1 VÄLKOMNA ! FORTBILDNINGSDAG MARKNADSFÖRING OCH KOMMUNIKATION INOM NATURBRUK 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppsala Ponnyklubbs tävlingskommitté (TK) TK ansvarar för planering och genomförande av klubbens tävlingar på lokal nivå och uppåt. TK är en del i klubbens.
Advertisements

Polisen i sociala medier
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Carina Bergqvist Torvallaskolan
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Dille Gård Naturbruksgymnasium
Nya Elementar!.
Summering av brainstorm 2
En presentation av projektet
Dingtuna skolas föräldramöte!
Den nationella ungdomspolitiken
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Arbetsplan för skolbiblioteket
PTA – vad är det? Aktiva föräldrar – aktiva val. Stadgar §1 Föreningens ändamål Stödja IES i Karlstad för elevernas bästa Arrangera sociala aktiviteter.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Programmet för lokalt och regionalt tillväxtarbete – Med fokus på lärande Hur, och vad lär vi oss av utvecklingsprojekt.
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Marknadsföringsdag 25 sept 2014 Hur når vi ut till nya elever och får dem att plugga hos oss?
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Regionalt utvecklingsprogram
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Tematiska gruppdiskussioner
Michael Insulander NYN
Strategiska perspektiv på verksamheten
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Marknadsföring av Projekt X
100 ÅR AV KUNSKAPER OCH ERFARENHETER OM EU- PROGRAM/PROJEKT ”SEUPP”
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
En presentation av HOTELL & RESTAURANGPROGRAMMET på Björknäsgymnasiet i Boden Är du intresserad av att öppna så många vägar som möjligt inför framtiden?
Bild över organisationer & grupperingar som jobbar med attraktionskraft, kompetensbehov, utbildningsutbud Djur & Natur
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Landsbygdsnätverket Medlemmarnas nätverk med stadig tillströmning (läget sept 2015) 78 organisationer och myndigheter 58 av dem som är aktiva i grupper.
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
Säkert Bondförnuft Avslutningsseminarium 28 – 29 november 2013.
Gemensam väg mot hållbara gröna utbildningar Välkomna till Naturbrukskonferens 2016.
2012. Externt mål Skapa en ”snackis” om konfirmation Fylla bilden av konfirmation med aktuellt innehåll; Det är många som konfirmerar sig Att det är alldeles.
Välkomna! Till Västra Götalandsregionen. Arbetet mot en regionreform.
Välkomna! Ekerö ik introduktion Ekerö IK Fotboll P00.
Säkert Bondförnuft Säkert Bondförnuft 2014 Säkert Bondförnuft ökar säkerheten, effektiviteten och attraktionen i den gröna sektorn.
Landsbygdsnätverket En mötesplats där erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Ung-Ullbaggestipendiet 2017
Workshop om det nationella RUC-nätverkets framtida roll
Ung-Ullbaggestipendiet 2017
Gymnasievalet 2018 Malene Marmvik, studie-och yrkesvägledare
Program | Naturbruksutbildningarnas attraktionskraft
Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor.
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Riksförbundet Attention
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
Fokus Yrkesutbildning VO
- En metod från Landstinget i Kalmar län
MARKNADSFÖRING & KOMMUNIKATION INOM NATURBRUK Enkät till NB1-elever
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Förstudie Friluftslivets år 2020
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Ung-Ullbaggestipendiet 2018
En presentation av Restaurang och Livsmedelsprogrammet RL på Björknäsgymnasiet i Boden Är du intresserad av att öppna så många vägar som möjligt inför.
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

1 VÄLKOMNA ! FORTBILDNINGSDAG MARKNADSFÖRING OCH KOMMUNIKATION INOM NATURBRUK 2015

2 Program Kompetensutveckling marknadsföring naturbruk Välkomna! Kort presentationsrunda. Naturbruksskolornas Förening Korta rapporter: Attraktionskraftsprojekt – vad pågår i branscherna + samverkan skola branscher? Landsbygdsnätverket, LRF-SLA m.fl. Resultat från årets NB1-elev-enkät (Maria Elinder) Var finns ungdomarna? Hur når vi dem? I huvudet på en 15-åring – styrande faktorer i gymnasievalet. Vem vill läsa på Naturbruksprogrammet? Om psykografin som utgör grunden till Naturbruksskolornas målgrupper. Sökbildsanalys – så tar du reda på varför vissa elever väljer bort skolan trots att de är intresserade av programmet samt vad som gör skolan unik. Så ökar du trafiken till skolans viktigaste skyltfönster (hemsidan) – om vikten av god sökmotoroptimering. Tomas Lönn; bizcare.se Lunch i LRF:s fina restaurang med många svenska råvaror

Utdelning av gemensamt Mf-material som Stick ut-knappar etc På gång: NF:s Mf-grupp riks (naturbruk.se, Facebook, filmsnuttar, mjölkpaket, annonser, etc.) Övrig info ungdomskommunikation, attraktionskraftsprojekt Introduktion till workshops. NB-skolornas, och branschernas, kommunikativa utmaning, vad består den i? Vad vet vi om våra ungdomar egentligen? Vägen till ökad hemsidestrafik – hur gör andra skolor? Events som lockar – hur kan vi tänka utanför boxen? Välj en av grupperna: 1. Sociala medier (Maria H m.fl.) 2. Flexibelt monterkoncept: Gymnasiemässan i Älvsjö nov. + möjlighet nyttja över landet + samverkan med branscherna (mässgruppen) 3. Argument för Naturbruksprogrammet till SYV (Pär H, Hanna Ö. m.fl.) Återkoppling från grupperna. Sprid goda exempel. Inlämning av utvärdering för dagen Slut

4

5 Verksamhetsidé: Att NB ‐ skolorna tillsammans med branscherna via olika kanaler synliggör utbildningar, arbeten och karriärmöjligheter för åk 8 ‐ 9elever, föräldrar, SYV. Extern marknadsföring 1. Utveckla koncept för samverkan skolor – bransch riks och regionalt 2. Mer text + foton till naturbruk.se, Målgrupp: åk 8 ‐ 9, SYV, föräldrar. Till varje skolas inmatare i databasen: Uppdatera kontaktpersoner! Skicka fler foton á minst 1,5 MB till ! Länka från er hemsida till 3. Fortsatt sökmotor ‐ optimering naturbruk.se 4. Gilla Facebook ‐ sidan Naturbruk.se Tips till alla skolor! Till Mf ‐ ansvarig: gå med i slutna gruppen Stick ut – välj naturbruk: tipsa där om material att lägga ut på FB Naturbruk.se 5. Fortsatt Stick ut! Välj naturbruk: knappar, annonser, sajter. Tips: Stick ut ‐ knapp med i era annonser! Roll-- ‐ ups.

6 6. Pressmeddelanden, redaktionell text Lokalt exempel + siffror + gärna kändis. Tips från skolor o bransch! 7. Mjölkpaneler med info om NB. Förnyad kontakt med Arla, Norrmejerier, Skånemejerier. 8. Samverkan med branschen för ekonomisk möjlighet att delta i GymnasieGuiden: annonssida. Internt arbete. Många grupperingar arbetar med attraktionskraft, kompetensbehov och utbildningsutbud. Behov av att kommunicera! Utvecklad samverkan NB ‐ skolor, branscher, SLU: Marknadsför yrkesutgångar NB + jobb + möjlighet till yrkes ‐ och högskoleutbildning. 1. Mf ‐ gruppen riks inkl. branscher, LRF Ungdomen, SLU. NF har telefonkonferens 17 linjer. 2. Nya naturbruk.se : behov foton 1,5 MB + innehåll + länkar tillbaka! 3. Gilla Facebook Naturbruk.se + Grupp: Stick ut – välj naturbruk

7 4. Mäss ‐ samverkan skolor ‐ bransch i flexibel Naturbruk.se ‐ monter på olika platser över landet (LB ‐ nätverkets arbetsgrupp Unga i Gröna Näringar + NF inbjuder branschrepr. till workshop 24/4) Syfte: Öka andelen elever som väljer NB ‐ utbildning och satsar på arbete med Djur och Natur. Bemanning från NB ‐ skolor: 2 SYV, 8 elever + 2 branschrepresentanter. Gemensam mässutbildning. Synliggör 1: Naturbruksprogrammet, yrkesutgångar, jobbmöjligheter. 2: Hänvisa till naturbruk.se + gronajobb.se (ej till skolor). 5. Tips: mejllistor på naturbruk.se – För NB ‐ skolor ‐ Personalkontakt. 6. Att nå ut i media: debattunderlag till branscherna + vad skrivs på skolorna, vad kan vi lyfta nationellt i pressmeddelanden? ex: Lokalt exempel + trend/statistik + känd person + timing. 7. Mf ‐ dag tors. 24/ på LRF. Föreläsare Tomas Lönn Från 2014: Möjlighet för skolor/huvudmän att boka Ola Mattisson för egen träff via NF ‐ avropsavtal kr halvdag 8. Kvalitetsgranskning Information naturbruk.se + t.ex. GymnasieGuiden.se + tips till medlemsskolor.

8 § 1 Syfte, Naturbruksskolornas Förening Föreningens syfte är att genom samverkan stärka naturbruksskolornas identitet och främja deras utveckling och kontaktnät såväl inom Sverige som internationellt. Föreningen skall fullgöra detta bl. a. genom att: Företräda skolorna i kontakter med myndigheter, näringar och högskolor, särskilt Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, och de lokala/regionala högskolorna. Samordna och förmedla internationella kontakter. Samordna och genomföra insatser för marknadsföring av naturbruksskolornas utbildningar. Främja fortbildning samt utveckling av läromedel och utbildningsmetodik. Garantera att samråd mellan naturbruksskolorna på nationell nivå genomförs årligen.

9 Styrelsen 2015 Ordförande samt ansvar för projekt, marknadsföring/kommunikation och EUROPEA Bo Wiberg, Gran och Kalix naturbruksgymnasier Vice ordförande samt ansvar för reformer och naturturism Anneli Gunnars, Älvdalens utbildningscentrum Sekreterare samt ansvar för häst Stig Liljergren, Stiernhööksgymnasiet Kassör samt ansvar för läromedel och lantbruk Elisabeth Bringer-Hallberg, Vretagymnasiet Fortbildning samt ansvar skogsbruk Mikael Rissvik, Ryssbygymnasiet Marknadsföring-Mässor samt ansvar djur Per Fermvik, Öknaskolan

10 Forts, styrelsen 2015 SLU samt ansvar trädgårdVakant (Liselott Sörensen Ringi, naturbruksskolan Dingle) Suppleant samt ansvar naturturism Lars Unné, Naturbruksgymnasiet Osby Suppleant samt reformer och ansvar hund Mimmi Andersson, Grans naturbruksgymnasium Suppleant samt ansvar skogsbruk Peter Nyman, Stora Segerstad naturbrukscentrum samt Maria Elinder, agronom och projektledare m. m. tel. 070 – och Ralph Engstrand, webmaster m. m. tel. 073 –

11 Attraktionskraftsprojekt branscherna m. fl. Landsbygdsnätverket: Unga i gröna näringarna, UGN LRF + SLA: Grön attraktion (Sofia Lindblad) Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien, SLU

Enkät NB1- elever

Enkät NB1- elever

Enkät NB1- elever

Enkät NB1- elever

Enkät NB1- elever

17 Program Kompetensutveckling marknadsföring naturbruk Var finns ungdomarna? Hur når vi dem? I huvudet på en 15-åring – styrande faktorer i gymnasievalet. Vem vill läsa på Naturbruksprogrammet? Om psykografin som utgör grunden till Naturbruksskolornas målgrupper. Sökbildsanalys – så tar du reda på varför vissa elever väljer bort skolan trots att de är intresserade av programmet samt vad som gör skolan unik. Så ökar du trafiken till skolans viktigaste skyltfönster (hemsidan) – om vikten av god sökmotoroptimering. Tomas Lönn; bizcare.se Lunch i LRF:s fina restaurang med många svenska råvaror Utdelning av gemensamt Mf-material som Stick ut-knappar etc.

På gång: NF:s Mf-grupp riks (naturbruk.se, Facebook, filmsnuttar Varför välja naturbruksprogrammet?, mjölkpaket, annonser, etc.) Övrig info ungdomskommunikation, attraktionskraftsprojekt Introduktion till workshops. NB-skolornas, och branschernas, kommunikativa utmaning, vad består den i? Vad vet vi om våra ungdomar egentligen? Vägen till ökad hemsidestrafik – hur gör andra skolor? Events som lockar – hur kan vi tänka utanför boxen? Välj en av grupperna: 1. Sociala medier (Maria H m. fl.) 2. Flexibelt monterkoncept: Gymnasiemässan i Älvsjö nov. + möjlighet nyttja över landet + samverkan med branscherna (mässgruppen) 3. Argument för Naturbruksprogrammet till SYV (Pär H, Hanna Ö. m. fl.) Återkoppling från grupperna. Sprid goda exempel. Inlämning av utvärdering för dagen Slut

19

20

21

22 Facebook Naturbruk.se samt Stick ut – Välj naturbruk (Sluten grupp)

23 NB-skolornas annons i GymnasieGuiden

24 NB-skolornas mässmonterkoncept

Mjölkpaneler Norrmejerier 25

Introduktion till workshops. NB-skolornas, och branschernas, kommunikativa utmaning, vad består den i? Vad vet vi om våra ungdomar egentligen? Vägen till ökad hemsidestrafik – hur gör andra skolor? Events som lockar – hur kan vi tänka utanför boxen? 1. Sociala medier (Maria H m. fl.) 2. Flexibelt monterkoncept: Gymnasiemässan i Älvsjö nov. + möjlighet nyttja över landet + samverkan med branscherna (mässgruppen) 3. Argument för Naturbruksprogrammet till SYV (Pär H, Hanna Ö. m. fl.) Återkoppling från grupperna. Sprid goda exempel. Inlämning av utvärdering för dagen Slut