i vården. För att ta fram utbildningen har man även intervjuat personer med olika roller i kommunerna. Flera från Dalarna har deltagit. Målet med webbutbildningen är att beslutfattare och professionen inom socialtjänsten ska få ökad förståelse för syftet med e-hälsa och välfärdteknologi, samt ökad kunskap om användningsområden och hur de knyter an till den egna verksameten. Utbildningen vänder sig i första hand till dig som är politiker, chef, beslutsfattare, profession eller IT-personal inom omsorgen. Även du som samarbetar kring brukaren, som kommunal hemsjukvård, har nytta av utbildningen. Utbildningens delar Du som går webbutbildningen får övergripande kunskap om: vad e-hälsa och välfärdsteknologi är e-tjänster som underlättar arbetet nyttan som e-hälsa och välfärdsteknologi kan ge för brukaren, professionen och beslutsfattare vilka förutsättningar som behövs för att vi ska kunna arbeta med verksamhetsutveckling och e-hälsa lokalt, regionalt och nationellt ansvar samt roller inom e-hälsa verktyg för att göra brukaren delaktig i bedömningar och insatser verktyg för att ge en jämlik och rättvis socialtjänst med ett normkritiskt perspektiv utifrån individens behov. Utbildningen tar cirka 50 minuter att gå igenom och man kan skriva ut ett intyg efter att man gått den.
12
2012 Fokus låg på PASCAL införandet. I och med detta också säker roll och behörighets identifikation. Inloggning via SITHS kort. Alla som har kort måste finns i en HSA katalog och ha medarbetaruppdrag Kommunaliseringen av Hemsjukvården
13
Trygghetslarm Vi upphandlade Konsultbolag1 som gjorde en förstudie på hur det såg ut i alla kommuner med trygghetslarm och ledningssystem kring dessa. Föreslagna åtgärder togs fram för varje kommun och sammanställdes i en rapport som redovisades i alla kommuner inkl. ledningssystemet för dessa. Varje kommun erbjöds få hjälp med de föreslagna åtgärderna och 13 av de 15 kommunerna accepterade hjälpen.
14
Trygghetslarm SKL har uppmärksammat vår förstudie och den som jobbat där som ansvarig sa att det ”var hans bibel” Slutrapporten har uppmärksammats av MFD som vill att vi deltar i expertgrupp. Endera hos dem eller på SKI Kommentus inför deras nya upphandling. Socialstyrelsen har hört av sig och vill ta del av vårt arbete med ledningssystem. Mora, Gagnef samt Rättvik är utvalda. Inne i olika faser.
15
E-tjänster Falun Kommun och Hedemora Kommun har infört natt tillsyn som pilot. Utvärdering av detta visar att medborgare/brukare/anhöriga vill ha tillgång till detta. En förfrågan har gått ut till kommunerna och alla är positiva till att införa detta. Även giraffen är många positiva till. Samarbete har påbörjats med Landstingets hjälpmedelscentral om detta. De införskaffar och kommunerna hyr av dem. Kravställning inför upphandling utförd via arbetsgrupp. Både kommuner och landsting med. Anbudsöppning sker denna vecka.
16
HSA/SITHS Förstudie gjord hur det ser ut i kommunerna
Eget dalakort gemensamt landsting/kommuner??? Landstinget vill kunna ha mandat upphandla kort så det blir mera lika. Förvaltning framöver, var ska den finnas, lokalt, någon stor kommun. Fortsättningsavtal med landstinget….Hur göra med kostnaden då? (beslut nu tagits i fredag att vi fortsätter 2016 med att Regionen står för kostnaden) Utbildning lokala ansvariga i hantering av kort. Utbildning informationssäkerhet för lokalt ansvariga samt säkerhetsansvariga.
17
Mobilitet Några kommuner infört möjligheten till att läsa och dokumentera mobilt i sitt Procapita. CGI som levererar Treserva har tagit fram en app som man ska kunna använda i detta ändamål. Ilab som levererar Viva har tagit fram en app för detta ändamål. Arbetet fortsätter i höst med checklistor etc för varje system.
18
SPL planering Victoria Lindmo landstinget och Mona-Lisa samt utsedd arbetsgrupp med representanter från kommun och landsting träffas inom de tre olika områdena för att diskutera hur vi kan förbättra samverkan. Just nu väntar vi på vad som händer kring nya betalningsansvarslagen. Ny lösning för inloggning SPL på gång under oktober för att förbättra inloggning och utskrifter. LYNC ?
19
Status NPÖ Region Dalarnas alla kommuner är konsument.
Framtida producent för kommunerna. Viktigt få igång. Leksand tänkbar pilot! Upphandlar nytt VoO och ställer krav på NPÖ i samband med detta.
20
Förstudie ICF Projektledare för förstudie anställd på regionen. Åsa Holén 50% t.o.m 31/ Förstudie gjord och utbildningsförslag framtaget ihop med Högskolan Dalarna. Åsa och Mona-Lisa deltar i en referensgrupp på socialstyrelsen i det fortsatta arbetet med informationsstrukturen inom socialtjänsten men även i arbetet kring implementering av indikatorer.
21
Psykisk ohälsa barn och unga
Lisbeth Ask och Mona-Lisa har tillsammans med Tina Jäderbrandt och Stefan Tungström sett till att kommuner och landsting redovisat korrekt till SKL och socialstyrelsen. Detta har inneburit att alla kommuner fått stimulansmedel för grundkrav 2 och webben samt även de flesta för prestationsmålen.
22
PASCAL dosförpackade läkemedel
Sitter med PASCAL:s referens och beslutsgrupp på Inera. Viktigt komma in med synpunkter och namn på vilka personer som är i behov av uppdatering kring PASCAL.
23
Övrigt Finns mycket annat att jobba med och samverkan sker med HDA och landstinget inom många områden. Dessutom med det nationella nätverket för e-hälsosamordnare där vi delar projekt. Positivt/Negativt. Dokument/projektplaner etc Mycket mer finns att göra. Ex samverkan drift/förvaltning alla kommuner? Gemensamt vård och omsorgssystem? ……… Många ideér finns och tack för mig!
24
Frågor? Tveka inte höra av er till mig om ni har frågor.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.