Saabs historia 30-talet: Försvaret behövde rustas upp Lösning: Svenska Aeroplan AB (SAAB) Efter andra världskriget: Satsning på civil marknad
Organisation Aeronautics Dynamics Electronic Defence Systems Security and Defence Solutions Support and Services
Vision och mål Ökad samhällessäkerhet Större fokus på kunders framtida behov
Omvärlden Största konkurrenter: Boeing, Lockheed Martin, Chengdu Aircraft, Sukhois Sekreteskrav från kunder Försäljningen begränsad av svenska och internationella lagar
Marknader och marknadsstrategier 38 % av försäljningen görs i Sverige Övriga kunder: Stora företag, nationer Av total försäljning: 42 % militärflyg 31 % markbaserade system
Ägarsituation ÄgareAktier [%]Röster [%] Investor AB30 40 BAE Systems UK109 Svenska aktiefonder1614 Övriga4437
Ekonomisk analys Nyckeltal Omsättning [mkr] Soliditet [%]38,5134,6428,0932,49 Kassalikviditet [%]94,8280,0066,0066,20
SWOT-analys S: Stort företag med mycket resurser och hög kompetens W: Begränsad kundkrets och höga sekretes- krav O: Stor potentiell marknad och närhet till oerhört duktiga ingenjörer T: Millitär nedrustning samt politiska beslut
Sammanfattning Uppstod på 30-talet och är idag uppdelat i fem affärsområden Främst inriktat på en internationell, militär marknad Har ett fåtal stora konkurrenter internationellt Ägs till stor del av Investor AB Ekonomin ser ut att vara på uppgång