Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
TILLSAMMANS bygger vi en smartare välfärd
Vi ser oss som en helhet, där vi i och för sig har olika roller men jobbar för samma mål. Tillsammans är ett nyckelord – och som också inkluderar alla våra medlemmar och inte minst marknaden.
2
Kongressmål och prioriterad fråga
SKL ska verka för att privatpersoner och företagare har tillgång till fler och bättre digitala tjänster från offentlig sektor SKL ska verka för att kommuner, landsting och regioner stärker sin digitala kompetens och fullt ut tar tillvara möjligheten att utveckla verksamheten med stöd av digitalisering. Prioriterad fråga VP 2017, Digitalisering för en smartare välfärd En gemensam plan finns för hur SKL, Kommentus och Inera ska erbjuda stöd till kommuner, landsting och regioner kring förändringsledning, upphandlingar och gemensamma digitala lösningar Bred dialog genomförs med kommuner, landsting och regioner kring behov och förväntningar på koordinering och stöd från SKL, Kommentus och Inera kring förändringsledning, gemensamma upphandlingar och gemensamma digitala lösningar Det här är bakgrunden till vårt arbete och till satsningen på att förvärva Inera och bredda ägandet.
3
240 kommuner hittills! Nästan 240 kommuner* har fattat beslut om att gå in som delägare i Inera AB, efter erbjudande i april 2017. * Början av december 2017 Vi är glada över att kunna konstatera att vi nu har absoluta merparten av landets kommuner som delägare. Samtliga landsting och regioner är också delägare, och SKL Företag är och kommer alltid att vara majoritetsägare.
4
Behovsanalys från regionala konferenser
Nationella samverkanslösningar för att dela kompetens och resurser i bristyrken (t.ex. lärare och tolk) Juridiska möjligheter att utföra offentligt arbete på distans (t.ex. modersmåls- undervisning, fjärrundervisning, tolktjänst, läkarbesök) Ökade juridiska möjligheter till samverkan Nationella processer och verktyg (t.ex. digitala nationella prov) Automatisering av administrativa processer/ärendetyper Gemensamma upphandlingar och samordnade leverantörsdialoger Nationella standarder och riktlinjer för reglerade processer Livshändelsebaserade digitala möten med invånaren Livshändelsebaserat och säkert informationsutbyte mellan huvudmän, nationella standarder och plattformar för informationsutbyte Nationella lösningar för säker identifiering (av alla) och signering Nationella register Ökad digital kompetens på alla nivåer Basal åtkomst (bredband, fastighetsnät, mobiltäckning) Vi har under 2017 genomfört tre gemensamma regionala konferenser, där vi främst bjudit in kommunerna men även landsting och regioner har deltagit. Konferenserna ägde rum i Skellefteå i mars, Lund i maj och Göteborg i september. Genom workshops fick vi till oss de främsta behoven, och de var ganska lika mellan de olika konferenserna. Därtill har Inera fortsatt med regelbundna besök i landsting och regioner för att föra diskussioner om behoven där.
5
Gemensam handlingsplan för digital utveckling 2017 – Har beslutats i SKL:s styrelse och förankrats i Ineras styrelse. Innehåller konkreta aktiviteter på flera nivåer skl.se/digitalaforutsattningar Den här behovsfångsten visar en tydlig efterfrågan på det som är gemensamma förutsättningar, och där har vi redan en framtagen handlingsplan som nu ska brytas ner ytterligare för att få en tydlig prioritering och ansvarsfördelning. Beräknas vara klar i januari 2018. Den ska revideras årligen.
6
Vi bidrar gemensamt till verksamhetsutveckling med stöd av digitalisering genom våra erbjudanden
SKL Intressebevakning, gemensam beredning, innovations- och förändringsledning, verksamhetsutveckling, service och rådgivning SKL Kommentus Gemensamma kravställningar, upphandlingsunderlag och ramavtal Inera Infrastruktur, informationsöverföringstjänster, katalogtjänster, identifierings- och tillitstjänster Vi jobbar gemensamt men har olika roller i vårt samarbete.
7
130+90=220 De här siffrorna sammanfattar att vi fram till idag (december 2017) har identifierat omkring 130 olika stöd och tjänster som erbjuds delägarna.
8
Befintliga stöd och tjänster
Genom samarbetet erbjuder vi redan idag ca 130 stöd och tjänster, t.ex. 1177 Vårdguiden SSBTEK Ekonomiskt bistånd Nationell patientöversikt LIKA självskattningsverktyg Vägledning/metod för kommunal valadministration Pascal, förskrivningssstöd Vägledning för upphandling av administrativt system för skolan Ramavtal för videokonferenslösningar Dels handlar det om befintliga stöd och tjänster – här är några exempel på sådana. Här har vi bland annat deladigitalt.se som efter ett år nu har över 5000 användare och där det går att hitta lösningar som andra redan tillämpar, eller dela med sig av egna lösningar eller efterlysa samarbetspartners för utveckling. Dela Digitalt är enbart till för offentlig sektor, men här inkluderas också myndigheter och akademi. KLASSA, verktyg för informationsklassning familjehemsverige.se deladigitalt.se Sammanhållen vaccinationsinformation
9
Stöd och tjänster på gång
Genom samarbetet kommer vi att kunna erbjuds ytterligare ca 90 nya stöd och tjänster inom tre år, t.ex. Serverat – enklare företagande inom restaurang och besöksnäring ( ) Bokning och bidrag för kultur- och fritids-verksamhet (2019) Nationellt kliniskt kunskapsstöd (2018) Distansundervisning (2019) Skippa faxen! Säker digital kommunikation (ca 2019) Stöd för förbättrad läkemedelsinfo (2018) Vägledning & målbild för statistik, rapportering & öppna data (2018) Nytt ramavtal och avropsstöd för e-Arkiv (2019) Det här är exempel på det som är på gång de närmaste åren. I början av nästa år kommer vi att tillgängliggöra de här förteckningarna via webben, där det också går att gå in ”bakom” och hitta fördjupad information. En av de aktiviteter som syns på den här bilden och som vi fått många hejarop kring är Säker digital kommunikation, ett arbete för att bland annat få bort faxen från verksamheter som sjukvård och socialtjänst. Även det vi jobbar med om e-arkiv är mycket efterlängtat och uppskattat. Standarder och ramavtal för välfärdsteknologi (2018) Förenkling för nya personer i Sverige (2018) Vägledning för uppkoppling av stadens infrastruktur (2018) LIKA – självskattningsverktyg för lärare (2018)
10
Ineras satsning på kommuner 2017 – 2018
Ineras nuvarande tjänster inom vård och omsorg Förstärkning av området arkitektur och informationsförsörjning Satsning på området infrastruktur Hantering av nya tjänster och verksamhetsområden Kommunikation och marknadsföring Inom Inera ser satsningen på kommunerna ut så här. Bolaget börjar där basen finns – tjänster inom vård och omsorg och grundläggande förutsättningar genom att ytterligare satsa på arkitektur, informationsförsörjning och infrastruktur. Successivt kommer också insatser för nya verksamheter och tjänster och satsning på att göra Inera och dess befintliga tjänster och stöd kända hos kommunerna.
11
Gemensam behovsfångst och beredning
Idéer & förslag Färdiga lösningar Skicka Medlem eller marknadsaktör SKL Kommentus Inera Behovsfångst Beskrivning Sortering & beredning Genomförande Förvaltning Såhär riggar vi nu vår gemensamma process och det programkontor som håller på att byggas upp av avdelningen för digitalisering på SKL Behov, idéer och förslag och även färdiga lösningar kan komma både från SKL, Inera, Kommentus, våra medlemmar eller från marknadsaktörer. Ett gemensamt formulär ska säkra att rätt information finns med. Det som kommer in samlas ihop och bearbetas av det gemensamma programkontoret, som gör en sortering och kortare beredning för en första bedömning och av vilken aktör som lämpligast tar hand om fortsatt beredning där det är aktuellt. Pilarna som anger genomförandet, visar är att någon av oss – eller en medlem eller marknaden – tar lead i arbetet, men givetvis bidrar vi alla i utvecklingsarbetet och genomförandet. Givetvis blir förvaltning en del av planeringen i genomförandet
12
Verksamhetsutveckling & förändrade arbetssätt
Synligt resultat & direkta operativa vinster Tjänster & applikationer Information & infrastruktur Lagstiftning & regelverk Den här bilden visar var vi kommer att lägga vårt mesta krut. Olika delar kräver olika typer av insatser. Vårt fokus är på de grundläggande förutsättningarna – kanske lite tråkigt, för det är sånt som inte syns så mycket, men det är det som skapar förutsättningar för digitaliseringen hos våra medlemmar och för att också skapa förutsättningar för marknaden att komma med kreativa lösningar. Förutsättningsskapande resultat & långsiktiga vinster
13
Detta händer nu SKL-familjen etablerar ett gemensamt programkontor inom avdelningen för digitalisering på SKL: gemensam översikt, behovshantering, beredning och prioritering. Rekrytering av chef, controller och utvecklingsstrateg. Löpande dialog och samverkan med marknadsaktörer Kontinuerlig behovsfångst Fördjupad nulägesanalys av läge och behov i kommuner, landsting och regioner Visualisering och tillgängliggörande av befintliga tjänster och stöd under utveckling Engagemang och mobilisering inom hela SKL Förbättrad kommunikation om det gemensamma erbjudandet och fortsatt arbete, bl.a. nya gemensamma webbsidor Och det här är vad som händer närmast. Programkontoret etableras, beräknas vara igång en bit in på nästa år. Kommentus har regelbundna dialog med marknadsaktörer, men nu planerar vi också för öppna diskussioner för att ytterligare bygga förtroende hos marknadsaktörerna, och att säkra att vi får del av den kompetens som finns där Det är väsentligt att vi fortsätter ha kontinuerlig kontakt med kommuner, landsting och regioner för att vara säkra på att vi ägnar oss åt rätt saker Och vi kommer att göra en fördjupad analys av läget. Vi har under hösten byggt upp en portfölj med befintliga tjänster och stöd och även de som är under utveckling – nu kommer vi i början av nästa år att kunna visa dessa på ett tillgängligt sätt på de gemensamma webbsidorna. Inte minst jobbar vi nu för att mobilisera hela SKL i digitaliseringsfrågorna. Digitalisering är en del av verksamhetsutvecklingen, därför är det mer naturligt att SKL:s olika sakavdelningar pratar digitalisering – inom avdelningarna och i kontakterna med medlemmarna. Nu jobbar vi också vidare på en bred kommunikation till medlemmarna om vårt gemensamma erbjudande och vad vi satsar på framöver. Bland annat lägger vi upp en gemensam webbplats inom skl.se som blir huvudnavet kring det fortsatta arbetet.
14
TILLSAMMANS bygger vi en smartare välfärd
Vi vill återigen trycka på begreppet tillsammans, det kommer att vara en framgångsfaktor – att vi hjälps åt, både vi inom SKL-samarbetet men också tillsammans med de som är våra medlemmar och delägare.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.