Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Eleven kan skriva olika slags texter med ett begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språklighet med viss säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling.
Eleven kan skriva olika slags texter med ett relativt tydligt innehåll och relativt väl fungerande struktur samt god språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språklighet med relativt god säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklande gestaltande beskrivningar och utvecklad handling.
Eleven kan skriva olika slags texter med ett tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språklighet med god säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling.
1) Genremässig bredd – Du ska alltså kunna använda språket i många OLIKA sammanhang och kunna skriva OLIKA sorters texter. - Fyra olika syften: skriva för att tänka, (Studier) skriva för att lära, (Studier) skriva för att kontakta, (Samhällsliv) skriva för att påverka (Samhällsliv)
2) Skriftspråklig uttrycksförmåga - Innehållet måste förstås framgå tydligt. Kommunikationen ska alltså fungera – inga missförstånd, inga gissningar av läsaren. - Utnyttja skriftspråkets uttrycksmöjligheter, som användandet av synonymer, variera meningsbyggnad, metaforer, liknelser……
3) Behärska skriv- och stavningsregler – Slutligen det tekniska. Du ska kunna tillämpa skriftspråkets normer – skrivregler och stavning och känna dig säker på dem. Då vågar du också uttrycka dig i skrift. Du ska också kunna skriva tydligt för hand och på dator.
Du ska kunna skriva olika slags texter som fungerar i olika sammanhang, både i skolan och i samhällslivet Du ska med hjälp av skriftspråkets normer och din skriftspråkliga uttrycksförmåga få läsaren att förstå vad du vill ha sagt!!! KrönikaInköpslista Reportage Novell Dagbok lab-rapport Uppsats artikel debattartikel Brev Instruktion recept
Potatisen - det är din tanke, det du vill säga. Redskap - skrivreglerna Potatismos – din färdiga text Du bör också kunna laga spagetti, göra en sallad, baka bröd….. skrivregler + hela språket + olika genrer = skriva bra