Gamla Lidingöbron
Bakgrund Gamla Lidingöbron är i behov av åtgärd – Omfattande rostskador – Gammal grundläggning – Klaffbron – Komplicerade knutpunkter Ny kalkyl för renovering Sammanställning av material syftar till att fatta rätt beslut för framtiden
Åtgärdsalternativ Renovering av befintlig bro – Renoveras för 25 år med möjlighet till ytterligare renovering – Brodelar närmast Lidingö ersätts – Stålrenoveringar, blästring och målning – Befintlig klaffbro ersätts med nybyggd lyftbro – Färdigställd årsskiftet – Byggtid ca. 1,5 år Ny bro år 2020 – Mindre renoveringar av befintlig bro inkl. klaffbron – Enkelspår – 6 meter GC-väg (idag 3,5 meter) – Färdigställd 2020 – Byggtid ca. 3 år
Kalkyler Renovering av befintlig bro ’ SEK Större kostnadsposter; - Stålarbeten - Byggherrekostnad + reserv - Ny lyftbro Ny bro år ’ SEK Större kostnadsposter; - Brokonstruktion - Byggherrekostnad + reserv - Grundförstärkningar
Kalkyler – LCC-analys LCC-analys AlternativTotal LCC-kostnad Renovering av befintlig bro491 miljoner SEK Ny bro år miljoner SEK
Osäkerheter, risker och möjligheter Renovering av befintlig broNy bro år Kan inte renovera bort alla problem Dyrare initial investering Kulturhistoriskt värde Större avstängningar i framtiden Kan byggas utan öppningsbart spann Bredare GC-bana Risk för sättningar Minskade drift- och underhållskostnader Dyrare LCC-kostnad
Fortsatt beslutsgång Tekniska nämnden 23 oktober Kommunstyrelsen 24 oktober Kommunfullmäktige 26/11-27/11