Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
En meny av möjligheter Mål/målområde Koncept Patienten får ett standardiserat hemgångsmeddelande Påverkansanalys Involvera patient och närstående Patienten.
Visionen för Regionalt cancercentrum väst:
Patientsäkerhet Övergripande gemensamma mått
Regionala Vårdriktlinjer
Systemkarta.
”Quality is everyone's responsibility”
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Qulturum Bergeling 2014 Frågor att besvara i varje steg av processen Vilken information behöver vi ha för att ta beslut om åtgärd i detta steg av processen?
Processorienterat förbättringsarbete
SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER.
Välkommen till Ledardagen!
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Ramverk för patientmedverkan
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Medicinskt Kunskapscentrum Samarbete inom området Kunskapsstyrning SLL /Gotland Susanna Lagersten tf bitr avd.chef Medicinskt Kunskapscentrum.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
Underlag hemuppgift LS3 – LS4
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Värdeanalys av koloncancerprocessen – sid 1 Kalmar
Värdekompass koloncancerprocessen
Kartläggning av processer
Förbättrade rutiner för hälsoundersökning av nyanlända i länet
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Hemuppgift Beskriv koloncancerprocessen utifrån följande:
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Hemuppgift LS2 Färdigställ hemuppgift från LS1
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Patientsäkerhet Övergripande gemensamma mått
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Regionalt koloncancerprojekt "Mer patientfokuserad och sammanhållen cancervård"
Vård i regionen Sydöstra sjukvårdsregionen
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
Regionalt förbättringsarbete Processen coloncancer som exempel
Skillnader i medianväntetid Regeringen satsar 500 miljoner kr per år under perioden 2015 – 2018 för att Förkorta väntetiderna Minska de regionala skillnaderna.
Säker vård alla gånger Pusselbit 9 - Vårdprevention till Hela landstinget i Jönköpings län 2.Länssjukhuset Ryhov 3.Värnamo sjukhus.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
Primärvårdscentrum Östergötland
Ramverk för patientmedverkan
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
stöd för uppföljning och förbättring
Mall: Konsekvensanalys (digital)
Resultat test Samordnad vårdplanering på distans
VARFÖR FÖRBÄTTRINGS- KUNSKAP. youtube. com/watch
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Värdekompass för Diabetes Typ 2 ICD: E11
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Nationell patientöversikt
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Sammanfattning.
Resultatrapport RMPG-urologi För incidens och behandlingsfrekvens se separat dokument 2018.
Presentationens avskrift:

Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA

Behovsinventering Mål, mått och mätetal Behov Processer Resultat Behov Funktionellt status/ Hälsostatus Funktionellt status/ Hälsostatus Resurser/ kostnader Kliniskt/ professionellt status Patient/kund- erfarenheter Kliniskt/ professionellt status Personcentrerad processkartläggning* Patient/kund- erfarenheter Behov Processer Resultat Behov *Personcentrerad processkartläggning, Region Jönköpings län, Qulturum

Värdekompass Funktionellt status Kliniskt/professionellt status Vad behöver vi veta om individens/patientens/närståendes funktionella status? (fysisk, psykiskt och socialt) Vilka funktioner är viktiga att vara välfungerande i en icke klinisk process? Kliniskt/professionellt status Patient/kunderfarenheter Bästa möjliga värde Vad behöver vi veta om individers/patienters/närståendes erfarenheter? Vad behöver vi veta om kunders erfarenheter? Vad behöver vi veta för att säkra ett professionellt genomförande? Resurser Vad behöver vi veta om resursbehovet (kompetens, tid, kapacitetsbehov, utrustning…..)

Vad behöver vi veta för att säkra ett professionellt genomförande? Kliniskt/professionellt status Vad behöver vi veta för att säkra ett professionellt genomförande?

Funktionellt status Vad behöver vi veta om patientens funktionella status (fysiskt, psykiskt, socialt)? Vilka funktioner är viktiga att vara välfungerande i en icke klinisk process?

Vad behöver vi veta om individers/patienters/närståendes erfarenheter? Patient/kunderfarenheter Vad behöver vi veta om individers/patienters/närståendes erfarenheter? Vad behöver vi veta om kunders erfarenheter?

Vad behöver vi veta om resursbehovet Resurser Vad behöver vi veta om resursbehovet (kompetens, tid, kapacitetsbehov, utrustning…..)

Exempelsamling

Värdekompass prostatacancerprocessen Funktionellt status/hälsostatus Oro/ångest Livskvalitet Sexualitet - annan funktionsförmåga viktig att följa? Kliniskt status God vård till patient med prostatacancer Patienterfarenheter Involvering Bemötande/förtroende Information Tillgänglighet/ÅB Väntetider Ledtider Väntande Följsamhet riktlinjer/Fakta/regionalt vårdprogram Överlevnad Komplikationer ÅB i rätt tid Täckningsgrad Resurser/Kostnader Vårdtider Läkemedel Utredningskostnader Besök/patient Kompetenser Specialistläkare, sjuksköterska, sexolog

Resultatrapport koloncancer, sydöstra sjukvårdsregionen Funktionellt status/hälsostatus Kliniskt status Överlevnad Livskvalitet Oro/ångest Aptit Huvudsakliga aktiviteter Täckningsgrad God vård koloncancer Patienterfarenheter Bemötande Delaktighet Information Namngiven kontaktperson MDK Ledtider Resurser/Kostnader Kompetens Komplikationer Vårdtider Stadium vid diagnos Utredningskostnad

Värdekompassen – diktatutskrift ortoped- och reumatologkliniken, Länssjukhuset Ryhov Funktion IT-funktioner – Majken (fel, avvikelserapporter, Synergi) F1 Kundupplevelse Upplevelse av tillgänglighet, kvalitet och samverkan Sekreterare U1 Övrig personal U2 Professionell kvalitet Kvalitet på diktat K1 Kvalitet på utskrift K2 Diktat- utskrift inom 72 tim Resurs Kompetens R1 Frisknärvaro R2 Tillgång till utskrift alla tider på dygnet R3

Värdekompass – hantering av farligt avfall Teknik- och driftsektionen, Landstinget i Jönköpings län Funktion Mellanlagring, enligt miljöbalken System för återkoppling till kunder System för ADR-s – utbildning för avsändare i vården och transportörer Dokumentation och uppföljning definierad Professionell kvalitet Upplevelse Godkända godsdeklarationer Följsamhet till miljölagstiftning, ADR-s och vägtrafikförordning Säkra transporter – rätt lastat Mängd avfall enligt miljötillstånd Bästa möjliga hantering av farligt avfall Rutiner är enkla och säkra God kommunikation - kontaktpersoner och återkoppling Lättillgänglig information Nöjd kund Resurs Utbildade chaufförer och miljövaktmästare i ADR-s Samarbete miljöenheten och säkerhetsrådgivare Transportfordon Utbildade avsändare (kunden)

Värdekompass Patientsynpunkter Funktion Alla kontaktvägar på plats och välfungerande Mina vårdkontakter Patientens direktkanal Kliniksida på webben Media Patientnämnd Andra kontaktvägar Professionell kvalitet Upplevelse Rätt hantering (kvalitet) av avvikelser/kundsynpunkter (t ex återkoppling till patient på standardiserat sätt) Säkrat sätt att - Kommunikation/information på rätt sätt, i rätt tid på rätt Bästa möjliga process för att ta hand om patient- synpunkter 100% nöjda - t ex veta vart man ska vända sig Personalens upplevelse Patienten – tid (t ex uppleva komma fram direkt) Vad måste vi ha koll på för att det ska fungera på ett bra sätt? Resurs Personal – tid (tid att hantera ärenden) Rätt kompetens (t ex alla som hanterar ärenden har fått utbildning)

Värdekompass – stödprocess för utredning och analys Utvecklingsarbete inom ramen för kursen ”Mäta för att leda” för enheten för utredning och analys samt kvalitetsenheten, Hälso- och sjukvårdsstaben, Landstinget i Värmland Funktionellt status IT-system (användbarhet, design) Datalager Rapporter Kliniskt/professionellt status Kvalitet på inrapporterad data Dokumentera/registrera på standardiserat sätt (rutiner) Adekvat datafångst Patient/kunderfarenheter Kunna lita på resultaten Förståeliga mått Värdefullt Lättåtkomligt resultat Aktuellt/Uppdaterat resultat Resultat på rätt nivå Bästa möjliga värde Resurser Kompetens Sak Analys IT Tid Registrering Återrapportering, Förbättring