Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen till Kick off ht 2017.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen till Kick off ht 2017."— Presentationens avskrift:

1 Välkommen till Kick off ht 2017

2 Agenda 9-12 Den nya metoden, varför och hur? 12-13 Lunch
Fortsättning Kaffe Avrundning, utcheckning Förberedelse för höstens observationer

3 Målbild i prioriteringsordning
Enklare analysarbete både för observatörer och för enheterna Överskådlig och begriplig rapport för alla målgrupper Ett tydligt barn- och elevperspektiv Tätare observationsintervall för enheterna, ett bättre regelbundet stöd till enheternas kvalitetsarbete Högre effektivitet eftersom fokus flyttas från skrivande till överlämning/dialog Fler observationer eftersom det blir kortare tid per observation

4 Incheckning - funderingar
Förväntningar på dagen Det här undrar jag över Var och en i gruppen Gemensam reflektion

5 Vad är nytt? justerad metodbok bedömningsaspekter
gemensam dokumentation i rapportunderlag ändrad struktur för rapport LÄNK till mappen med dokument - rutiner för egna kopior Bedömningsaspekter -justerad metodbok - vad tittar man på i observationen? tydliggjort barn och elevperspektiv, tagit bort sådant som är svårt att observera/intervjua - tydligare rapport och effektivare skrivarbete, kortare rapport, men ändå säkra att bilden som förmedlar håller. förändrad dokumentation och förändrat rapportskrivande.

6 Hur säkrar vi det bästa genomförandet?
Tidsplanering av genomförandet, riktvärden ⅔ observation ⅓ skrivtid Dokumentation Var och en dokumenterar vid observation, Egen eller gemensam dokumentation av intervjuer, Laget summerar i rapportunderlaget varje dag, avstämning av prioritering i nästa dags arbete Rapporten skrivs på google drive Vikten av triangulering av olika källor Avstämning med chef i slutet av observation om preliminära starka sidor, och utvecklingsområden Kortare introduktionssamtal med skolledning i början, och en längre intervju efter några dagar samt avslutande avstämning? Kombination av hela och delar av lektioner/aktiviteter? Bokade och spontana intervjuer? Respekt mot verksamheten att delta i hela aktiviteter/dagar/lektioner men att hitta balansen i att se så mycket som möjligt

7 Ny metodbok Metoden är förändrad - utgå från metodboken vid varje observation Metodbok våga visa from ht 2017

8 Bedömningsaspekter istället för matris

9 Bedömningsaspekter istället för matris
1,0 Stora brister i kvalitet 2,0 Mindre god kvalitet 3,0 God kvalitet 4,0 Mycket god kvalitet Innebörd Verksamheten har stora utvecklingsbehov Verksamheten bedöms sammantaget ha mindre god kvalitet och har flera utvecklingsområden Verksamheten har i huvudsak god kvalitet med vissa utvecklingsområden. Verksamheten uppvisar goda lösningar och förhållanden som visar att den kommit långt i sin strävan att nå målen. Exempel värdeord Saknas helt I liten utsträckning Uppvisar stora brister i kvaliteten Förekommer ibland Finns i viss utsträckning Uppvisar till viss del brister i kvaliteten Förekommer till stora delar Ganska stor utsträckning Håller en god kvalitet Förekommer i mycket hög grad Präglar verksamheten Håller en mycket god kvalitet BARNS INFLYTANDE Barnen ges möjlighet att uttrycka sina tankar och åsikter samt påverka sin situation Barnen tränas i att ta ansvar för sina egna handlingar och förskolans miljö Barnen ges möjlighet att utveckla sin förmåga att arbeta enligt demokratiska principer genom olika former av samarbete och beslutsfattande Barnen har ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll Alla barn ges lika stort inflytande över och utrymme i undervisningen (oavsett kön, etnicitet etc) Utgå från påståendet och gör en bedömning utifrån värdeorden

10 Grupparbete Gå igenom och reflektera kring hur de nya bedömningsaspekterna kommer att påverka arbetet i observationen Ser du något nytt? Är det något som inte längre är med?

11 Den nya rapporten visa hur den ser ut

12 direkt i rapportunderlaget
Bedömningsaspekter Värdeord Samla anteckningar direkt i rapportunderlaget genomgång av mallen exempel på användning intervjuer - frågeformulär, anteckningar

13 Från rapportunderlag till rapport
Erfarenheter från pilotomgången Rapportunderlag

14 Från rapportunderlaget

15 Från rapporten Ur sammanfattningen Starka sidor

16 Arbetsmaterial Ej för vidare distribution Arbete i grupper

17 Uppgift - använda rapportunderlaget
Tankar om språk, ordval i rapportunderlaget? Vad skulle man lyfta fram i en beskrivning enligt nya rapportmallen? Vilken bedömning tror ni att det blev?

18 Bedömning i skala: 3,9

19 Ansvar och inflytande för elever: Det förekommer ibland att elever tränas i att ta ansvar för sitt lärande. Eleverna ges möjlighet att ta personligt ansvar för arbetsmiljön till viss del. Pedagogerna planerar och utvärderar undervisningen tillsammans med eleverna endast ibland. Undervisningen visar till viss del brister i kvaliteten när det gäller att stimulera elevernas förmåga och vilja till ansvar och inflytande. Vi bedömer att eleverna på skolan har olika stort inflytande över och utrymme i undervisningen. Det förekommer ibland att eleverna får utveckla sin förmåga att arbeta enligt demokratiska principer. Bedömning i skala 2,5

20 Rapportunderlag Rapportunderlag och rapport skrivs på google drive
När observationen är klar delas rapportunderlag och rapport till samordnare för metodgranskning av rapport. Rapportunderlaget är ert arbetsmaterial, men uttryck er professionellt. Offentlig handling Tänk på att rapportunderlag kan begäras ut, skriv så att det fungerar. Inga värderingar ex Svensklektion åk 9 utan struktur. Eleverna oengagerade och stökiga. Ej skriva - extremt dålig lektion med lärare som tappade greppet. Observerade fakta, objektivitet - inga känslor

21 Nästa steg - Metodgranskning
Faktagranskning utgår Dela rapport + rapportunderlag Jmf rapport och Kommunikation via kommentarer Ändringar med rött

22 Överlämning Vad blir viktigt på överlämningsmötet med den nya metoden?

23 VÅGA VISA 2016/17 33 700 elever och föräldrar har besvarat enkäter
(och i fem andra kommuner) 54 förskolor och skolor har observerats. 46 lärare/skolledare har observerat. Medarbetare har besvarat självvärdering

24

25 Utcheckning Frågor som hänger i luften?
Hur tänker du inför ditt kommande uppdrag?

26

27 Planering av kommande observation
Utifrån den nya metoden hur lägger ni upp arbetet?


Ladda ner ppt "Välkommen till Kick off ht 2017."

Liknande presentationer


Google-annonser