Arbetsterapi i skolan
”Mina lärare trodde att jag bara var ointresserad av skolan.” Foton: Colourbox
”Men arbetsterapeuten förstod att jag inte kan sortera alla ljudintrycken i klassrummet.”
I gymnasieskolan har ca 15 procent av alla elever stora kognitiva svårigheter.
Lägg där till alla elever i grund- och förskolan.
Arbetsterapeuten arbetar i team – tillsammans med skolpersonal och elever …
… för att skapa möjligheter för varje enskild elev att klara skolan – utifrån sina förutsättningar.
När vissa elever har lätt för att koncentrera sig, komma ihåg saker och ta instruktioner …
… så har andra elever det väsentligt svårare.
”Äntligen är det någon som har lyssnat på mig och förstått att jag vill fixa skolan …”
”… men jag behöver göra det på mitt sätt.”
Arbetsterapeuten och specialpedagogen arbetar i team tillsammans med eleven.
Arbetsterapeuten anpassar skolmiljö, aktiviteter, material och skoluppgifter efter varje elevs egna förmågor.
”… men jag behöver göra det på mitt sätt.”
Bedömning av anpassningar i skolmiljön (BAS) BAS är ett bedömningsinstrument som används av arbetsterapeuter, speciallärare, specialpedagoger och andra professioner som fokuserar på elevens aktivitet och delaktighet i skolan.
”Tänk om jag fått träffa en arbetsterapeut – redan i grundskolan.”
”Arbetsterapeuten deltog i skolans utredning om mitt behov av särskilt stöd.”
Mässpris på instrumentet Bedömning av anpassningar i skolmiljön (BAS) Mässpris: 540 kr inkl. moms och porto (20 % rabatt)
”Jag har tränat på att lära mig klockan i 10 år, men kommer ändå försent till bussen.”
”Nu har arbetsterapeuten hjälpt mig hur jag lägger in påminnelser i mobilen så att jag går hemifrån i rätt tid. Jag kan fortfarande inte klockan men jag kommer i tid till skolan.”
”Min ADHD gör att jag har svårt att koncentrera mig och få skoluppgifter gjorda.”
Arbetsterapeuten är expert på att ge eleven rätt teknikstöd som funkar både i skolan och hemma.
I varje skola finns det barn som behöver stöd av en arbetsterapeut.
Även pedagogens arbete underlättas när det finns tillgång till en arbetsterapeut.
Kalle hade svårt att komma iväg till skolan på grund av oro och ångest.
”Arbetsterapeuten gav mig strategier och hjälpmedel för att komma iväg på morgonen. Nu har jag godkänt i flera ämnen.”