Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15
Innehåll Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog - Utmaningar - Resultat och reflektion Utmaning 2 – Dilemman - Dilemman - Designerns påverkan - Människor i designprocessen Utmaning 3 – Ytterligare kunskap - Problemlösning - Lärdomar - Ytterligare kunskap
Utmaning 1 Prototyper i designprocessen
Prototyper i designprocessen Vad gör prototypen för designprocessen? Skapar diskussioner om designförslag. Ger feedback på det jag skapat. Ger mig en bild om hur användare interagerar med min prototyp. Leder designprocessen framåt. Exempel och konkret situation där prototypen har hjälpt mig att argumentera fram designförslag.
Prototyper i designdialog - Underlättar tänkandet kring den framtida designen. - Jag ställer mig andra frågor än om jag bara skulle bestämt direkt hur allt skulle se ut. Hur påverkar prototyperna dialogerna? Vad händer när du använder dem som en del i designdialoger för design av mobil IT? - Jag får tankeställare av att se användare interagera med prototypen. - Prototyperna ger dialogerna något konkret att prata om. - Minskade missförstånd och frågetecken.
Utmaningar Vilka utmaningar ställs du inför? IT ALWAYS SEEMS IMPOSSIBLE UNTIL IT’S DONE. Nelson Mandela Gör jag rätt?
Resultat och reflektion Är jag nöjd med resultatet? ”Jag är mer nöjd med min low fidelity ptototyp (pappersprototypen) än med min high fidelity prototyp (screencasten). Personligen tycker jag att jag är bättre på att utforska pappersprototyper än vad jag är på att utforska med high fidelity prototyper. Men jag är nöjd över att jag ställt frågor till mig själv och att jag med hjälp av prototyperna fått svar på mina frågor och på så sätt tagit ett eller flera steg tillbaka genom iteration och sedan åstadkommit något helt annorlunda eller något som fungerat eller sett bättre ut.” Rebecca Hansén Reflektion om och hur prototypen hjälpt mer än att bara tänka i huvudet. Att tänka på andra sätt än vi tidigare gjort.
Utmaning 2 Dilemman
Dilemman Vilka dilemman kan du identifiera? - Att jag tvingar användare till sociala medier. - Användningen av GPS. - Fel målgrupp.
Designerns påverkan Hur påverkar de dig som designer? - Gör jag rätt? - Osäkerheten kommer krypandes.
Människor i designprocessen Vad utsätter vi människor för genom våra design? - Väljer jag rätt testanvändare? - Ger jag användarna för mycket ansvar? - Vågar användarna vara ärliga?
Utmaning 3 Ytterligare kunskap
Problemlösning Hur löser jag problem och paralyserandet? - Ta en paus. - Designteamet och när och kära. - Gör något annat.
Lärdomar Vad har du lärt dig under detta och de andra delproven? - White paper (vitbok). - Prototyper och skapa frågeställningar. - Designkoncept. - Problemlösning i grupp. - PACT. M - Människor A - Aktivitet K - Kontext T - Teknik
Ytterligare kunskap Vad har jag och vad behövs? - High fidelity prototyper. Mer kunskap om: - Mer om processer. - Användare. Vilken kunskap har jag? - Designprocesser. Hur når jag dit? - Öva! Övning ger färdighet och erfarenhet.
Slut! Tack för uppmärksamheten.