Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Länspensionärsråd och

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Länspensionärsråd och"— Presentationens avskrift:

1 Länspensionärsråd och
Länshandikappråd Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Eva Abrahamsson, Kommunförbundet Norrbotten Annika Kostet Green, Norrbottens läns landsting

2 Norrbottens beskrivning av patient- och brukarmedverkan
”Patient- och brukarmedverkan ska leda till förbättring och utveckling av vård, stöd och omsorg utifrån patienters och brukares perspektiv. Verksamheterna bjuder in till ett samarbete på alla nivåer. Den ömsesidiga dialogen ska ske med respekt och lyhördhet för behov och förutsättningar”. Varför? Vem? Hur?

3 Patienten i fokus

4 Patientens fokus

5 Grader av medverkan Delaktighetstrappan Inflytande Dialog Konsultation
Information Medbeslutande Inflytande Dialog Konsultation Sherry Arnstein, 1969, Ladder of Citizen Participation Delaktighetstrappan Medbeslutande: Gemensamt beslutsfattande - bestämma Inflytande: Deltagande under en längre tid, följa en planeringsprocess från idé till färdigt förslag – delta Dialog: Utbyte av tankar, ofta vid flera tillfällen – resonera Konsultation: Inhämta synpunkter, ofta punktinsats – tycka Information: Envägskommunikation, frågor och svar – få veta En undersökning för några år sen visade att 90% var information av de frågor som fanns på agendan i olika brukarråd inom kommunerna i Norrbotten. Det har säkert förändrats en del sedan dess, vi använder dialog alltmer och inflytande finns det exempel på. Medbeslutande är ännu så länge mycket ovanligt, alltså där brukare/patienter finns med i ledningsgrupper och är med och fattar beslut. Ett exempel är Tubberöds äldreboende utanför Stenungsund, där boende finns med i de olika arbetsgrupper som finns inom olika ansvarsområden.

6 Medverkan på olika nivåer
Systemnivå: Landstingsövergripande, divisioner Verksamhetsnivå: Sjukhus, hälsocentral Individnivå Varje möte med varje individ

7 Varför medverkan på systemnivå:
Patientsynpunkter är viktiga för ledningen av landstinget Kunna påverka inriktningen av hälso- och sjukvård Behov av likvärdig och jämställd vård Viktigt att medverkan finns från början på systemnivå, när utvecklingsarbeten, förändringar eller inriktning planeras och startas upp. Valda ledamöter från distriktsorganisationerna i patientorganisationerna bör ingå, de företräder hela länet i sin organisation Bevaka brukarbehov ända upp till systemnivå/ledning En brukarrepresentant kan bevaka/företräda fler grupper, vilket kräver respekt och samverkan mellan organisationer, men även mellan organisationer och ledning Kan bidra till välbefinnande för alla

8 Prioriterade metoder på systemnivå
Brukar-/Patientråd De representerar många. Komplettering med andra metoder behövs. Det är dock mycket information, inte så mycket påverkan. Nytt grepp har provats. Mer deltagande i frågor behövs, och uppföljning i högre grad. Remissinstans Brukarorganisationer som remissinstans i olika frågor på systemnivå. Möjlighet att i lugn och rå reflektera inom organisationen. Hearing I specifika frågor. Ledning, politiker, styrgrupper bjuder in patienter/närstående med erfarenhet/upplevelser. För att få in information och synpunkter.

9 Fler möjliga metoder Workshop Bra, möjlighet att diskutera och ge synpunkter Brukarrevision – bra metod, verksamheten belyses enbart ur brukarperspektiv. Kräver utbildade brukare. Webbutbildning om patient- och brukarmedverkan (film?) Kan användas både inom organisationer och av personal. Enkät Kan vara ett bra sätt att medverka, ge synpunkter. Anställd representant på systemnivå Behöver finnas för att bevaka patientfokus i olika frågor. Sociala medier (ex Facebook, Twitter) En möjlighet för dialog.

10 I vilka frågor ska medverkan ske?
Landstinget ska ha patientmedverkan på systemnivå i alla frågor som direkt berör patienter/närstående. Till exempel: planeringsarbete utvecklingsarbete ledningsfrågor processkartläggningar återkoppling i hur vården fungerar Vad kräver det av landstinget? Sprida kännedom på systemnivå Bjuda in nyckelpersoner för genomgångar Skicka ut material i förväg Vad kräver det av ledamöterna? Ta del av material i förväg Hinna sätta sig in i frågorna Kolla av med organisationerna på hemmaplan

11 Ett eller två råd? Gemen- samt LPR LHR Farhågor med endast ett råd:
Att inte få utrymme för specifika frågor från organisationerna. Andras erfarenheter av att ha ett brukarråd är negativa (KPR i annat län) Rädsla att inte komma till tals i en stor grupp. Frågor hinner inte tas upp, det finns ej tid för diskussion. 10-11 11-15 15-16 Specifika frågor LPR Gemensamma frågor Gemen- samt LHR

12 Övrigt som lyftes fram:
Konsekvenser efter regionbildingen. Hur kommer arbetet med patientmedverkan se ut då vi är en storregion? Samverkansråd behövs, där kommun och landsting gemensamt träffar patient- och brukarrepresentanter. Bättre kunskap behövs i patient/brukarorganisationerna om hur man driver frågor. Viktigt ha patientråd på systemnivå för arbete för att förbättra patienternas villkor.

13 Tidplan: Formellt beslut i december. Processas nu i olika grupperingar
Arbetsgrupp med 8 tjänstemän (5 NLL/3 NK) brukarrepresentanter (PRO, HSO, Rädda barnen, NSPH, Autism och Asperger) Anhöriga och närstående ingår i begreppet

14 Att arbeta med patient- o brukarmedverkan
Är ett förhållningssätt – kulturförändring? Mod, beslutsamhet, engagemang, uthållighet, öppenhet Barn och unga – särskilda modeller/arbetssätt Att nå patienter och brukare – organisationer/icke organiserade Tekniklösningar ger möjligheter Tips för varje nivå (individ-, verksamhets- och systemnivå) Mål: att patientens/brukarens erfarenheter tas till vara som en resurs Uppnås genom att: former för medverkan finns i varje verksamhet Arbetssätt o modeller: brukarråd, enkäter, fokusgrupper, förbättringsarbete Några exempel där medverkan är viktig: informationsmaterial, processkartläggningar

15 Patientmedverkan i landstinget
Systemnivå: Patientråden har uppdraget/rollen som remissinstans, följa och vara rådgivande till pågående projekt, ge inspel och lämna synpunkter till pågående planerings- och strategiarbete, vara dialogpartner till politiker och ledande tjänstemän. Arbetet fokuseras på landstingsövergripande frågor. Verksamhetsnivå: 1. Patienter ska vara delaktiga i förbättrings- och utvecklingsarbete. På vilket sätt detta sker avgör verksamheten utifrån vilket behov av medverkan som finns. Vid process- och flödeskartläggningar ska patienter medverka i något skede. 2. Patientråd ska finnas knutet till varje sjukhus. Uppdraget/rollen för patientråden är att samråda kring lokala frågor, såsom dialog inför förändringar, fånga upp synpunkter på hur patienter upplever verksamheterna, pågående förbättringsarbeten, samverkansfrågor. Vissa verksamheter eller enheter har behov av egna patientråd vilket är positivt. Individnivå: personcentrerad vård

16 Struktur i verksamheterna
Struktur för kommunerna, landstinget o samverkansorganisationen I samverkansorganisationen: Patient-, brukar-, anhörigorganisationer utser representanter

17 Framtiden? Nya yrkeskategorier kommer
Patientstödjare, mentorer, patientombudsman, brukarvägledare Redan anställda medarbetare med egen erfarenhet – hur använda den kunskapen? Tjänstedesign Implementering Inarbeta handlingsplanen i befintliga strukturer Kvalitetsledningssystem Uppföljning finns inte med: Ska detta följas upp? Hur ofta? Av vem/vad? Vad ska in i handlingsplanen?

18 4 Bilagor Hur börjar man med patient- och brukarmedverkan
punkt 1-7: att börja för att lära PGSA: planera, göra, studera – följ upp, agera -utvärdera Modeller/arbetssätt för respektive nivå Kontaktuppgifter till organisationer Ersättningsmodellen….?

19

20 Bilaga ersättningsmodell
Ersättning för inkomstbortfall Reseersättning Inkomstbortfall Viktig symbolfråga: Arvode för definierade uppdrag: Vi visar att det är värdefull kunskap Jämlik behandling av representanter - Man har samma uppdrag på samma villkor Arvode Reseersättning Arvode Ersättning för inkomstbortfall Arvode Reseersättning Inkomstbortfall och arvode

21 Arbetsgruppens medskick:
Medel till en kort film som beskriver vad det är - Norrbotten för information till verksamheter och patienter/brukare/närstående Arvode är en viktig symbolfråga! En ersättningsmodell måste tas fram i samband med handlingsplanen! Implementering hur? Viktigt för att få effekter! Konferensen 10 november = introduktion

22 Konferens patient- och brukarmedverkan 10 november 2016 Sessionssalen
Syfte: Mål: Sprida kunskap - Att verksamheter provar någon form av Ge inspiration brukarmedverkan Introducera handlingsplanen - Patienter och brukare medverkar aktivt Handlingsplanen presenteras Personcentrerad vård, stöd och omsorg Tjänstedesign Goda exempel från länets verksamheter (ev andra län) Målgrupp i kommuner och landstinget: -brukare/patienter, politiker, chefer, personal i verksamheterna, tjänstemän

23 ”Patienter och brukare är en oupptäckt resurs!”


Ladda ner ppt "Länspensionärsråd och"

Liknande presentationer


Google-annonser