Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Aristoteles och Leukippos
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
~ Den första mobiltelefonen ~
Barnanpassad utredning
Individuellt lärande tillsammans
Metodstöd.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Problemsnack eller bygga lösningar.
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Den Glada Internationella Vänskapsveckan.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Lund Studentlitteratur
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Ta ställning och handla!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Case – ABB, FG Wilson och CAT
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1. [Program, sammanhang] [Förväntningar]
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
ltu.se/karriar  Kickstart HT-11 & VT-12 (Henrik Bunge, Dogge Doggelito, Simon Laiti, Ida Hult) ”Ettning” “Blev mycket inspirerad och han fick mig att.
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Idrottspsykologi.
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
pedagogisk dokumentation
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Designförslag till färddator - Volvo Michael Bodin Daniel Engström Mattias Kylén Steffen Winther Daniel Lucchesi Grupp 6.
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Socialpsykologi.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Vad har du hört under förmiddagen? Vad förefaller vara viktigt för att röra sig från kunskap om social hållbarhet till handling i frågorna? Bilda grupper.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Träff 11 Välkomna!.
Presentationens avskrift:

Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15

Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog - Utmaningar - Resultat och reflektion  Utmaning 2 – Dilemman - Dilemman - Designerns påverkan - Människor i designprocessen  Utmaning 3 – Ytterligare kunskap - Problemlösning - Lärdomar - Ytterligare kunskap

Utmaning 1 Prototyper i designprocessen

Prototyper i designprocessen Vad gör prototypen för designprocessen? Skapar diskussioner om designförslag. Ger feedback på det jag skapat. Ger mig en bild om hur användare interagerar med min prototyp. Leder designprocessen framåt. Exempel och konkret situation där prototypen har hjälpt mig att argumentera fram designförslag.

Prototyper i designdialog - Underlättar tänkandet kring den framtida designen. - Jag ställer mig andra frågor än om jag bara skulle bestämt direkt hur allt skulle se ut. Hur påverkar prototyperna dialogerna? Vad händer när du använder dem som en del i designdialoger för design av mobil IT? - Jag får tankeställare av att se användare interagera med prototypen. - Prototyperna ger dialogerna något konkret att prata om. - Minskade missförstånd och frågetecken.

Utmaningar Vilka utmaningar ställs du inför? IT ALWAYS SEEMS IMPOSSIBLE UNTIL IT’S DONE. Nelson Mandela Gör jag rätt?

Resultat och reflektion Är jag nöjd med resultatet? ”Jag är mer nöjd med min low fidelity ptototyp (pappersprototypen) än med min high fidelity prototyp (screencasten). Personligen tycker jag att jag är bättre på att utforska pappersprototyper än vad jag är på att utforska med high fidelity prototyper. Men jag är nöjd över att jag ställt frågor till mig själv och att jag med hjälp av prototyperna fått svar på mina frågor och på så sätt tagit ett eller flera steg tillbaka genom iteration och sedan åstadkommit något helt annorlunda eller något som fungerat eller sett bättre ut.” Rebecca Hansén Reflektion om och hur prototypen hjälpt mer än att bara tänka i huvudet. Att tänka på andra sätt än vi tidigare gjort.

Utmaning 2 Dilemman

Dilemman Vilka dilemman kan du identifiera? - Att jag tvingar användare till sociala medier. - Användningen av GPS. - Fel målgrupp.

Designerns påverkan Hur påverkar de dig som designer? - Gör jag rätt? - Osäkerheten kommer krypandes.

Människor i designprocessen Vad utsätter vi människor för genom våra design? - Väljer jag rätt testanvändare? - Ger jag användarna för mycket ansvar? - Vågar användarna vara ärliga?

Utmaning 3 Ytterligare kunskap

Problemlösning Hur löser jag problem och paralyserandet? - Ta en paus. - Designteamet och när och kära. - Gör något annat.

Lärdomar Vad har du lärt dig under detta och de andra delproven? - White paper (vitbok). - Prototyper och skapa frågeställningar. - Designkoncept. - Problemlösning i grupp. - PACT. M - Människor A - Aktivitet K - Kontext T - Teknik

Ytterligare kunskap Vad har jag och vad behövs? - High fidelity prototyper. Mer kunskap om: - Mer om processer. - Användare. Vilken kunskap har jag? - Designprocesser. Hur når jag dit? - Öva! Övning ger färdighet och erfarenhet.

Slut! Tack för uppmärksamheten.