Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Anna Pegelow – E-delegationen Magnus Enzell - Näringsdepartementet
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Test Center – en högre nivå
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Sellmasters affärsidé
Ta fram marknads- och säljprocesserna och skapa en proaktiv organisation
Introduktion.
En bransch med många ansikten….
Marknadsplan Sandström de Wit
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
IT i Sverige 2009 Kort introduktion
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Regional digital agenda för Östergötland
Användargrupper Användargrupper Övergripande mål Öka och bredda användningen av geodata i samhället Kunden förstår sina möjligheter.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Compare Karlstad Competence Area Karlstad
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
Mattis Bergquist
Innovation i södra Småland
ÖPPEN INNOVATION CC by-sa 3.0 Olof Nilsson, Magnus Eriksson.
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Telecomfakta 026 –
custice . fakta . presentation
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad gör Almi?.
Vendingfakta 026 –
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Dr Beng på Cadcraft Vad betyder orden? Disrupt: …Engelskt ord för störa, avbryta, bringa i oordning Disruption* : …en händelse som skapar en.
Globalisering och innovationer i skogsindustrin Seminarium 12 april 2011 Marianne Svensén.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Säkerhet - Vad ni kan göra
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Omställningen av hälso- och sjukvården
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Presentation av affärsplan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Ledarkollen 2019.
Presentationens avskrift:

Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text

ALLA BERÖRS  ”Allt och alla affärer kommer att påverkas av den Digitala Affärsomvandlingen” Fredrik Runnquist

NYA AKTÖRER  De digitala bjässarna som Google, Amazon, Apple med flera som vet hur man utvecklar disruptiv teknologi och tar den till marknaden  En mångfald små startuppbolag som föds globala och satsar på nischade produkter och tjänster Fredrik Runnquist

KUNDENS PERSPEKTIV OCH KÖPPROCESS ÄR UTGÅNGSPUNKT FÖR TRANSFORMATIONS- OCH INNOVATIONSARBETET Verkligheten sannolikt inte så positiv/bra Vi går från säljprocess till köpprocess Kundomdömen får än större genomslag Kunden som samarbetspartner Fredrik Runnquist

VI HAR EN VÄL FUNGERANDE PROCESS FÖR VÅR INNOVATION/TRANSFORMATION Klart förbättringsområde Vi går från successiva förbättringar till radikala Högre möjlighet/risk i delar av utvecklingsportföljen Fredrik Runnquist

VI VIDAREUTVECKLAR VÅR AFFÄRSMODELL DÅ DEN DIGITALA VÄRLDEN KRÄVER DET Lär av startuppbolag och digitala bjässar! Andra branschers erfarenheter Fredrik Runnquist

VI VIDAREUTVECKLAR VÅR PRISSÄTTNING FÖR ATT MÖTA KONKURRENTERNA Fredrik Runnquist

NYA NYCKELTAL FÖR ATT FÖLJA UPP VÅR DIGITALA AFFÄR Förbättringsområde! Börja med att titta på den här enkäten Det man styr mot följs upp Starta och utveckla successivt Fredrik Runnquist

ALLA NIVÅER INOM VERKSAMHETEN HAR TAGIT TILL SIG DE NYA MÖJLIGHETERNA SOM DEN DIGITALA VÄRLDEN MEDFÖR Är detta verkligen sant? Insikten kanske finns, men agerar man? Fredrik Runnquist

RÄTT KOMPETENS INOM AFFÄR OCH IT FÖR ATT MÖTE KRAVEN NU OCH DET KOMMANDE ÅRET Man hittar den bästa kompetensen hos Google och dess likar och i de små startupp- bolagen Finns kompetens utanför verksamheten som man kan utnyttja? Att utnyttja nya och befintliga nätverk kan effektivisera utvecklingsarbetet Fredrik Runnquist

VI HAR DEN TID OCH DE RESURSER SOM BEHÖVS FÖR ATT HÄNGA MED I DEN DIGITALA AFFÄRSOMVANDLINGEN Nya arbetsformer krävs Partnerskap med leverantörer, startuppbolag och inte minst kunderna Outsourcad utveckling Fredrik Runnquist

VI ATTRAHERAR DEN NYA KOMPETENS SÅVÄL INOM AFFÄR SOM IT SOM VI BEHÖVER FRAMÖVER Jfr frågan om kompetens Fredrik Runnquist

VI FÖLJER NÄRA VAD VÅRA TRADITIONELLA OCH NYA KONKURRENTER GÖR INOM DIGITAL AFFÄRSOMVANDLING Varifrån kommer hoten? Nytt startuppbolag, digitala bjässar eller nuvarande konkurrenter Lär av andra branscher som ligger före Fredrik Runnquist

VI ARBETAR NÄRA "START UP"-BOLAG INOM DE SEGMENT DÄR VI ÄR VERKSAMMA Svagt intresse Man missar en viktig komponent i sin utveckling. Gäller både utvecklingsprojekt, attityder och kompetens Fredrik Runnquist

BEVAKA OCH INFÖR  Teknologi och kundbeteenden  Påverkan på etablerade affärsstrukturer  Angreppssätt för att lyckas med digital innovation Fredrik Runnquist

TRE AVSLUTANDE RÅD  Tydliggör den digitala affärspotentialen  En realistisk bild av företagets mognad och vad som krävs för att ta nästa steg  Bygg en ledningsprocess för digital innovation Fredrik Runnquist

LYCKA TILL!  Ingen är perfekt - det är viktigast att sätta igång och öka takten.   Tel: Fredrik Runnquist

TILLÄGGSBILDER Fredrik Runnquist

UTPEKAD ANSVARIG PERSON FÖR: DIGITALISERING AV FÖRSÄLJNING OCH MARKNADSFÖRING Fredrik Runnquist

UTPEKAD ANSVARIG PERSON FÖR: DIGITALISERING AV SUPPLY CHAIN Fredrik Runnquist

UTPEKAD ANSVARIG PERSON FÖR: ÖKAD ANVÄNDNING AV DIGITALA HJÄLPMEDEL I PERSONALENS ARBETSPROCESSER Fredrik Runnquist