Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Är det något speciellt med oss?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Är det något speciellt med oss?"— Presentationens avskrift:

1 Är det något speciellt med oss?
Människan Är det något speciellt med oss? Sociobiologin är en modern, omtvistad forskningsriktning. Enligt sociobiologin styrs beteendet hos varje enskild människa av det genetiska programmet som naturen byggt in i henne. Detta leder till verkningar i samhällslivet. Sociobiologin anser alltså att den biologiska evolutionen arbetar på individnivå och att gener är ”själviska” (egoistiska) och vill garantera sin egen fortlevnad. Därför är osjälviskheten (altruismen) olönsam och kommer att gallras bort. Utvärdera sociobiologins människosyn. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

2 Människan har intellekt (tankeförmåga) språk begrepp
institutioner (kyrkor, skolor, domstolar,…) kultur (konst) känsla för rätt och fel (moral) ansvar för sin art och naturen Ta reda på vad begreppet ”antropocentrism” betyder. Hur har människan särställning motiverats t.ex. i Bibeln? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

3 Olika vetenskaper förhåller sig olika till människan
naturvetenskaper (biologi, medicin) humanvetenskaper (historia, sociologi) beteendevetenskaper (psykologi, sociologi) konstvetenskaper (litteraturvetenskap, konstvetenskap, musikvetenskap) samtidigt som vetenskaperna forskar i olika ämnen, säger de också något om människan som sysslar med dessa ämnen Biologin ser människan som ett exempel på ett biokemiskt system eller art med egenskaper som bestäms av gener och som utvecklas genom evolution i sociala sammanhang. Kultur- och samhällsvetenskaperna (humanvetenskaperna) ser människan som kulturvarelse, vars beteende styrs av tankar, värderingar och beteendemönster, som i hög grad är en produkt av den sociala och kulturella omgivningen. Ska man försöka få till stånd en syntes mellan de olika vetenskapernas människobilder för att kunna förklara vad människan är för något? _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________ (Humanvetenskaper och konstvetenskaper kan också kallas för kultur- och samhällsvetenskaper.) Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

4 Aristoteles människobegrepp
”[V]arje klass av ting motsvarar en viss uppsättning egenskaper som bildar den här artens arttypiska natur eller väsen.” (s. 100 i Klockars et.al.) ett bra exempel på filosofi som begreppsarbete människan = ett socialt och rationellt djur enligt Aristoteles innefattar denna definition både fakta- och värdeaspekter och är således en filosofisk människosyn Aristoteles etik och politiska filosofi återspeglade denna människosyn Aristoteles talar för människans möjligheter att förverkliga sig själv. Enligt Aristoteles bör en människa utveckla alla sina goda anlag, möjligheter och förmågor. Nuförtiden är självförverkligandet något mera individualistiskt; varje människa har en personlig synvinkel, som inte behöver delas av andra (psykologisk egoism?). Hur viktigt är det enligt dig att kunna förverkliga sig själv? _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hur skapas månniskan identitet? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hur ska vi förhålla oss till andras identiteter? Med respekt eller tolerans? Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

5 Fakta eller värderingar?
Denna tudelning är central också i fortsättningen! människosyn kan delas i människobild (fakta) människoideal (värderingar) den filosofiska antropologin inbegriper både människobild och människoideal, alltså både fakta och värderingar har alltså då människosyn (s. 99 i Klockars et.al.) det skrivs en hel del filosofi om hur människans hjärna fungerar (”mind studies”, ”theory of mind”) inom etiken, samhällsfilosofin och religionsfilosofin diskuteras människan också Fundera på följande dikotomier: Egoism eller altruism? (Och vad är egennytta?) Psykologisk egoism: vi är själviska varelser (deskriptiv, eller beskrivande, fakta) Etisk egoism: det är rätt att vara självisk (normativ, eller värderande, värdering) Rationalitet eller irrationalitet? Inom nationalekonomin betraktas människan som en rationell varelse, som är förnuftig i egennyttigt syfte, dessutom har människan genom sin tankeförmåga skapat en teknisk utveckling utan like Stämmer det att människan är en rationell varelse? Motivera. _____________________________________________________________________ Stämmer det att människan är en egoistisk varelse? Motivera. Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

6 Platon om människan människan har
förnuftssjäl (rationellt tänkande, moral) handlingskraft (styrs både av begärs- och förnuftssjälen) begärssjäl (människan är en materiell varelse med behov) Utvärdera Platons människosyn. __________________________________________________________________________________________________________________________________________ Ta reda på vad Platon ansåg om män, kvinnor och slavar. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

7 Aristoteles om själen varje ting består enligt Aristoteles av två sidor; dess materia och dess form levande organismer har dessa i olika grad: människosjäl (rationell eftertanke och överläggning) djursjäl (förnimmelse, känslor och handlande) växtsjäl (kroppens vegetativa funktioner såsom ämnesomsättning och tillväxt) Utvärdera Aristoteles’ människosyn. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Ta reda på vad Aristoteles ansåg om män, kvinnor och slavar. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

8 Freuds psykodynamiska modell
överjaget (superego, internaliserade krav från samhällets sida) det medvetna jaget (ego, som balanserar mellan överjaget och detet) detet (id, driftslivets impulser) Berätta om Siegmund Freuds betydelse för den moderna psykologin. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Jämför Platons, Aristoteles’ och Freuds tankar. Finns det likheter? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

9 Några livsfilosofier: Stoicismen och epikureismen
stoicismens människoideal är att leva enligt rätta (naturliga) levnadsprinciper och inte låta sig påverkas av lyckans växlingar och tillfälliga känslor (s. 115 i Klockars et.al.) ”stoiskt lugn”, även inför plågor naturen och det mänskliga förnuftet är en och samma sak; levnadsprinciperna går att upptäcka om man studerar naturen epikureismens (hedonismens) levnadsideal gick ut på att leva ett lyckligt liv genom att minimera obehag och maximera behag (s. 86 i Klockars et.al.) att tillfredsställa kroppsliga behov sågs dock som behag av lägre rang jämfört med njutande av diskussion och konst Vilkendera livsfilosofi skulle du vilja välja? Varför? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Skulle du hellre vilja vara ett ”lyckligt svin” eller en ”olycklig Sokrates”? Hur centralt är begreppet ”lycka” för att förklara vad människan är för något? Ta reda på vad ”Maslows behovstrappa” är för något och jämför med tanken om behovens hierarki ovan. En liknande bild finns pås. 119 i Klockars et.al. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

10 Några livsfilosofier: Existentialism
individen skall vara autentisk (helt och hållet sig själv och medveten om sig själv, har tagit sitt liv i sina egna händer och tänker självständigt, s. 120 i Klockars et.al.) Sartre: ”välj själv och stå för dina val, även de dåliga” ansvar Sartre menar att vi har svårt att våga välja fritt eftersom vi flyr ansvaret de Beauvoir menar att kvinnor samhälleligt är i en sådan position att de inte kan välja Pararbete. Intervjua varandra och svara på följande frågor: Vad är ”identitet” för något? (s. 105 i Klockars et.al.) Blir människan till först då hon uppfattar sin identitet? ”Jag är jag!” Har ni minnesbilder av en sådan tanke? Är identiteten individuell eller kollektiv? Kan man ha flera identiteter? Är identiteten fastslagen eller föränderlig? Kan identiteten drabbas av ”sjukdom”? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Är feminism viktigt? Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

11 Några livsfilosofier: Övermänniskan
Nietzsche menade att människan bör vara en ”övermänniska”, ovanför massans moral och futtiga livssituation nihilism ”jagstyrka och öppenhet för livet i all dess komplexitet” (s. 119 i Klockars et.al.) Gör det en människa svag om hon tar andra i beaktande? Hade Nietzsche en poäng med sina tankar om övermänniskan? __________________________________________________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ Hurdan bild av viljans frihet ger övermänniskoidealet? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Går övermänniskoidealet att genomföra? Har någon försökt genomföra övermänniskoidealet under historiens gång? Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

12 Några livsfilosofier: Humanism
grekernas ”paideia”; fostran eller utbildning människan har brister, men det vore fel att inte låta henne utvecklas, för hon har också många möjligheter och bör betraktas som en värdig individ skolan! under renässansen (”pånyttfödelse”) intresserade man sig inom alla mänskliga verksamheter för människan humanismen kan vara religiös eller sekulär man respekterar andras mänsklighet och utvecklar sin egen ”alla människor oberoende av tro, kön, ålder, bildningsnivå, kulturtillhörighet och samhällsställning har en värdighet som ovillkorligen bör respekteras” (118) Jämför med FN:s deklaration om mänskliga rättigheter (92) och de grundläggande fri- och rättigheterna i vår grundlag ( Hurdan livsfilosofi förmedlas i skolan/gymnasiet? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________ Finns det någon livsfilosofi som förmedlas av ungdomskulturen? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Man talar ofta om ”generationsklyftor”. Vilket samband har detta begrepp med livsfilosofier? Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013


Ladda ner ppt "Är det något speciellt med oss?"

Liknande presentationer


Google-annonser