Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
MARIA JARL - ORDFÖRANDE I LÄRARUTBILDNINGSNÄMNDEN OCH ANSVARIG FÖR PLANERING AV DEN NYA ORGANISATIONEN HEARING MAJ
2
Den nya organisationen - målsättningar
Att göra lärarutbildningen till en integrerad del av den ordinarie strukturen för högre utbildning Att stärka verksamhetens möjlighet till inflytande över lärarutbildningens utveckling Att stärka lärarutbildningens kvalitet och i förlängningen läraryrkets status och attraktionskraft Motsvarande utvecklingstendenser vid andra lärosäten, men Göteborgs universitet gör något unikt
3
Detta uppnår vi genom att
Renodla det universitetsgemensamma organets roll: samordna det som måste samordnas över fakulteterna och mellan programmen Ge fakulteterna ett större inflytande över lärarutbildningen Förstärka programrådens roll som beredande organ
4
Processen hit Rektors inriktningsbeslut 8 december 2015
Uppdrag att ansvara för planerings- och beredningsarbetet inför ny organisation: Maria Jarl Arbetsordning och arbetsbeskrivning SOL Arbetsordning och arbetsbeskrivning Samverkansrådet Förslag till hur kvalitetsarbetet ska utformas Förslag till hur budgetprocessen ska utformas Uppdrag till universitetsdirektören ang. de administrativa stödfunktionerna
5
Den nya organisationen
Samordningsnämnden för lärarutbildning (SOL) Universitetsgemensamt organ inrättat av styrelsen Ska strategiskt utveckla, samordna och övergripande kvalitetssäkra lärarutbildningen vid Göteborgs universitet Hanterar frågor som måste samordnas över fakultetsnivån och mellan programmen Företrädare för samtliga fakulteter och för studenterna
6
Uppgifter och ansvarsområden
Beslut rörande alla program Beslut rörande ämneslärarprogrammet och Kompletterande lärarutbildning (motsvarande programansvarig fakultet)
7
Lärarutbildningens samverkansråd
Nytt organ inrättat av universitetsstyrelsen Forum för strategiska diskussioner i samverkan mellan Göteborgs universitet och skolhuvudmännen (Göteborgs stad och Göteborgsregionens kommunalförbund) Roterande ordförandeskap Rådgivande till SOL
8
Fakultetsstyrelsernas ansvar och uppdrag
Samma ansvar för lärarutbildningen som för andra utbildningar Fördelar efter styrelsens beslut utbildningsuppdrag och medel till sina institutioner Kvalitetsansvar för de delar av respektive program som ligger vid den egna fakulteten
9
Programansvarig fakultet
Huvudansvar för berört program Beslut om utbildningsplan och kursansvar Samarbete med medansvarig fakultet Utses av universitetsstyrelsen Medansvarig fakultet Samarbete med programansvarig fakultet Utses av rektor på förslag av programansvarig fakultet
10
Förslag till programansvarig fakultet
Utbildningsvetenskapliga fakulteten Förskollärarprogrammet Grundlärarprogrammet Kompletterande pedagogisk utbildning (ord) Yrkeslärarprogrammet Speciallärarprogrammet Specialpedagogiska programmet
11
Programrådens roll och uppdrag
Förtydligar programrådens roll som beredande organ Beredande till programansvarig fakultet, och till SOL (ämneslärarprogrammet och kompletterande lärarutbildning) Central funktion i kvalitetsarbetet
12
Tidplan 7 juni: beslut i universitetsstyrelsen
Inrättande av Samordningsnämnden för lärarutbildning Inrättande av Lärarutbildningens samverkansråd samt därav följande ändringar i universitetets arbetsordning Programansvarig fakultet Omkring 13 juni: rektors anmodan till fakulteterna att utse ledamöter i SOL Omkring 13 juni: rektors anmodan till programansvarig fakultet att föreslå medansvariga fakulteter
13
Tidplan fortsättning 15 juni: förslag från arbetsgruppen för kvalitetsarbete 15 juni: förslag från arbetsgruppen för budgetprocessen 27 juni: rektor beslutar om medansvariga fakulteter Augusti: förslagen från arbetsgrupperna diskuteras i rektors ledningsråd och i SOL September: SOL fastställer Arbetsbeskrivning inklusive handläggningsordning/motsvarande för kvalitetsarbetet och budgetprocessen September/oktober: Samverkansrådet fastställer Arbetsbeskrivning
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.