Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om stabiliseringspolitiken och stimulansåtgärder Martin Flodén Handelshögskolan i Stockholm SNS Frukostmöte, December 2008 Page 1.
Advertisements

KONJUNKTURLÄGET 27 mars 2013 Jesper Hansson. Sammanfattning •Små revideringar av prognosen •Förtroendet bland hushåll och företag förbättras •Svag utveckling.
De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen.
KONJUNKTURLÄGET 21 december 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning •Euroområdet hankar sig fram men osäkerheten lättar andra halvåret 2012 •Fallande BNP.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Konjunkturer.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2008 Urban Hansson Brusewitz.
och hur den påverkar och påverkas av din privatekonomi
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 juni 2014 Konjunkturläget, juni 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 27 augusti 2014 Konjunkturläget, augusti 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 19 juni 2013.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 mars 2014 Konjunkturläget, mars 2014.
KONJUNKTURINSTITUTET
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
Konjunkturläget Juni 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Konjunkturläget Mars 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
En snabbkurs i finanspolitik och budgetarbete Laura Hartman SNS Samhällsprogrammet 19 september 2008.
KONJUNKTURLÄGET 20 juni 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Lågkonjunkturen fortsätter Mest troligt att euron överlever – läget klarnar mot slutet av.
Konjunkturläget Augusti 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Ekonomiska kretsloppet
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Konjunkturläget Mars Prognosen i sammandrag (december inom parantes) BNP4,4 (4,3)3,9 (3,6)3,4 (3,2) Sysselsättning1,9 (2,0)2,2 (2,1)1,2.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
Konjunkturer.
Penningpolitik med inflationsmål
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2008 Urban Hansson Brusewitz.
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Finanspolitiska rådet i Sverige Presentation på Norges Finansdepartement 4 november 2008 Torben Andersen och Lars Calmfors.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
BNP-gap, euroområdet Procent av potentiell BNP.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2010 Kerstin Hallsten. Slutsatser Produktionen har börjat öka Tidig återhämtning på arbetsmarknaden Tjänstesektorn viktig i återhämtningen.
Svensk Finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2008 Laura Hartman 11 december 2008.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
KONJUNKTURBILDEN 30 juli 2009 Kerstin Hallsten. Konjunkturbilden i stort oförändrad Ny information visar att BNP-fallet i Sverige bromsar upp – mindre.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Styrräntor Procent, dagsvärden. Total skuldsättning Procent av BNP.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 augusti 2015 Konjunkturläget, augusti 2015.
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
BNP i Sverige Procentuell förändring, fasta priser.
Åsa Olli Segendorf KONJUNKTURINSTITUTET 7 oktober 2015 Lönebildningsrapporten 2015.
BNP-gap Procent av potentiell BNP. Styrräntor Procent, dagsvärden.
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Tabellerna. Ekonomirapporten. Oktober
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 21 december 2015 Konjunkturläget, december 2015.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Tabellerna.
Ekonomisk politik Finanspolitik Penningpolitik Valutapolitik Arbetsmarknadspolitik.
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
KONJUNKTURINSTITUTET
BNP i världen, OECD och tillväxtekonomierna
KONJUNKTURINSTITUTET
Stabiliseringspolitik i praktiken
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Hans Lindblads bilder
Presentationens avskrift:

Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015

Utredningens uppdrag Bedöma konsekvenserna av att revidera överskottsmålet till ett balansmål Enligt uppdraget ska utredningen fokusera på konsekvenserna för – Offentliga finanser – Finanspolitisk hållbarhet – Möjligheten att hantera större störningar i ekonomin med finanspolitiska åtgärder – Sysselsättning, arbetslöshet och produktion Till utredningsarbetet har en referensgrupp kopplats – Torben M Andersen (Århus universitet) – Lars Hörngren (Riksgälden) – Anna Seim (Stockholms universitet)

Sammanfattning Finanspolitiken är hållbar vid både balansmål och överskottsmål Ett ändrat mål ger inget långsiktigt utrymme för lägre skatter eller högre utgifter, men ett visst temporärt utrymme uppstår de närmaste 20 åren Balansmål ger mindre säkerhetsmarginaler och mindre utrymme för stabiliseringspolitik Men den extra säkerhetsmarginal ett överskottsmål ger gynnar i viss mån framtida generationer på bekostnad av nuvarande Inga långsiktiga sysselsättningseffekter av ett målbyte Små kortsiktiga positiva sysselsättningseffekter av balansmål bör inte styra valet av mål Stärk uppföljningen av målet och planera för regelbunden översyn av målnivån

Trovärdighet för målet är grundläggande Finanspolitisk trovärdighet gynnar den allmänna ekonomiska utvecklingen Trovärdigheten stärks av ett tydligt och ändamålsenligt mål som är svårt att manipulera Ett mål för offentlig sektors finansiella sparande uppfyller dessa kriterier

Försörjningsbördan stiger framöver Demografisk försörjningskvot och offentliga konsumtionsutgifter Källor: SCB och Konjunkturinstitutet. Befolkningen utanför arbetskraften som andel av befolkningen i arbetskraften respektive procent av BNP

Överskottsmålet har bidragit till att de offentliga finanserna står väl rustade för att möta den demografiska utvecklingen Källa: SCB. Finansiell nettoförmögenhet i offentlig sektor och statsskuld Procent av BNP

Skatterna måste ändå höjas, eller offentlig sektors åtagande sänkas, oavsett om balans- eller överskottsmål tillämpas Källor: SCB och Konjunkturinstitutet. Offentliga utgifter och skattekvot Procent av BNP

Balansmål ger visst utrymme fram till 2040 Källor: SCB och Konjunkturinstitutet. Offentliga utgifter och skattekvot Procent av BNP

Inget långsiktigt utrymme för lägre skatter vid balansmål än överskottsmål Källor: SCB och Konjunkturinstitutet. Offentliga utgifter och skattekvot Procent av BNP

Hållbara offentliga finanser och låg skuldsättning i offentlig sektor oavsett mål Källor: SCB och Konjunkturinstitutet. Offentlig sektors finansiella nettoförmögenhet Procent av BNP

Hållbara offentliga finanser och låg skuldsättning i offentlig sektor oavsett mål Källor: SCB och Konjunkturinstitutet. Offentlig sektors konsoliderade bruttoskuld (Maastrichtskuld) Procent av BNP

Mindre säkerhetsmarginaler vid ett balansmål Säkerhetsmarginaler krävs för att kunna möta större konjunkturnedgångar med finanspolitik Positiv nettoförmögenhet och låg bruttoskuld utgör betydande säkerhetsmarginaler även vid balansmål EU-regler begränsar dock även underskottet i den offentliga sektorns finansiella sparande: – 3 procent av BNP i finansiellt sparande – 1 procent av BNP strukturellt

Mindre säkerhetsmarginaler vid ett balansmål (forts.) De offentliga finanserna är inte särskilt konjunkturkänsliga Hur begränsande EU:s regler är beror på – hur ambitiös stabiliseringspolitiken är – hur stora störningarna är Viktigare med finanspolitisk vaksamhet vid balansmål, dvs överskott i högkonjunkturer

Konsekvenser för sysselsättningen av balansmål Ingen långsiktig effekt – Temporärt lägre skatter – Mindre möjlighet att möta lågkonjunkturer Mer positiv sysselsättningsutveckling på kort sikt – Effekterna motsvarar ungefär 0,3 procentenheter lägre arbetslöshet i genomsnitt under Det skulle skada finanspolitikens trovärdighet om de kortsiktiga effekterna styrde valet av mål Inte hållbart att bedriva expansiv politik i nedgång och sedan underlåta att strama åt

Förstärk uppföljningen och se över målet regelbundet Flexibel målformulering ”över en konjunkturcykel” bra Ställer dock höga krav på uppföljning av målet Ge Finanspolitiska rådet mandat att identifiera målavvikelser och regeringen skyldighet att om så sker presentera en plan för återgång till målet Regeringens uppföljning baseras på prognoser som underskattar de offentliga utgifterna Se över målet regelbundet

Regeringens prognoser underskattar utgiftsutvecklingen Källor: SCB och respektive budgetproposition. Offentliga konsumtionsutgifter Regeringens prognoser på 2-3 års sikt samt utfall, procentuell förändring, fasta priser

Sammanfattning Finanspolitiken är hållbar vid både balansmål och överskottsmål Ett ändrat mål ger inget långsiktigt utrymme för lägre skatter eller högre utgifter, men ett visst temporärt utrymme uppstår de närmaste 20 åren Balansmål ger mindre säkerhetsmarginaler och mindre utrymme för stabiliseringspolitik Men den extra säkerhetsmarginal ett överskottsmål ger gynnar i viss mån framtida generationer på bekostnad av nuvarande Inga långsiktiga sysselsättningseffekter av ett målbyte Små kortsiktiga positiva sysselsättningseffekter av balansmål bör inte styra valet av mål Stärk uppföljningen av målet och planera för regelbunden översyn av målnivån

Källor: SCB och Konjunkturinstitutet. Finansiellt sparande i delsektorer Procent av BNP

Finansiellt nettoförmögenhet i ÅP-systemet och staten Procent av BNP Källor: SCB och Konjunkturinstitutet.