Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Föräldramöte 12 september 2011
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
SET Social Emotionell Träning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
¡La Primavera ha llegado!
Svenska p Svenska p.
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
How to learn a Second Language?
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Planering för svenskundervisningen
En bild ljuger mer än tusen ord
Sv/En Media - Jag skriver Mikaela Johansson Robert Klåvus.
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Nationella proven i kursen Svenska B.
Skriva.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Centralt innehåll: 1: Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. 2: Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
om företaget där du gör din praktik!
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Genrer – Varför? ”Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Lokal pedagogisk planering
Att referera och ange källa!
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Nationella prov i engelska våren När? Var? Tisdagen den 19:e april i klassrummet Vad? Läsförståelse och hörförståelse Hur? 9:00 – 10:15 Läsförståelse.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Välkommen till svenska 1
Matspjälkningssystemet
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
LPP – rörelse Lekar och spel
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning Svenska II
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Eleven kan skriva olika slags texter med ett begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språklighet med viss säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling.

Eleven kan skriva olika slags texter med ett relativt tydligt innehåll och relativt väl fungerande struktur samt god språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språklighet med relativt god säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklande gestaltande beskrivningar och utvecklad handling.

Eleven kan skriva olika slags texter med ett tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språklighet med god säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling.

1) Genremässig bredd – Du ska alltså kunna använda språket i många OLIKA sammanhang och kunna skriva OLIKA sorters texter. - Fyra olika syften: skriva för att tänka, (Studier) skriva för att lära, (Studier) skriva för att kontakta, (Samhällsliv) skriva för att påverka (Samhällsliv)

2) Skriftspråklig uttrycksförmåga - Innehållet måste förstås framgå tydligt. Kommunikationen ska alltså fungera – inga missförstånd, inga gissningar av läsaren. - Utnyttja skriftspråkets uttrycksmöjligheter, som användandet av synonymer, variera meningsbyggnad, metaforer, liknelser……

3) Behärska skriv- och stavningsregler – Slutligen det tekniska. Du ska kunna tillämpa skriftspråkets normer – skrivregler och stavning och känna dig säker på dem. Då vågar du också uttrycka dig i skrift. Du ska också kunna skriva tydligt för hand och på dator.

Du ska kunna skriva olika slags texter som fungerar i olika sammanhang, både i skolan och i samhällslivet Du ska med hjälp av skriftspråkets normer och din skriftspråkliga uttrycksförmåga få läsaren att förstå vad du vill ha sagt!!! KrönikaInköpslista Reportage Novell Dagbok lab-rapport Uppsats artikel debattartikel Brev Instruktion recept

Potatisen - det är din tanke, det du vill säga. Redskap - skrivreglerna Potatismos – din färdiga text Du bör också kunna laga spagetti, göra en sallad, baka bröd….. skrivregler + hela språket + olika genrer = skriva bra