Inkluderingsarbete Bagaregårdskolan
Augusti 2014 Ändringar i skollagen Stödinsatser i två nivåer - Extra anpassningar och särskilt stöd Innehållet i ÅP = extra anpassningar Stöd inom ramen för den ordinarie undervisningen
Försteläraruppdrag Inkludering och individualisering Fler inkluderande lösningar Mer varierat arbetssätt Högre måluppfyllelse
Januari 2015 Begreppet inkludering För oss på Bagaregårdsskolan? Framgångsfaktorer Forskning
Process inkluderingsarbetet Vad ska vi göra? Hur ska vi göra? När ska det vara klart? Prezi Inkludering
Klassrumsobservationer Syfte Observationsmall Genomförande
Augusti 2015 Observationerna sammanställda Hur ser vi, förstår vi och möter vi de behov som finns i våra klassrum? Vilka likheter och skillnader finns? Framgångsfaktorer Utvecklingsområden
Hellre små steg än stora kliv Inkluderande undervisning och lärande som utgår från verkligheten och verksamheten
Fokusområden Fokus på Tydlighet i mål, innehåll och struktur och Lärmiljö Handledning och arbetslagsutveckling Likvärdighet på skolan gällande tydlighet och struktur Avstämning v44
Stödmaterial www.levla.nu Skolverkets studiepaket Hellre små steg än stora kliv
”Det är oftast lättare sagt än gjort. Men det är oftast först när det blir gjort som det blir lättare”. Micke Gunnarsson