Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Elektronisk affärskommunikation – del 5 Logistikprogrammet
2
Säkerhet
3
Modell för infosäkerhet Policy. Id av hot och sätt att minska dem Organisation. Vem ansvarar internt Klassificering av info. Id och skydd av känslig data Utbildning, sekretessavtal etc Fysisk säkerhet. Lås, larm, brand etc Back-up, loggar och anti-virus Åtkomst och behörighet Avbrottsplanering Kunskap om lagar
4
Säkerhetsbegrepp Kvittenser – för att veta att ett meddelande kommit fram Certifikat - en digital identitet Sigill - för att skydda dokument från förändring Signatur - säkrar vem som är avsändare, att innehållet är oförändrat och att avsändaren inte kan förneka att ha skickat Kryptering - för att göra ett meddelande oläsligt för alla utom mottagaren
5
Olika slags avtal i samband med EA Kommersiellt avtal (affärsavtal) Avtal om e-kommunikation (www.nea.nu) Tredjepartsavtal (t.ex. VAN) Driftsavtal Licensavtal Support- och underhållsavtal
6
AvsändareMottagare Logg Loggning att Överföring har sänts Överföring av meddelande Logg Loggning att Överföring har mottagits Loggning att Kvittens har sänts Loggning att Kvittens har mottagits Kvittens Ansvarsöverlämnande
7
Aktuella frågor inom logistik & IT
8
IT-system för transportföretag Transportplaneringssystem Terminalsystem Ruttplaneringssystem GIS, Geografiska Informationssystem Mobila system för förare Positioneringssystem (GPS) System för visualisering och simulering
9
ITS – Intelligent Transport Systems and Services Trafikinformation Trafikstyrning Positionering Säkerhetssystem Hastighetsanpassning Betalningssystem
10
Nationella vägdatabasen-NVDB Alla vägar – även privata Fås normalt på digital karta via kommersiell tjänst Exempel på uppgifter i NVDB: Vägtyp Bredd Hinder Svängningsrestriktion Bärighet Trafikrestriktion Hastighet Framkomlighet för olika fordonstyper etc.
11
Upphandling av system
12
12 Att ha med vid upphandling av IT- system Definiera roller internt, t.ex. systemägare, projektsponsor, roll för inköp, IT och verksamhet, förvaltning Sätt upp projektorganisation Olika etapper för upphandling, implementering och driftsättning Säkerställa både användar- och teknikkrav Definiera avtalsstruktur Typ av licens Krav på återbetalningstid Driftfrågor Förkvalificering av leverantörer
13
13 Förfrågan Ge en bakgrund Beskriv processen Tala om vad som förväntas av systemet, problem att lösa Omfattning, t.ex. system plus tilläggstjänster Kravspecifikation Tidsplan Kontaktpersoner Relevanta referenser Betalplan
14
14 Kravspecifikation Skall- och börkrav Funktions- och prestandakrav Kommersiella krav Juridiska krav Tekniska grundkrav Krav på integration Krav på testförfarande
15
15 Test- och godkännandefas Factory Acceptance Test (FAT) Acceptanskontroll Slutgodkännandeperiod Prestanda-, funktions- och integrationstester Pilotprojekt Former för godkännande
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.