Maritima Skärgården Benchmaring: Lofoten 9/16/2015 FINTRA OY.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

Välkommen till Falkenbergs kommun!.
Stockholm Selections Stockholms Södra Skärgård
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Tillväxtpotential bland aktivitetsföretag i Bohuslän Enkätundersökning genomfört under mars –juni 2011.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Reseproduktion och försäljning
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
Hasta la Vista Vinn en äventyrsresa med Microsoft till Spanien.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Världens största näring
Det fortsatta arbetet Projekttiden för Scandinavian Islands är 1 juli juni 2012 Huvudområden för projektet blir: • Kompetensutveckling • Produktutveckling.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Aktiviteter och upplevelser
Resmål och resvägar Val av transport.
WEB - landingsite med bokningsbara produkter WEB - landingsite med bokningsbara produkter SOCIALA MEDIER – facebook, twitter.
Turismens historia kapitel 2.
VERKSAMHETSPLAN Verksamhetsplan UPPDRAG / SYFTE 2.VERKSAMHETSINRIKTNING Vision Mål 3.ORGANISATION 4.AKTIVITETER Autosport International,
Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”
Enkel turismkunskap.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland September 2013 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH LAPLAND SWEDISH.
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
Förslag till planering kapitel 12
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Resor och reseförmedlare
Val av transport till resmålet.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
TURIST De har rest hemifrån
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Turistbyråservice Sverige som resmål.
FIRST LEGO LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan starten år 2000 har FIRST Scandinavia haft som målsättning att ge barn och ungdomar goda inlärningsupplevelser.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Marknadsundersökning Besökande Tyskar sommaren 2015 Swedish Gotland.
”Where there is a need there is a Lion ”. Lions Sveriges projekt “De glömda barnen” IPDG Åke Nyquist.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Allmänt Peter Bloom e-post tfn Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Kungsvägen blomstrar åter
Massaleveranser till vissa marknader 2009
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Pappersleveranser till vissa marknader 2009
Gränsen som attraktion

Produktion, handel och transport
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Där idéer blir verklighet
Kompetenta, fokuserade, tydliga & kommunikativa 
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
LookWho’sClicking® MindFireInc® Marketing’s Missing Link.
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Maritima Skärgården Benchmaring: Lofoten 9/16/2015 FINTRA OY

Besökare: Vem besöker, när och hur länge stannar de? Utbud/paketering: Vilka upplevelser erbjuds och hur är tjänsterna paketerade, vilka moduler erbjuds, i vilken mån kan utbudet skärddarsys? Tillgänglighet: Hur når man destinationen? Marknadsföring och branding: Hur marknadsförs destinationen (som region, destination) Huvudbudskap/-teman i marknadsföringen, spetsar och marknadsföringskanaler Försäljning: Vad säljs, vem säljer, prissättning, värdekedja inom försäljningen (om sådan existerar), mest eftertraktat utbud och orsaker till efterfrågan Produktutveckling och lokalt samarbete Huvudteman 9/16/2015 FINTRA OY

Lofoten 9/16/2015 Lofoten består av sex större öar och flera mindre öar längre ut till havs Lofoten har ca invånare i sex kommuner Turismen och fisket är de viktigaste näringarna i området FINTRA OY

Med flyg Lofoten har tre flygplatser: Leknes, Vaerör och Widerøe. SAS + Widerør och Norwegian har dagliga flyg till Lofoten Utöver detta betjänar Harstad/Narvik (Evenes) och Bodøns flygplatser Lofotsresenärerna Landvägen E10 vägen från Lofoten till Luleå Flera dagliga bussavgångar från Bodø och från Narvik Till havs Hurtigrutten-fartygen, erbjuder även dagkryssningar Färjlinje (inkl. Biltrafik): Bodø – Værøy – Røst – Moskenes och Bognes – Lødingen Snabbgående båt (tar cyklar): Bodø - Svolvær Genom att kombinera olika transportmedel Med tåg till Bodø och vidare med båt/färja eller buss till Lofoten Alternativt med flyg till Harstad/Narvik (Evenes) eller Bodøns flygplats och vidare med buss Flyg + Hurtigruten Flyg + biluthyrning Flyg till Evenes Att ta sig till Lofoten 9/16/ % 26% 6% FINTRA OY

Nytt utbud har förlängt turismsäsongen från sommarturism till att vara året om Norrsken under vintern, från september till april Sportfiske, från februari till slutet av april. Lofotfiske påverkas av att torsken under januari-juni leker i området Högsäsongen är fortsättningsvis från juni till augusti Under januari till april 2015 ökade Lofoten antalet besökare med dryga 20% jämfört med samma period 2014 Lofotens turism 9/16/2015 Source: FINTRA OY

Tyskarna utgjorde 2014 den största gruppen besökare i Nord-Norge (246k), därefter svenskarna (112k) och britterna (70k). Tyskarna besöker Lofoten främst sommartid och britterna vintertid. Besöksstatistik 9/16/2015 Source: NordNorsk Reiseliv AS, Årsraport 2014 Närmare en miljon resenärer besöker Lofoten per år, vilket inkluderar kryssningsresenärerna, Hurtigrutten-besökarna och övriga som passerar området. Lofoten har registrerade övernattningar per år, men flera camping- och mindre stugbyövernattningar saknas i siffrorna. En typisk hotellbesökare övernattar i snitt 1,6 nätter. Övrig övernattningsstatistik saknas, men vi tippar på att besökarna som använder sig av boendeformer i snitt stannar tre nätter.” Kristian Nashoug Marketing Manager Destination Lofoten FINTRA OY

Destination Lofoten 9/16/2015 Web-portalen erbjuder besökaren möjligheten att planera, boka och köpa sin resa och andra tjänster direkt på nätet. FINTRA OY

BookNorway AS är visitnorway.coms partner – den officiella guiden till Norge och kontakten till andra online reseportaler som erbjuder besökare hjäp med att planera sin Norgeresa. BookNorway innehåller ett brett utbud av transport-, boende- och aktivitetsalternativ till bästa pris. Man bokar hela upplevelsen på en och samma sida i en varukorg. BookNoway betjänar I första hand privatresenärer på väg till och I Norge. Att boka en resa - BookNorway 9/16/2015 FINTRA OY

Att köpa sin reseupplevelse 9/16/2015 Kundfeedback underlättar köpbeslut FINTRA OY

Visit/Innovation Norway Den officiella Nordnorska (inkl. Svalbard) destinationsutvecklingsorganisationen Målsättningen är att stärka året om turismen och öka försäljningen genom att främja, utveckla och tillgängliggöra destinationens utbud Arbetar för att öka destinationens kännedom nationellt och internationellt Utmanar till ökat värdeskapande och ökad lönsamhet genom att förbättra kommunikationen mellan partners och huvudmän NordNorsk Reisliv Regionens samlade destinationsmarknadsförings organisation Ansvarig för nationell och internationella marknadsföring, destinationsutveckling och försäljning Koordinerar paketering och produktutveckling i området Sarabetar med internationella researrangörer Producerar marknadsföringsmaterial Representerar Lofoten på mässor och event Utvecklar den gemensamma profilen och Lofoten som resemål Koordinerar produktinformation Den officiella turistinformationen Står för representationen och PR-arbetet för kommunerna i området Destination Lofoten Bransch- och marknadsföringsorganisationer 9/16/2015 Source: FINTRA OY

är den främsta marknadsföringskanalenwww.lofoten.info Den lokala marknadsföringsorganisationen Destination Lofoten deltar i utvalda Visit/Innovation Norway kampanjer med målsättning att öka antalet besökare på den egna hemsidan och för att öka försäljningen Social media, särskilt Facebook och Instagram är viktiga media Även researrangörerna utgör en viktig marknadsföringskanal Marknadsföring 9/16/2015 Source: Kristian Nashoug, Destination Lofoten FINTRA OY

Nord Norges Resiliv har delat upp de internationella marknaderna i tre kategorier De viktigaste och högst prioriterade marknaderna är övriga Norge, Tyskland, Sverige och Holland. NNR är kontinuerligt aktiv på dessa marknader. Till sekundärmarknader räknas Frankrike, Italien och Spanien. Antalet besökare från dessa marknader har minskat, särskilt sommartid. NNRs målsättning är att bevara uppnådd position på dessa marknader Till den sista kategorin hör marknader med stor potential att växa i framtiden; UK, Finland, Ryssland, Danmark, Japan, Kina, Sydkorea och USA. Observera, att antalet britter ökar vintertid och amerikaner året om. Här strävar NNR efter att öka sin kännedom i samarbetet med Visit Norway. Målmarknader i marknadsföringen 9/16/2015 Source: NordNorsk Reiseliv AS, Årsråport 2014 FINTRA OY

Visit Norway Cyklingstema Vinterkampanj riktad mot Frankrike NordNorsk Reisliv Reseguide till Nordnorge Mässor och workshops Destination Lofoten Gemensamt varumärkesprojekt PR & Media Exempel på marknadsföringsaktiviteter 9/16/2015 Source: NordNorsk Reiseliv AS, Årsråport 2014 Destination Lofoten FINTRA OY

Lofoten deltar i Innovation Norways sommar- och vinterkampanj i Frankrike Bland aktiviteterna finns TV-spots, digital marknadsföring i Google, online banners, reklam och kampanjsidor på Visit Norways och Nord Norges hemsidor Deltagande i mässor, workshops tillsammans med researrangörer och FAM trips till destinationen Exempel på marknadsföring i Tyskland 9/16/2015 Gemensamma kampanjer med t.ex. TUI/Volters Reisen (40k€) och österrikiska NNR Prima-reisen (20k€). Sommarkampanj med Innovation Norway, Hurtigruten, Rica-hotell ochde bolag som flyger till området Vinternkampanj med Innovation Norway, Hurtigruten, Norwegian och Thon-hotellet, med målsättning att profilera Norge som de främsta norrskenslandet Source: NordNorsk Reiseliv AS, Årsråport 2014 FINTRA OY

Destination Lofoten har egen webbshop, där besökaren kan boka och köpa olika upplevelser Lofoten finns tillgänglig även via Visit Norways sida BookNorwayn Lofoten satsar på att öka den internationella försäljningen mha incoming operators. Lofoten har en handbok för internationaliseringen och utbildar regelbundet lokala företagen i ämnet Lofoten samarbetar med researrangörer och incoming byråer genom att dela information, bilder och Guidening Försäljning 9/16/2015 Vi saknar fortfarande siffror för vår egen försäljning, denär fortfarande liten. Booking.com och andra motsvarande är konkurrenter vad gäller boendet, men vi sitter på den stora potentialen att sälja aktiviteter via vår webbshop. Kristian Nashoug Marketing Manager Destination Lofoten Source: NordNorsk Reiseliv AS, Årsråport 2014 Destination Lofoten FINTRA OY

Mest efterfrågad upplevlese 9/16/2015 Source: Destination Norway, Kristian Nashoug FINTRA OY

Populäraste besöksmål 9/16/ besökare i året Source: Destination Lofoten, Kristian Nashoug FINTRA OY

På Lofoten är man måna om att ge ett positivt intryck. Det breda utbudet av upplevleser anses utgöra en viktig del av detta I området finns företag som specialiserat sig på t.ex. (extreme) sport som bergsklättring och dykning Hobbier som fågelskådning, fiske och fotografering Det pordnas även olika evenemang och festivaler, som Lofotens kammarmusik- och sellofestival, teatter- och litteraturfestival samt Vikingafestival. Utbud 9/16/2015 FINTRA OY

Aktivitetspaket säljs i samband med boende Thon hotel samarbetar t.ex. med XXLofotenin (DMC) som erbjuder ”Mind Moving Concepts” Lofoten Golf Link som erbjuder golfpaket Artic Guide Service som erbjuder upplevleser kring norrsken Arctic Guide Service erbjuder olika typer av utflykter som guideade rundturer, safarin till havs, fisketurer och vandringsturer Lofoten Tours (transportbolag) skapar olika utflyktspaket tillsammans med tjänsteleverantörerna Utbudet paketeras 9/16/2015 FINTRA OY

Exempel på paketerbjudanden 9/16/2015 FINTRA OY

På destinationens officiella webbsida finns ett extranet för företagen i området. Målsättningen är att erbjuda en plattform för effektivt utbytande av information och utvecklandet av kompetenser. Några nätverk som lokalt samarbetar för att affärsutvecklingen: Lofoten Winter, Lofoten Cruise Network and Flakstad Utviking. Som exempel Falkstad Utviking är ett lokalt utvecklingsbolag som stöder företagen i sin affärsutveckling. Pågående projektet ”Salg på tvers”, med målsättning att samtliga tjänsteleverantörer säljer varandras tjänster Lokalt samarbete 9/16/2015 FINTRA OY

Destination Lofoten: www-sidor och e-postdiksussion med marknadsföringschef Kristian Nashougin kanssa NordNorsk Reisliv: www-sidor och Årsraport 2014 Visit Norway och Innovation Norways www-sidor Tjänsteföretagens www-sidor Falkstad Utviking www-sidor Källor 9/16/2015 FINTRA OY