Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Förbundschefsdagar 2017 samverkansstrategi Från orakel till ledare
Samordningsförbundet Göteborg Centrum /18
2
Behov och Arena Högt antal sjukskrivna (67 % kvinnor, psykisk ohälsa)
Många beslut enligt SoL och LSS Höga volymer med psykisk ohälsa/sjukdom Höga andelar av personer under 30 år Stort antal personer i öppen arbetslöshet. 18-64 år är förbundet störst i hela Västsverige. 40 % av alla vårdcentraler i Gbg Mycket hög personalomsättning bland medlemmarna, omorganisationer Når ca: 10 % av de målgrupper som bedöms vara i behov av samordnat stöd med dagens resurser.
3
Bakgrundsbeskrivning
Befolkning: , ( ) Budget: kr Många projekt, när de fungerar läggs de ned. Krångligt att ha med förbundet att göra, vissa aktiviteter 60 – 70 % av remisserna studsade tillbaks. Förbundets aktiviteter okända bland medlemmarna. Många aktörer, fragmentiserad arena, underfinansiering Låg mötesnärvaro Över information, låg delaktighet, oklara roller Inblandat i allt
4
Centrala utgångspunkter
Målgrupper: Unga vuxna, särskilt de med psykisk ohälsa Personer med psykisk ohälsa Personer med långvarigt beroende av offentlig försörjning Lagen: Allt arbete ska genomsyras av jämställdhet och integrationsperspektiv, Ingen myndighetsutövning, helhetsperspektiv utifrån individers behov i Centrum, bidra till förbättrad effektivitet och förbättrat samarbete mellan medlemmarna Övrigt: Genom att stärka det lokala, stärker vi det gemensamma
5
Gemensamma aktiviteter:
Jämställdhet Kunskapsdialog Nätverk FK Kommun Fyrparts Samverkan En väg in.. Columbus AF Hälso- & Sjukvård AR Steget
6
Organisering av samverkan utifrån lokala förutsättningar och behov
Genomföra rehabiliteringsprojekt Rehabilitera enskilda personer Lokal arena Vad vill vi uträtta med vårt Samordnings- förbund Strukturellt minska utanförskapet i samhället Lämplig arena Aktiviteter Egen Ordinarie Finansiering
7
Strategi 2020 Vägen dit? Kitt för samverkan
Fokus på kreativitet på bekostnad av förvaltning Medlemar tar med frågor kring samverkansbehov Representanter med mandat att fatta beslut Omvärldsbevakning Kunskap inspiration 2016 -Introduktion -Årshjul -Ny samverkan -Karta -Samverkansaktivitet Ledning 2018 Omvärld Kontakt/bevakning Tydliga info kanaler Roller o mandat Implementering från start Nya målgrupper 2020 Multisamverkan Dynamiskt, utvecklande o väl fungerande Vägen dit?
8
Strategi till ökad samverkan i Centrum
Inre strategi: Styrning Vision o Värdegrund Arbetssätt Yttre strategi: Kontaktytor Budskap Vem vill vi nå? Vad vill vi berätta? Vilka målgrupper
9
Ledarskap Ledarskap: (2015) Delaktighet Relation Uppgift Min roll
Tillföra & Tillhöra Ledarskap: (2015) Mötesplatser (dialog) Delaktighet Relation Aktivitet (påverkan) Kunskap (förstå) Uppgift Tillit till förändring Min roll
10
Möten Dialog Framtid Riktning genom vision o värderingar
Bygga strategi Utmana/utveckla o följa upp Beslut Plan (strategi/struktur) Budget (förutsättningar) Uppföljning (kontroll) Omvärld/Förändring Förbundschef Bitr. F C Processtöd Strukturell nivå Möten Operativ nivå Dialog Samordnare Tillföra värde utifrån egen kunskap. Problemlösning Delaktighet Medarbetare Leda utifrån direktiv Synliggöra resurser Utvärdera prestation Utveckla genom coaching o feedback
11
Vision & Värdegrund Vision o Värdegrund: (2016) Värdegrund
Alla har rätt till en plats i samhället där de kan tillhöra och tillföra utifrån sina förutsättningar Vision Genom att samordna samhällets resurser för individer i behov av samverkan, bidrar förbundet till en effektivare välfärd
12
Grund för systematiskt kvalitetsarbetet för operativt arbete
Tillitsbaserad styrning Individens behov i centrum Basera beslut på fakta Arbeta med Processer Delaktighet Ständiga förbättringar Planera Gör Analyser Lär
13
Strukturstärkande arbete
Gemensamt Personal Introduktion Års hjul Samverkanskarta Roller o mandat Kontaktytor Dokument tvätt Arbetsmiljö Krav profil utifrån uppgift Frivilliga utvecklingssamtal Samverkansgrupp Husmöten Verksamhetsdagar
14
Kunskap Teori Påverkan Kunskap Erfarenhet Arena Tillämpning
Samverkan ett subjekt
15
Mötesplatser (arenor för dialog)
Tillämpning Erfarenheter Påverkan Lokalt Centralt Styrelse Beredningsgrupp Medlemmar Strukturpåverkande aktiviteter Omvärldsbevakning Nationella rådet Nationella nätverk Regionala nätverk Gbg nätverk Struktur Samverkan i Centrum Styrgrupper Samordnargrupper Utbyte Andras och gemensamma aktiviteter Aktivitet
16
Processbeskrivning Kartläggning
Ohälsa ur ett samverkansperspektiv – Nämnder stadsdelar Kommunen: Bjuder in till möte Kontakt med Sociala resursförvaltningen (Psykisk sjukdom) Beställer kartläggning GR Inbjudna att delta i Stadsutvecklingsgrupp Dialog i Beredningsgrupp Utveckling av ny aktivitet (Utv. Från DISA+) Arbetssättet exporteras övr. stadsdelar 2014 2017
17
Resurser o deltagare 2005 - 2016 11 029 20 096 8´- 14´ 15´- 31´
Kostnad per individ Kostnad per deltagare Spridning Alla deltagare 11 029 20 096 8´- 14´ 15´- 31´
18
Deltagaraktiviteter Deltagaraktiviteter
2017 AR – steget Columbus En väg in DISA + i Centrum AG Koordinator MYH (ESF) AKTIV i Centrum UADA koordinator KIS koordinator Guide Götas Unga D+IPS specialist SUS stöd Deltagaraktiviteter Deltagaraktiviteter 2016 AR – steget Columbus En väg in DISA + i Centrum SGI – 0 AG Koordinator 2015 AR – steget Columbus En väg in DISA + i Centrum SGI – 0
19
Effekter Budget: 12 000 000 kr Kö in till våra aktiviteter
Kunskapsdialoger max antal 3 av 5 tillfällen Svårt att boka rum Vi exporterar arbetssätt: EVI…, kunskapsdialoger Vi utvecklar tillsammans med andra ex; Lex Heller, jämställdhetsarbete Kommunen bjuder in till dialog, Ordförande till Kunskapsdialog Samordnare tar löser konflikter (internt o externt)
20
Lite fler Effekter Specialister hyr rum hos oss
Inbjudna/ till samverkan Förbättrad dialog, i alla forum Samordningsförbundet blivit en mötesplats ISF: möte kring effektutvärdering Tillitsdelegationen Ungdomskluster i Centrum Personal: Tidigare kändes det som jag kom med mössan i handen, nu känns det som jag sträcker på mig och de ser på mig med andra ögon.
21
Verksamhetseffekter deltagare
SUS avslutade deltagare delår: Ca: 30 % fler avslutades 2017 jmf. med 2017 2017:44 % till arbete/studier och Jobb ready Jämf: 2015: 38 %/2016: 35 % Snitt tid i insats: 2015: 9,7 mån 2017: 9,5 mån Hälsa vid start o avslut: Ökad tilltro till sin egen förmåga att nå aktivitet Förändring från start till avslut +38 %
22
Framgångsfaktorer I förbundet finns en samlad, hög och bred kompetens från de fyra parterna Här finns helhetssyn och deltagaren står i centrum I samverkan är möjligheterna är fler, och hinder har fler lösningar Aktiviteterna bidrar till egenmakt och tillgång till samhället
23
Framgångsfaktorer STRUKTUR (Det är därför ledning/styrning varit så viktig) Vision o Värdegrund (som leder oss i de olika uppgifterna att anlägga rätt fokus o förhållningssätt) Vi gillar att mäta och förstå Befogenheter/ansvar, förmåga, kraft o lust Samverkan är ett subjekt DET SOM INTE ÄR I UTVECKLING ÄR I AVVECKLING!
24
Nationellt FINSAM stöd, Nationellt o regionalt SUS stöd
Gemensamma aktiviteter: Jämställdhet – Lex Heller – ESF IR + MYH + Mentorskap U-ADA Koordin KIS Koordin IPS nätverk Nosam Kunskapsdialog AG Koordin Nätverk Kommun FK Fyrparts Samverkan UTV gr. KC DISA + i Centrum Columbus En väg in.. AF Hälso- & Sjukvård AKTIV i Centrum D + IPS Spec. AR Steget
25
Melodi: låt hjärtat va med
Men än finns det hopp Sköljer bort min vaxepropp Kan sen höra socialkompetent En häftig event you know… Kom in kompetens Träng dig in så att det känns Jag vill bara att du tänker ett slag På varför ibland det tänks På mål & vision Gäller ej att tappa tron För med lite socialkompetens Så hittar man oftast bron När man regelverken följer, så som regel följer värk Å man inte riktigt märker, vem det är som man har stärkt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.