Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Advertisements

Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Bättre mat och hälsa för äldre
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Äldreomsorgens demensteam
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Här händer det grejer! Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet inneburit större möjligheter för påverkan över aktiviteterna i gemensamhetsutrymmet.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Patientsäkerhetsronder
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
S E N I O R A L E R T Team: Särkivaaragården, Övertorneå
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Att tillsammans påverka!
Resultat: Mätningarna efter förändringarna visade ett gott resultat. De boende åt mer och de gick upp i vikt. Deras livskvalitet visade sig även ha ökat.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Strategiska perspektiv på verksamheten
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Linnea 9 Bodil Jonsson Eleonore Fransson Maritha Mandelholm
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Resultat: Under 5 veckor valde vi att mäta hur många gånger vi fick borsta tänderna minst 1 gång/dag på fyra av våra svåraste demenssjuka boende. Vi gjorde.
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Samtliga fyra omsorgstagare som omfattats av förbättringsarbetet har minskat antalet gånger de avböjt hjälp p g a att de inte orkat ta emot den.
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Elev loggbok.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Ett utvecklingsprojekt i Värdeforum FÖRBÄTTRAD RÄTTSSÄKERHET I LAGREGLERADE FRIVILLIGUPPDRAG Finansierad av Vad visade era tester? Telefonintervju (patientnämnden-stödpersoner)
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Kulturlivet – kommunikation och samverkan Annette Bäck, Jesper Skånberg, Conny Nordsten, Gunvor Nordsten, Ruth Jackson, Lars Nordell Coach; Elisabeth Åkerman,
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Stockholm_Serafen Vård o Omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende.
Region Östergötland Rätt kompetens på rätt plats- Arbetsterapeut som ansvarig för vårdplaneringsprocessen Emelie Larsson, Arbetsterapeut, Ortopedkliniken,
”Vår Linnéa utan vårdskador”. Vi som har arbetat med Linnéas vårdskadeprevention Liselott Svanberg sjuksköterska avd 17 Linnda Eriksson sjuksköterska.
VÄLKOMMEN till Röda Korsets Högskola och sjuksköterskeprogrammet 180 hp.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar större ansvar. Dokumentationen i rapportpärmen ger en helhetsbild, även för de som börjar sitt arbetspass senare under dagen eller efter ledigheten. Anhörigas kritik om bristande information mellan personalen har minskat sedan morgonrapporterna infördes. Under intervjun med vår ena boende framkom det att han redan på morgonen ville bli informerad om dagens aktiviteter. Vi hoppas att detta i sin tur leder till bättre omvårdnad och säkrare vård för våra boende, vilket var vårt ursprungliga mål. Vi kommer att följa upp dessa effekter bland annat genom att se om antalet avvikelser kring fall och medicinering minskar. Vi vet att anhöriga uppskattar detta förbättringsarbete och vi kommer att följa upp deras upplevelser kring informationsflödet. Robert Unga, Deolinda Ramos, Monica Ekholm, Alex Tesfayohannes, Kirsti Arama St:Eriks är ett vård- och omsorgsboende med demensinriktning som drivs av Stiftelsen Rödakorshemmet på uppdrag av Kungsholmens stadsdelsförvaltning. Vi finns vid Karlbergskanalen. Boendet har 30 lägenheter fördelade på fyra enheter. Vi som arbetar här är vårdbiträden, undersköterskor, sjuksköterskor, sjukgymnast, arbetsterapeut och vår verksamhetschef. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt. Vår gemensamma värdegrund är Röda korsets grundprinciper; humanitet, opartiskhet, neutralitet, självständighet, frivillighet och universalitet. Bakgrund ”En god kommunikation mellan boende, anhöriga och personal är grundförutsättningen för hög kvalitet och trygghet i vården” - Stockholm stad. Brister i kommunikation och informationsöverföring är ett riskområde i vården - Socialstyrelsens. Vi såg förbättringsutrymme på detta område pga. våra bristande rapportrutiner. Under hösten tillfrågades anhöriga hur de uppfattar vår informationsöverföring, de bekräftade förbättringsbehovet. Slutsats Det är möjligt att göra en förändring trots att det är mycket annat som händer inom verksamheten. Man måste våga prova nytt och gå ifrån gamla vanor, nu har vi en välfungerande morgonrapport! Vi har lärt oss att använd verktyg som PGSA och SBAR i arbetet med förbättringar som vi kan tillämpa på nya förbättringsområden. Dagboksblad som används, som en checklista, ska tas med på morgonrapporten. Omsorgspersonalen skall få stöd för att kunna göra en bättre dokumentation i journalsystemet Parasol. Svårigheter under arbetets gång har varit att få tid till veckomöten med hela teamet, mycket beroende på att många av oss arbetar deltid. Framtida planer Sprida arbetssättet och den kunskap vi har fått till de andra enheterna och hjälpa dem att komma igång med morgonrapporterna. Komma ihåg att vara lyhörda och flexibla för andras idéer, de kan utforma och tillföra något nytt som gör att det blir ännu bättre för de vi finnas till för. Målsättning Förbättra rapportkulturen. Införa morgonrapporter för att säkerställa informationsöverföringen till personal, boende och anhöriga. En bättre och säkrare omvårdnad för våra boende genom att personalen är väl- informerad. Genomförande Tillvägasättet PGSA = planera-Göra-Studera-Agera Planera-fasen; Problemområdet, bristande informationsöverföring, uppdagades under brainstorming. Med hjälp av fiskbensdiagrammet fann vi grundläggande orsaker till vårt problem t.ex. tidsbrist, inga överlappningstider och olika arbetstider. Göra-fasen; Vi bestämde oss för att införa morgonrapport. och försökte även intervjua en av våra boende angående hur han anser att personalen kommuniserar med varandra och vad som kunde förbättras. Vi kunde dock konstatera att det är svårt att tillfråga de boende själva pga. deras demenssjukdom. Vi började med våra morgonrapporter på en enhet med nio boende med målsättning att få till rapporten tre gånger i veckan. Vi tog hjälp av kommunikationsverktyget SBAR för att få en struktur på mötet. Studera-fasen; Efter fyra veckor delades en enkät ut där personalen fick svara på fem frågor gällande rapporternas betydelse, innehåll och effekter. Vi analyserade svaren och bestämde oss för att fortsätta med rapporterna. Agera-fasen; Vi bedömde att vår data räckte och nu har vi rapporter som framkommer i vår resultat och slutsats. Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Införandet av morgonrapporter vecka 41