Bruksanvisning: Fyll i blanketten på basis av Guide för skolans mobilitetsplan. Fyll i åtminstone dior med röd triangel. Ersätt text eller komplettera.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Advertisements

Varför är det viktigt att mäta?
HITTA DITT SÄTT ATT HJÄLPA Rödakorsveckan 5– Osaa auttaa, osaa pelastaa.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
Hur bör samhället organiseras
en intervjuundersökning
Syftet med en personlig handlingsplan
Unga i Piteå granskar måltider
Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
HÅLLBART RESANDE I UMEÅREGIONEN. Finansiering Länstrafiken i Västerbotten Volvo GE Liljaskolan i Vännäs.
Instruktioner BF12A – BF12B
Exempel på analys och handlingsplan
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Samordnad Individuell Plan
Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.
Aktiviteter och upplevelser
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Marknadsföring och försäljning
Naturvetenskaplig undersökning
SBAR för strukturerad kommunikation
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Formare 2015 Motivation.
Bra planering skapar trygghet
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Synpunkter, klagomål och beröm
Bruksanvisning: Fyll i blanketten på basis av Mobilitetsplan för vår skola-opus. Fyll i åtminstone dior med röd triangel. Ersätt text eller komplettera.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Vandrande skolbussar.  att skapa möjligheter för och uppmuntra nya resvanor;  att skapa en trafiksäker och trygg miljö runt skolan och;  att öka kunskapen.
Tillhandahåller utföraren arbetskläder och/eller skyddskläder till personalen? Ja 95 Nej 4.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Egen styrka-projektet
BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,
Föräldramöte årskurs Rektorsområdet Vår informationsskrift och likabehandlingsplaninformationsskrift likabehandlingsplan Årets utvecklingsarbete.
Detta är havsplanering
Detta är havsplanering
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Föräldramöte Tomtebogård
[Förbättringsprojekt]
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
/X Är du trafiksmart?.
Bruksanvisning: Fyll i blanketten på basis av Guide för skolans mobilitetsplan. Fyll i åtminstone dior med röd triangel. Ersätt text eller komplettera.
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Bruksanvisning: Fyll i blanketten på basis av Mobilitetsplan för vår skola-opus. Fyll i åtminstone dior med röd triangel. Ersätt text eller komplettera.
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Presentationens avskrift:

Bruksanvisning: Fyll i blanketten på basis av Guide för skolans mobilitetsplan. Fyll i åtminstone dior med röd triangel. Ersätt text eller komplettera satserna med skolans egen text. Om du vill, kan du tillägga nya dior, egna bilder och texter. Radera slutligen denna anvisningssida. Den färdiga blanketten är den slutgiltiga mobilitetsplanen för er skola. HRT beviljar områdets läroanstalter Med god skolväg går man långt-märket för en färdig mobilitetsplan. Materialbeställningar och kontakt: yrityspalvelut@hsl.fi Mer information: www.hsl.fi/sv/laroanstalter version: 6/2015_högstadium

Mobilitetsplan för vår skola Med god skolväg går man långt Fyll i skolans namn Planens inlednings- och avslutningsdatum

Vad vill vi förbättra? Problem: Preliminär målsättning:

Insatsgruppen Huvudskrivare: Andra ansvarspersoner: Regler:

Blankett 1 (läroanstaltens resvaneundersökning) Hurdan är vår läroanstalt och dess omgivning? Är läroanstalten högstadium, gymnasium eller yrkesläroverk? Vilken enhet eller linje planen gäller? I hurdan plats ligger ligger läroanstalten? i stadskärnan / i höghusområde / i småhusområde / i glest småhusområde Hur många elever, lärare och annan personal finns det i läroanstalten/enheten? Hur många våningskvadratmeter finns det i skolbyggnaden? Vad är arealen för hela läroanstaltens område?

Blankett 1 (läroanstaltens resvaneundersökning) Hurdan är vår läroanstalt och dess omgivning? Följer läroanstalten programmet för hållbar utveckling? Finns det i läroanstalten trafiksäkerhetsplan eller inskriven trafikpolitik (t.ex. elevernas eventuella cyklingsbegränsningar)? Finns det en cykelklubb i läroanstalten? Vilka andra än elever och lärare använder läroanstalten? Finns det kvälls- eller veckoslutsaktiviteter i läroanstalten? Kommer det att bli renoveringar i läroanstalten inom den närmaste framtiden? Om ja, hur har olika färdsättens behov beaktats i renoveringsplanen?

Blankett 1 (läroanstaltens resvaneundersökning) Hurdan är vår läroanstalt och dess omgivning? Hur många parkeringsplatser finns det för bilar: för mopeder/skotrar: för cyklar: Är parkeringsplatserna för bilar avgiftsfria? ja / nej Hur länge kan man bevara sitt fordon i parkeringsplatserna? Ligger cykelställen under skyddstak? Är cykelställen utrustade med ramlåsningsmöjligheten?

Blankett 1 (läroanstaltens resvaneundersökning) Hurdan är vår läroanstalt och dess omgivning? Hur många duschar finns det i läroanstalten? Kan alla använda dem? Hur har man organiserat torkning av svettiga kläder och förvaring av utrustning? Var kan man lämna sin cykelhjälm? Finns det kollektivtrafikens tidtabeller till påseende i läroanstalten? Finns det i läroanstalten cyklar till låns eller tjänstecyklar för studerande och personalen?

Blankett 2 (läroanstaltens resvaneundersökning) Hur kommer och går man till läroanstalten? Hur många studerande har HRT:s resekort? Hur många har period laddad på sitt kort? Eller värde? Hur många studerande har andra kollektivtrafikens serie- eller periodbiljetter? Hur många lärare eller annan personal använder personalbiljettförmån? Har studerande eller personalen behovet att resa mellan olika campus eller enheter under dagen? Hur gör man dessa resor? Finns det möjligheter för distansstudier?

Blankett 2 (läroanstaltens resvaneundersökning) Hur kommer och går man till läroanstalten? Finns det en samåkningsring i läroanstalten? Deltar läroanstalten i Cykelveckan, Trafikantveckan eller Energisparveckan genom att arrangera ett jippo eller en kampanj? Arrangeras det motionskampanjer eller -tävlingar bland studerande, såsom deltagande i Kilometertävlingen? Hur åker man till utfärder? Hur åker man till praktisk arbetslivsorientering?

Blankett 2 (läroanstaltens resvaneundersökning) Hur kommer och går man till läroanstalten? Med vilket fordon och genom vilken väg kommer postutdelaren till läroanstalten? Med vilket fordon och genom vilken väg kommer maten till köket? Kan transporterna orsaka fara för studerande? Hur långt är det till den närmaste kollektivtrafikens hållplats eller station? Hur lång är den genomsnittliga skolvägen? Om ni utförde kartuppgiften (uppgift 3.2), bifoga den (eller en sammanställning av flera) i denna blankett.

Farliga platser Skriv här observationer av farliga platser i läroanstaltens omgivning. Skriv här hurdana farliga situationer eller farliga platser möter elever som har en längre skolväg.

Färdsättsfördelning %-antal Gång Cykling Moped / skoter / mopedbil Bil Kollektiv-trafik Taxi 1:a under-sökningen dd.mm.åååå %-antal 2:a under-sökningen Vilka grupper eller klasser undersökningen gällde och hur många svar fick man? Hurdant var vädret under undersökningen? Hände något annat speciellt under undersökningsdagen, såsom en temadag eller strejk i kollektivtrafiken? Hurdana slutsatser kan man dra från resultat?

Drivfjädrar och begränsningar Färdsätt Drivfjädrar Begränsningar Gång Cykling Bil Kollektivtrafik Taxi Styr drivfjädrar och begränsningar resorna i mer hållbar riktning?   Uppmuntras eller begränsas skolvägsmotion? Ska drivfjädrar och begränsningar ändras för att uppnå era målsättningar?

Precisering av målsättningar Problem som kom fram i undersökningen: Preciserad målsättning:

Åtgärdsplan Åtgärd Närmare beskrivning Ansvars-person(er) Tidtabell Läge P = planerad G = genomfört

Marknadsföringsplan Målgrupp Huvudbudskap Metoder / kanaler Kommunikationens målsättning Målgrupp (till vem) Huvudbudskap Metoder / kanaler Tidtabell

Uppföljning och vidareutveckling av planen Varför lyckades eller misslyckades genomförandet? Vad i planen var mest utmanande att genomföra? Hur gick samarbetet med olika kretsar? Vad kunde ha gjorts annorlunda? När inleds planeringen av en ny mobilitetsplan / uppdateringen av mobilitetsplanen?   Vad är den inledande målsättningen för den?

Mobilitetsplan godkänns med underteckningar Plats och tid: ___________________________________________________________ Skolans rektor: __________________________________________________________ Namnförtydligande: Ansvarsperson för skolans mobilitetsplanarbete:_____________________________________________________ Kommunens representant: ________________________________________________ HRT:s representant: _____________________________________________________

Bilaga: Färdsättsenkät eller observationsundersökning Klass, grupp eller motsvarande: Datum: Färdsätt: Gång Cykling Moped / skoter / mopedbil Bil Kollektiv-trafik Taxi Antalet: Görs t.ex. som räck upp handen-undersökning i klasser. Hur många personer använde detta färdsätt på väg till läroanstalten i dag? Ange färdsättet enligt det huvudsakliga färdsättet, dvs. det färdsätt som användes för den längsta sträckan.