===== 15 Minutes ===== 45 Minutes Förbättra livet genom en ökad kunskap om de omedvetna livsmönstren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Livsåskådning och religion
Att bli kontrollerad – att kontrollera
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
Barnanpassad utredning
BILD
GRUNDADES AV BUDDHA CA 500 f. KR
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Härnöstudier.
Aktör / Struktur.
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Hur funkar de egentligen?.  Noa  Josua  David  Daniel  Sadrak, Mesak, Abed-Nego.
-Protestantiska frikyrkor-
Passion, Samhörighet och Kärlek
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Demokrati och hur Sverige styrs
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Etik- Modet att välja!.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Livets former Djur.
BUDDHISMEN STILLHETENS TRO.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
omniensen i monoteismen
Etik Moral Filosofi.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
Uppgift Ett kraftfullt dokument som uttrycker ditt eget syfte och din mening med livet. Den fungerar som en ledande konstitution som styr hur du värderar.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
Gordon Allport ( )  Ord som kunde användas för att beskriva personlighetsdrag
Identitet Vad formar oss till oss?.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Genus Manligt & kvinnligt.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Sal Ami. Hennes religion Troende muslim men icke utövande Bär inte slöja Ser sig själv som feminist Har brutit kontakten med sin familj Låter sin dotter.
Brukarundersökning våren 2014 OSS Kortidsverksamheterna Boendena Daglig verksamhet.
Biologi - Livets former.
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Buddhismen Lärobok ”Religion - Utkik”
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Freud och det psykodynamiska perspektivet
hur ska vi bemöta varandra?
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Religion och andra livsåskådningar
Religion.
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Presentationens avskrift:

===== 15 Minutes

===== 45 Minutes

Förbättra livet genom en ökad kunskap om de omedvetna livsmönstren

Vem är Lasse? Född i Luleå, flyttade till härnösand 1966 Född i Luleå, flyttade till härnösand barn 5 barn Yrkesofficer i marinen i 33 år Yrkesofficer i marinen i 33 år 1995 – 200 Diverse kurser i personlig utveckling 1995 – 200 Diverse kurser i personlig utveckling 2001 – Assistent på Mullingstorp 2001 – Assistent på Mullingstorp 2002 – Har egna kurser i personlig utveckling, healing, aktiva meditationer m.m – Har egna kurser i personlig utveckling, healing, aktiva meditationer m.m.

===== Act I

Människor gör saker som de egentligen inte vill göra

Vardagsmänniskans problem består av andras krav och måsten Vardagsmänniskans problem består av andras krav och måsten

Bortglömda beslut från tidig barndom hotar vuxenlivet Bortglömda beslut från tidig barndom hotar vuxenlivet

Ökad kunskap om hur barndomens prägling påverkar livet

Lär dig mer om dina omedvetna livsmönster och öka din livskvalité Lär dig mer om dina omedvetna livsmönster och öka din livskvalité

===== Act II, Scene 1

Barnets prägling utgör grunden till många problem Barnets prägling utgör grunden till många problem

Samhällsstrukturen bestämmer barnets värderingsmallar Religion Religion Kultur Kultur Tradition Tradition

Geografiska förhållanden påverkar barnets värderingar Vilken del av världen? Vilken del av världen? Norrland eller Göteborg Norrland eller Göteborg Stadsbo eller bonde Stadsbo eller bonde

Familjen överför sina värderingar till barnet Släktens värderingar förs vidare Släktens värderingar förs vidare Mödrar skapar barnets kvinnomönster Mödrar skapar barnets kvinnomönster Fäder skapar barnets mansmönster Fäder skapar barnets mansmönster

===== Act II, Scene 2

Vi förstår inte hur barndomens bortglömda val styr vår vardag

Spädbarnets känslor styrde beteendet Gråtande barn som inte fick uppmärksamhet, lärde sig att ge upp Gråtande barn som inte fick uppmärksamhet, lärde sig att ge upp Små barn som skräms till tystnad, blir räddare än andra barn Små barn som skräms till tystnad, blir räddare än andra barn

Tvååringen fick lära sig vad som var rätt och fel Bandinspelningar visar sanningen… Bandinspelningar visar sanningen… Barnet lär sig genom begränsningar… Barnet lär sig genom begränsningar…

Treåringen programmeras med de vuxnas värderingar Barnet övertar de vuxnas värderingar Barnet övertar de vuxnas värderingar Mamman lär sin dotter hur kvinnorollen ser ut Mamman lär sin dotter hur kvinnorollen ser ut Mannen lär sin son hur mansrollen ser ut Mannen lär sin son hur mansrollen ser ut

===== Act II, Scene 3

Vi hinner inte med när förträngda känslostormar väcks upp och ändrar viktiga, tagna beslut.

Kunskapen om hur våra känslor fungerar är bristfällig Jobbiga känslor visar vad vi saknar Jobbiga känslor visar vad vi saknar Vi lever i ständig konflikt med våra känslor Vi lever i ständig konflikt med våra känslor Det går inte att prata eller tänka bort sina känslosår Det går inte att prata eller tänka bort sina känslosår

När en minnesfilm startar försvinner kunskapen Yttre liknande händelser trycker på playknapparna Yttre liknande händelser trycker på playknapparna Jobbiga känslor kommer innan minnet av själva händelsen dyker upp Jobbiga känslor kommer innan minnet av själva händelsen dyker upp En flodvåg av känslor sköljer över oss och vår kunskap drunknar En flodvåg av känslor sköljer över oss och vår kunskap drunknar

Att undvika jobbiga känslor räcker inte Att undvika jobbiga känslor betyder att vi styrs av våra reaktioner Att undvika jobbiga känslor betyder att vi styrs av våra reaktioner Med ökad förståelse kan vi kontrollera våra känslor Med ökad förståelse kan vi kontrollera våra känslor Vi kan välja att vända oss mot känslosåren och läka dem Vi kan välja att vända oss mot känslosåren och läka dem

===== Act III

Så, är omedvetna livsmönster din väg mot ökad frihet..? Så, är omedvetna livsmönster din väg mot ökad frihet..?

Bortglömda beslut från tidig barndom, och bristande kunskap om hur barndomens prägling styr dina val, hindrar dig att leva i frihet Bortglömda beslut från tidig barndom, och bristande kunskap om hur barndomens prägling styr dina val, hindrar dig att leva i frihet

Lär dig mer om dina omedvetna livsmönster och öka din livskvalité Lär dig mer om dina omedvetna livsmönster och öka din livskvalité

Förbättra livet genom ökad kunskap om omedvetna livsmönster

Förändra dina omedvetna livsmönster och lev ett friare liv