”Att göra en Albin” Ett tjänstedesign projekt för bättre handhygien.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projektet Sjuk/frisk Ett ”stuprörsbrytande” projekt.
Advertisements

Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Läkaren och det rådgivande samtalet
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Ett fel på kvinnor.
Optik Läran om ljus.
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Vårdhygienisk standard i kommunerna
Patientsäkerhetscentrum och Vårdhygien
100% följsamhet till Basala hygienrutiner 0% smittspridning
1 ICT och hållbarhet del 2 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Hur får vi goda idéer att smitta och bli resistenta?
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Chaos iPad Hela Trafikverkets Chaos var du än är.
en intervjuundersökning
VRISS Vårdrelaterade infektioner ska stoppas
Maria Arvastson Hygiensjuksköterska Vårdhygien
Lära sig leva med cancer
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Vårdhygienisk standard i kommunerna
Vad är vårdhygien? Eva Melander Vårdhygien Malmö/Ystad/Trelleborg
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Den nya influensan H1N1 - Information för hälso- och sjukvårdspersonal.
Välkommen till Ledardagen!
Att höra an till någon- anhörig
Hygienrutiner i förskolan
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
Behandling vid impetigo
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Nyårsafton Ett fotoreportage av Daniel Fasth
Att rita en instruktion
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Socialförvaltningen Anders Engelholm Medicinskt ansvarig sjuksköterska Härnösand kommun Tel: 0611 – Mobil:
Hemsjukvårdskartläggning SLSO Elisabet Linder 2007.
Förslag till åtgärdsprogram Vårdhygieniska aspekter SMI, nov 2007 ESBL-bildande gramnegativa tarmbakterier Tinna Åhrén Infektionshygien Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Vårdhygien i praktiken
Nätverk Vårdhygien Nordöstra Skåne
Mångbesökarmodellen En systematisk metod för att identifiera systembrister genom kartläggning av mångbesökares vårdinsatser.
Hur gör man förbättringsarbetet hållbart ?
Göteborg Inger Riesenfeld-Örn
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Landstinget i Kalmar län Västervik 2 september 2010 patientfall – RUNE JANSSON 1 ”Jag - ett levande bevis” att S.N.A.P.S fungerar i verkligheten!
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Användarcentrerade metoder Daniela Baccarini
Skolutveckling genom aktionsforskning
Anders Ryberg Fil. dr. Leg. apotekare
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Vårdsamverkan Valdemarsvik
Basal hygien – varför gör dom inte som vi säger!
Vårdrelaterade infektioner
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
Min Vård - Landstinget Dalarnas digitala vårdcentral
Esther vill inte bli sjuk…..
Grupp 3 ”Hur skräddarsyr vi forskningsstödet?”
Den här presentationen innehåller:
Presentationens avskrift:

”Att göra en Albin” Ett tjänstedesign projekt för bättre handhygien

TILLVÄGAGÅNGSSÄTT Customer Journeys Touchpoint matrix Shadowing Contextual Interviews Intervjuer Desktop walkthrough

PROBLEM...

ICKE SJUKVÅRDSPERSONAL Anhöriga Transportörer ”Vaktmästare”

Hur kan man grafisk/visuellt göra handspritstationer synligare och göra dem mer lättillgängliga för läkare, övrig sjukpersonal, patienter och besökare?

IDÉGENERERING om hur ett föremål kan göras synligare i en miljö utan att ändra dess egna färger eller former.

Workshop

KONCEPT

Hur kan man visualisera spritstationer?

Hur ska spritstationerna placeras?

43 nya dispensrar Färg till 10 linjer (golvbredd x 300 x 1500 (mm)) 20 affischer Direkt kostnader för konceptet

Möjliga vinster av konceptet Minskad smittspridning  Minskade kostnader pga. VRI Ökad användning av handdesinfektionsmedel Bättre följsamhet av hygienrutiner

Reflektioner kring mitt arbete från mig själv, sjukhuset och landstinget Multidisciplinära samarbeten Holistiskt perspektiv Patientorienterade tjänster ”Vården är mogen för förändringar” - Anna-Carin Edström, Verksamhetsutvecklare opererande specialiteter ”Jag tror att dessa projekt kan enkelt identifiera brister i rutinerna ” - Ann-Marie Gustavsson Hygiensjuksköterska på Smittskydd, CSK ”Det är en oerhört viktigt att få andras ögon på vårdens verksamhet där man inte redan har en förförståelse. Det är en viktig del av vårdens kvalitetsutveckling” - Ann-Kristin Duvevik, Verksamhetsutvecklare Ortopedkliniken, CSK Co-design

VAD HÄNDE EFTERÅT...?

FRÅGOR?

Tack för mig! Albin Andersson