Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGeorg Åberg
1
Det vägledande samtalet – teori och metod Göteborg den 8-9 oktober 2015 Kursledare Ingrid Hultén och Mimmi Malmer
2
Kommunikation Pluraliteten är det grundläggande villkoret för människan. Den kännetecknas av likhet och åtskillnad. Likheten gör det möjligt att kommunicera, skillnaden gör att kommunikation är nödvändig. Hanna Arendt, filosof
3
Ett samtal jag minns Dra dig till minnes ett samtal där du var i behov av vägledning/stöd Vad gör att du kommer ihåg det? Tala med grannen Vad kännetecknade samtalet ? Nyckelord
4
Hagbard handfaste
5
Felkällor i mänsklig kommunikation Vi tror oss veta vad andra ser, upplever, tänker och känner Vi tror oss förstå innebörden i budskapets innehåll Napier och Gerchenfeldt 1981
6
Jag vet att du tror att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du har fattat att det du hörde inte var det jag menade.
7
Byggstenarna Kunskap Metod Förhållningssätt Grundsyn Något mer ?
8
Förväntningar egna andras
9
Professionell hållning En ständig strävan att i yrkesutövandet styras av det som - på kort och lång sikt – gagnar den hjälpsökande, inte av de egna behoven, känslorna och impulserna. Det innebär att visa respekt, intresse, värme, medmänsklighet, empati och ett personligt bemötande. Ulla Holm (2001)
10
Omtyckt Kontroll/makt Behövd Duktig Få visa sig Å ena sidan har vi normala behov Ulla Holm (2001) Å andra sidan kan de vara fällor Otydlighet, gränslös Självbestämmande? Bindning alt avstånd Höga krav Uppmärksamhet, beundran
11
”Problemet gäller inte att ha eller inte ha dem utan hur medvetna de är och hur vi hanterar dem.” Ulla Holm (2001)
12
Professionellt förhållningssätt för samtalsledare (Ulla Holm: Empati – Att förstå andra människors känslor) Självkännedom Empati Kunskap Självreflektion Självdisciplin
13
Utvidga sin självkännedom… Om egna problemområden Om egna typiska sätt att reagera i speciella situationer och med vissa människor Om egna karaktäristiska psykiska försvar Om känslomässiga ”allergier” SJÄLVKÄNNEDOM
14
Aktivt lyssnande Inta en icke-vetande position Respektera och härbärgera den andres berättelse Undvika att ge råd eller lösningar Använda samtalsmetodiska färdigheter
15
Befallningar, order; Gör så här! Varningar, hotelser; Om du inte gör något åt det, så… Moralpredikningar; Du borde... Råd, förslag, lösningar ; Om jag var du skulle jag göra så här... Kritik, klander; Du misstar dig.. Thomas Gordon Tröst, sympati; Det ska nog ordna sig... Inget ont som inte har något gott med sig! Avledning Tänk på det positiva istället Beröm, smicker: Du som är så stark och intelligent klarar väl det här Spärrar för lyssnande
16
Övning Att lyssna utan att störa berättelsen 2 och 2 – den ena berättar en rolig händelse – den andre lyssnar utan att ställa följdfrågor. Använd er av ”icke verbalt” stöd t ex nickningar eller hummanden. Byt roller.
18
Klargöra situationen Vidga perspektiv Sätta upp mål En samtalsmodell Göra en handlingsplan Ge stöd för genomförande Utvärdera Hägg & Kuoppa
19
Att inleda ett samtal - Sammanhangsmarkering Vilka är vi Vad ska vi tala om? Syfte, förväntningar Tid Nästa träff?
20
Fas 1 – klargöra situationen Syfte Skapa ett gott samtalsklimat Lyssna Utreda Förstå studentens berättelse/situation
21
Ickeverbala färdigheter Ögonkontakt Hållning Avstånd Tempo, följsamhet, röstläge Koncentration Lugn Nicka, mimik, mmm.. Tystnad
22
Verbala färdigheter Frågor Omformuleringar Sammanfattningar
23
Frågor Öppna frågor Slutna frågor Ledande frågor
24
Frågeövning Öppna de slutna och ledande frågorna Går det bra med studierna ? Vad ska du läsa nästa termin ? Är det tufft att få ihop det?
25
Försök att: Ställa en fråga i taget Ställa frågor som inte behöver förklaras Vänta på svar Inte besvara dina egna frågor
26
Omformulera Med några ord spegla eller med egna ord återge vad du hört den andre säga. Lyssna efter nyckelord Omformulera både tanke och känsla!
27
Känslans betydelse Handlar om behov, önskningar, mål och mening Ger energi och motivation Reglerar och kontrollerar handling
28
Exempel – pröva en omformulering... Jag är så trött på morgnarna när klockan ringer så jag orkar knappt gå upp och ta mig till jobbet. Jag vet inte hur jag ska stå ut fram till våren. Parvis: Prova att omformulera med hjälp av nyckelord, det faktiska innehållet eller det känslomässiga budskapet
29
Sammanfatta Återge essensen och kärnan i det som sagts - visar att man lyssnar och försöker förstå - ger möjlighet att stämma av att man har förstått - ger möjlighet för den andra att korrigera om man inte har förstått - ger struktur åt samtalet - ger den andre möjlighet att fundera över vad hon/han sagt
30
Övning – fråga,omformulera och sammanfatta 2 och 2 – 5 min per samtal Den ena berättar något som irriterar Den andre lyssnar med icke verbala färdigheter, ställer frågor, omformulerar och avslutar med att sammanfatta ”Har jag förstått dig rätt….?”
31
Sammanfatta När du får mycket information När du upplever att du håller på att tappa tråden När du är osäker på om du har förstått När du upplever att samtalet spretar åt olika håll
32
Checkfrågor innan jag lämnar fas 1 Har jag förstått situationen ur den andres perspektiv? Hur vet jag att jag har förstått? Hur har jag visat att jag har förstått? Har vi gemensamt stämt av förståelsen?
33
Klargöra situationen Vidga perspektiv Sätta upp mål En samtalsmodell Göra en handlingsplan Ge stöd för genomförande Utvärdera Hägg & Kuoppa
34
VIDGA PERSPEKTIV FÖR ATT: Få ny riktning Se situationen från en annan synvinkel Få ny klarhet Kunna analysera på nytt sätt Få ny insikt och ny förståelse
35
GÖRA I FAS 2 Inventera möjligheter, undersöka konsekvenser Synliggöra och granska hinder och begränsningar Poängtera det positiva, det som går att göra något åt Komma fram till hur klienten vill hantera den aktuella situationen, hur hon vill formulera mål. Hitta realistiska och genomförbara mål.
36
FAS 2 Uppmärksamhet och lyhördhet Känslighet – fingertoppskänsla Kreativitet Mod Fantasi Ge tid! Ha inte för bråttom.
37
Inför morgondagen Samtalstillämpning med fokus på Fas 1 Autentiskt dilemma Tillvägagångssätt presenteras imorgon
38
VÄGLEDNINGENS SPÄNNINGSFÄLT - UTVECKLAD AV KRIEGHOLM OCH LINDH (1993) FRÅN WATTS OCH LAW (1977) 38 Medvetenhet om sig själv Medvetenhet om alternativen Lära sig fatta beslut Lära sig övergångsfärdigheter relationen
39
Hur ska samtalstillämpningen gå till? Formen Tiden Återkopplingen
40
Observatörernas uppgift Förhållningssätt Frågor Omformulering Sammanfattning
41
Konsten att ge feedback Vara specifik Vara konstruktiv Ta upp det positiva
42
Klargöra situationen Vidga perspektiv Sätta upp mål En samtalsmodell Göra en handlingsplan Ge stöd för genomförande Utvärdera Hägg & Kuoppa
43
Handlingsplan Vad Var När Hur Delmål Utvärdering
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.