Inkluderingsarbete Bagaregårdskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande

Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Hälsa, lärande och trygghet
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Föräldraråd
Föräldraråd
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
PRIO-projektet för att förbättra den
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Disposition och utgångspunkter
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Diskussionstillfälle 4
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Språkutvecklande arbetssätt
Kvalitetsarbete i Fomas datahantering Webbinarium
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Mål och resultat på Åsaskolan
Varför just ämnet fysik?
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Enkät i gymnasieskolan 2015
Dagens diversifierade klassrum
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
VARMT VÄLKOMNA TILL SPECIALPEDAGOGERNAS KATEGORITRÄFF
Systematiskt kvalitetsarbete
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Inkluderingsarbete Bagaregårdskolan

Augusti 2014 Ändringar i skollagen Stödinsatser i två nivåer - Extra anpassningar och särskilt stöd Innehållet i ÅP = extra anpassningar Stöd inom ramen för den ordinarie undervisningen

Försteläraruppdrag Inkludering och individualisering Fler inkluderande lösningar Mer varierat arbetssätt Högre måluppfyllelse

Januari 2015 Begreppet inkludering För oss på Bagaregårdsskolan? Framgångsfaktorer Forskning

Process inkluderingsarbetet Vad ska vi göra? Hur ska vi göra? När ska det vara klart? Prezi Inkludering

Klassrumsobservationer Syfte Observationsmall Genomförande

Augusti 2015 Observationerna sammanställda Hur ser vi, förstår vi och möter vi de behov som finns i våra klassrum? Vilka likheter och skillnader finns? Framgångsfaktorer Utvecklingsområden

Hellre små steg än stora kliv Inkluderande undervisning och lärande som utgår från verkligheten och verksamheten

Fokusområden Fokus på Tydlighet i mål, innehåll och struktur och Lärmiljö Handledning och arbetslagsutveckling Likvärdighet på skolan gällande tydlighet och struktur Avstämning v44

Stödmaterial www.levla.nu Skolverkets studiepaket Hellre små steg än stora kliv

”Det är oftast lättare sagt än gjort. Men det är oftast först när det blir gjort som det blir lättare”. Micke Gunnarsson