Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Det vägledande samtalet – teori och metod Göteborg den 8-9 oktober 2015 Kursledare Ingrid Hultén och Mimmi Malmer.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Det vägledande samtalet – teori och metod Göteborg den 8-9 oktober 2015 Kursledare Ingrid Hultén och Mimmi Malmer."— Presentationens avskrift:

1 Det vägledande samtalet – teori och metod Göteborg den 8-9 oktober 2015 Kursledare Ingrid Hultén och Mimmi Malmer

2 Kommunikation Pluraliteten är det grundläggande villkoret för människan. Den kännetecknas av likhet och åtskillnad. Likheten gör det möjligt att kommunicera, skillnaden gör att kommunikation är nödvändig. Hanna Arendt, filosof

3 Ett samtal jag minns  Dra dig till minnes ett samtal där du var i behov av vägledning/stöd  Vad gör att du kommer ihåg det?  Tala med grannen  Vad kännetecknade samtalet ?  Nyckelord

4 Hagbard handfaste

5 Felkällor i mänsklig kommunikation Vi tror oss veta vad andra ser, upplever, tänker och känner Vi tror oss förstå innebörden i budskapets innehåll Napier och Gerchenfeldt 1981

6 Jag vet att du tror att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du har fattat att det du hörde inte var det jag menade.

7 Byggstenarna Kunskap Metod Förhållningssätt Grundsyn Något mer ?

8 Förväntningar egna andras

9 Professionell hållning En ständig strävan att i yrkesutövandet styras av det som - på kort och lång sikt – gagnar den hjälpsökande, inte av de egna behoven, känslorna och impulserna. Det innebär att visa respekt, intresse, värme, medmänsklighet, empati och ett personligt bemötande. Ulla Holm (2001)

10 Omtyckt Kontroll/makt Behövd Duktig Få visa sig Å ena sidan har vi normala behov Ulla Holm (2001) Å andra sidan kan de vara fällor Otydlighet, gränslös Självbestämmande? Bindning alt avstånd Höga krav Uppmärksamhet, beundran

11 ”Problemet gäller inte att ha eller inte ha dem utan hur medvetna de är och hur vi hanterar dem.” Ulla Holm (2001)

12 Professionellt förhållningssätt för samtalsledare (Ulla Holm: Empati – Att förstå andra människors känslor) Självkännedom Empati Kunskap Självreflektion Självdisciplin

13 Utvidga sin självkännedom…  Om egna problemområden  Om egna typiska sätt att reagera i speciella situationer och med vissa människor  Om egna karaktäristiska psykiska försvar  Om känslomässiga ”allergier” SJÄLVKÄNNEDOM

14 Aktivt lyssnande Inta en icke-vetande position Respektera och härbärgera den andres berättelse Undvika att ge råd eller lösningar Använda samtalsmetodiska färdigheter

15 Befallningar, order; Gör så här! Varningar, hotelser; Om du inte gör något åt det, så… Moralpredikningar; Du borde... Råd, förslag, lösningar ; Om jag var du skulle jag göra så här... Kritik, klander; Du misstar dig.. Thomas Gordon Tröst, sympati; Det ska nog ordna sig... Inget ont som inte har något gott med sig! Avledning Tänk på det positiva istället Beröm, smicker: Du som är så stark och intelligent klarar väl det här Spärrar för lyssnande

16 Övning  Att lyssna utan att störa berättelsen  2 och 2 – den ena berättar en rolig händelse – den andre lyssnar utan att ställa följdfrågor. Använd er av ”icke verbalt” stöd t ex nickningar eller hummanden.  Byt roller.

17

18 Klargöra situationen Vidga perspektiv Sätta upp mål En samtalsmodell Göra en handlingsplan Ge stöd för genomförande Utvärdera Hägg & Kuoppa

19 Att inleda ett samtal - Sammanhangsmarkering  Vilka är vi  Vad ska vi tala om? Syfte, förväntningar  Tid  Nästa träff?

20 Fas 1 – klargöra situationen Syfte  Skapa ett gott samtalsklimat  Lyssna  Utreda  Förstå studentens berättelse/situation

21 Ickeverbala färdigheter  Ögonkontakt  Hållning  Avstånd  Tempo, följsamhet, röstläge  Koncentration  Lugn  Nicka, mimik, mmm..  Tystnad

22 Verbala färdigheter  Frågor  Omformuleringar  Sammanfattningar

23 Frågor Öppna frågor Slutna frågor Ledande frågor

24 Frågeövning Öppna de slutna och ledande frågorna Går det bra med studierna ? Vad ska du läsa nästa termin ? Är det tufft att få ihop det?

25 Försök att: Ställa en fråga i taget Ställa frågor som inte behöver förklaras Vänta på svar Inte besvara dina egna frågor

26 Omformulera Med några ord spegla eller med egna ord återge vad du hört den andre säga. Lyssna efter nyckelord Omformulera både tanke och känsla!

27 Känslans betydelse  Handlar om behov, önskningar, mål och mening  Ger energi och motivation  Reglerar och kontrollerar handling

28 Exempel – pröva en omformulering... Jag är så trött på morgnarna när klockan ringer så jag orkar knappt gå upp och ta mig till jobbet. Jag vet inte hur jag ska stå ut fram till våren. Parvis: Prova att omformulera med hjälp av nyckelord, det faktiska innehållet eller det känslomässiga budskapet

29 Sammanfatta Återge essensen och kärnan i det som sagts - visar att man lyssnar och försöker förstå - ger möjlighet att stämma av att man har förstått - ger möjlighet för den andra att korrigera om man inte har förstått - ger struktur åt samtalet - ger den andre möjlighet att fundera över vad hon/han sagt

30 Övning – fråga,omformulera och sammanfatta 2 och 2 – 5 min per samtal Den ena berättar något som irriterar Den andre lyssnar med icke verbala färdigheter, ställer frågor, omformulerar och avslutar med att sammanfatta ”Har jag förstått dig rätt….?”

31 Sammanfatta När du får mycket information När du upplever att du håller på att tappa tråden När du är osäker på om du har förstått När du upplever att samtalet spretar åt olika håll

32 Checkfrågor innan jag lämnar fas 1 Har jag förstått situationen ur den andres perspektiv? Hur vet jag att jag har förstått? Hur har jag visat att jag har förstått? Har vi gemensamt stämt av förståelsen?

33 Klargöra situationen Vidga perspektiv Sätta upp mål En samtalsmodell Göra en handlingsplan Ge stöd för genomförande Utvärdera Hägg & Kuoppa

34 VIDGA PERSPEKTIV FÖR ATT:  Få ny riktning  Se situationen från en annan synvinkel  Få ny klarhet  Kunna analysera på nytt sätt  Få ny insikt och ny förståelse

35 GÖRA I FAS 2  Inventera möjligheter, undersöka konsekvenser  Synliggöra och granska hinder och begränsningar  Poängtera det positiva, det som går att göra något åt  Komma fram till hur klienten vill hantera den aktuella situationen, hur hon vill formulera mål.  Hitta realistiska och genomförbara mål.

36 FAS 2  Uppmärksamhet och lyhördhet  Känslighet – fingertoppskänsla  Kreativitet  Mod  Fantasi  Ge tid! Ha inte för bråttom.

37 Inför morgondagen Samtalstillämpning med fokus på Fas 1 Autentiskt dilemma Tillvägagångssätt presenteras imorgon

38 VÄGLEDNINGENS SPÄNNINGSFÄLT - UTVECKLAD AV KRIEGHOLM OCH LINDH (1993) FRÅN WATTS OCH LAW (1977) 38 Medvetenhet om sig själv Medvetenhet om alternativen Lära sig fatta beslut Lära sig övergångsfärdigheter relationen

39 Hur ska samtalstillämpningen gå till?  Formen  Tiden  Återkopplingen

40 Observatörernas uppgift Förhållningssätt Frågor Omformulering Sammanfattning

41 Konsten att ge feedback  Vara specifik  Vara konstruktiv  Ta upp det positiva

42 Klargöra situationen Vidga perspektiv Sätta upp mål En samtalsmodell Göra en handlingsplan Ge stöd för genomförande Utvärdera Hägg & Kuoppa

43 Handlingsplan  Vad  Var  När  Hur Delmål Utvärdering


Ladda ner ppt "Det vägledande samtalet – teori och metod Göteborg den 8-9 oktober 2015 Kursledare Ingrid Hultén och Mimmi Malmer."

Liknande presentationer


Google-annonser