Arbetsterapi i skolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
- en positiv och realistisk självbild
Redovisning av enkäter utlämnade i dec 2012   Under en vecka i dec delades enkäter ut till de patienter som besökte mottagningen. Antalet inkomna enkäter.
Arbetsterapi i skolan.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Nils Karlsson pyssling och Bertil hemma
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Arbetsterapi och aktivt åldrande
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
IT teknik för personer med kognitiva funktionshinder i skola och arbetsliv Susanne Barkvik, Flexénita, Sunnerstavägen 58, Brottby, Vallentuna, 08-
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Att rita en instruktion
Läroplansträff fritidshem
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Elevaktiva utvecklingssamtal
SIM TEAM.
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Läroplansträff Välkomna!.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Mobila Skolteamet Sjöbo
Det är lätt & rätt att återvinna!
Exempel på skriftligt omdöme
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Elev loggbok.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Presentationens avskrift:

Arbetsterapi i skolan

”Mina lärare trodde att jag bara var ointresserad av skolan.” Foton: Colourbox

”Men arbetsterapeuten förstod att jag inte kan sortera alla ljudintrycken i klassrummet.”

I gymnasieskolan har ca 15 procent av alla elever stora kognitiva svårigheter.

Lägg där till alla elever i grund- och förskolan.

Arbetsterapeuten arbetar i team – tillsammans med skolpersonal och elever …

… för att skapa möjligheter för varje enskild elev att klara skolan – utifrån sina förutsättningar.

När vissa elever har lätt för att koncentrera sig, komma ihåg saker och ta instruktioner …

… så har andra elever det väsentligt svårare.

”Äntligen är det någon som har lyssnat på mig och förstått att jag vill fixa skolan …”

”… men jag behöver göra det på mitt sätt.”

Arbetsterapeuten och specialpedagogen arbetar i team tillsammans med eleven.

Arbetsterapeuten anpassar skolmiljö, aktiviteter, material och skoluppgifter efter varje elevs egna förmågor.

”… men jag behöver göra det på mitt sätt.”

Bedömning av anpassningar i skolmiljön (BAS) BAS är ett bedömningsinstrument som används av arbetsterapeuter, speciallärare, specialpedagoger och andra professioner som fokuserar på elevens aktivitet och delaktighet i skolan.

”Tänk om jag fått träffa en arbetsterapeut – redan i grundskolan.”

”Arbetsterapeuten deltog i skolans utredning om mitt behov av särskilt stöd.”

Mässpris på instrumentet Bedömning av anpassningar i skolmiljön (BAS) Mässpris: 540 kr inkl. moms och porto (20 % rabatt)

”Jag har tränat på att lära mig klockan i 10 år, men kommer ändå försent till bussen.”

”Nu har arbetsterapeuten hjälpt mig hur jag lägger in påminnelser i mobilen så att jag går hemifrån i rätt tid. Jag kan fortfarande inte klockan men jag kommer i tid till skolan.”

”Min ADHD gör att jag har svårt att koncentrera mig och få skoluppgifter gjorda.”

Arbetsterapeuten är expert på att ge eleven rätt teknikstöd som funkar både i skolan och hemma.

I varje skola finns det barn som behöver stöd av en arbetsterapeut.

Även pedagogens arbete underlättas när det finns tillgång till en arbetsterapeut.

Kalle hade svårt att komma iväg till skolan på grund av oro och ångest.

”Arbetsterapeuten gav mig strategier och hjälpmedel för att komma iväg på morgonen. Nu har jag godkänt i flera ämnen.”