Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Projektet ”Rådgivning för kompetensutveckling inom kommersiell service”.
2
Projektledare - Wille Kyrk
Arbetat på Länsstyrelsen Dalarna sedan januari 2018. Tidigare affärsutvecklingschef och marknadsdirektör på Ahlström Sverige och Munktell Group i Falun. Magisterexamen i beteendevetenskap från Lunds universitet. Sambo och två barn. Jägare, djurgårdare och passionerad matlagare och trädgårdsamatör.
3
Projektets syfte Att genom kompetensutveckling med individuellt fokus stärka lanthandlare som utför kommersiell service på landsbygd, för att på så sätt upprätthålla och utveckla servicen för boende och företag. Projektägare är Länsstyrelsen Dalarna, i samverkan med sju län.
4
Projektets mål Rådgivningen skall vara anpassad och behovsstyrd utifrån varje enskilt behov. Ca. 200 st. företag i målgruppen (i dessa sju län) skall ha deltagit i projektet.
5
Projektets förutsättningar
De områden av kommersiell service, som beskrivs i respektive läns regionala serviceprogram (RSP), och ska omfattas är: Dagligvaruhandel Drivmedel Betaltjänster Paket, försändelser och ombud Servicepunkter De prioriterade delarna för detta projekt är således: Inköp och distribution Varuexponering Utveckling och diversifiering Företagsekonomiska analyser Energieffektivisering Nytt sätt för service
6
Projektets förutsättningar
Budgeten är satt till ca 9 MSEK för de sju länen sammantaget Projektet innefattar de sju länen Dalarna, Värmland, Västmanland, Gävleborg, Uppsala, Södermanland och Örebro. Projektet står för 70% av investeringen för stödet, den enskilde handlaren för 30%.
7
Projektets resultatmål
Minst 70% av deltagarna kan påvisa mätbart ökad; Konkurrenskraft, eller Omsättning Lönsamhet Minst 60% av deltagarna upplever; Bättre inköpsvillkor, eller Fler lokala leverantörer Merförsäljning genom bättre varuexponering Fler nöjda kunder Bättre respons på marknadsinsatser Starkare social roll för butiken Att tids- och kostnadstjuvar minskat Att prisjusteringar och lagernivåer är bättre Har kombinerat varor och tjänster till nya produkter Har skapat nya kundevenemang Minst 50% av deltagarna; Budgeterar och följer upp försäljning, vinst och kassaflöde, eller Har en plan för etablering av servicepunkter Har en plan för personalutveckling Resultatmålen mäts i en enkät som besvaras av deltagarna efter projektets slut!
8
Projektets förutsättningar
Samverkan sker med representanter för de sju länen samt med upphandlade rådgivare, lokala aktörer, intresseorganisationer samt huvudmän. Utgångspunkten för stöd/rådgivning är vad den enskilde handlaren anser sig behöva. Rådgivningen ska avse antingen den enskilde handlaren och/eller dennes personal. Länsstyrelsen på länsnivå informerar lanthandlarna och dessa ansöker direkt till projektets ägare (Wille Kyrk). Godkända deltagare får en lista över upphandlade rådgivningskonsulenter och väljer själva vilka konsulenter de vill kontakta.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.