Annonsformat Sponsring & Koncept

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Varför är det viktigt att mäta?
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Att kläcka och vaska idéer
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Presentation av OnTag Voucher
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
C. Wormbs & L. Norén1 Fler affärer på webben Sammanfattning: • Är du nöjd med hemsidan? • Är det tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan? • Vet du.
Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
till en presentation av System och lösningar med RFID
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Med Göteborg innerstad i fokus. Vilka är Nova Digital Media Nova Digital Media är ett bolag som erbjuder digital annonsering på skärmar som är utsatta.
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Ett arbetsområde om poesi
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
En PowerPoint om PowerPoint
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
marknadsförarens verktygslåda
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Marknadskommunikation och mediaval
Marknadsföring av Projekt X
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
5 principer som beskriver kommunikation på den sociala webben.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vi på EBA erbjuder kunder allt från Bungee jump till en äventyrshelg EBA gör lagstärkande helger för andra företag.
Personligt brev.
Kommunikationsplan för ----
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Vi presenterar nyheten Äventyrshelger, där man får lära sig hur man överlever olika situationer i vildmarken. I marknadsföringen av denna kommer vi att.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi OSS? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja denna presentation.
Rejås 1 (17) – Fri programvara är enkelt Datakonsult Marcus Rejås OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Best Practice i sociala medier
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
Reklam.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Produkt, pris, plats och påverkan
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Framtidens kommunikation i saff
GREENSCREEN BY DO INK.
Prislista 2018 Spot CPM RBS 1,2,3,4,5 300 Specific
Reklam eller redaktionellt budskap?
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Tips & trix.
effektmätning för CASINO COSMOPOL –
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Annonsformat Sponsring & Koncept

Varu-märkes nyttjande Kanalgrafik Format sponsring RBS sponsring AFP Varu-märkes nyttjande Butiks aktivering Mobil Sociala medier Deluxe bakgrund Web exklusivt Pageskin Push it! CREATIVE SALES Här presenteras de möjligheter som finns till exponering utöver den traditionella reklamspoten på alla våra plattformar. Vi erbjuder skräddarsydda helhetslösningar utifrån varumärkes förutsättningar och tar ansvar för hela processen från början till slut. Hör av dig till oss så bygger vi ett koncept tillsammans!

SPONSRING AV KANALGRAFIK Varför sponsra Kanalgrafiken? Kanal- och grafiksponsringen är placerad på redaktionell tid. Placeringen gör även att annonslösningen får ett högt observationsvärde då det ligger innan eller efter reklamflödet. På så sätt sticker grafiken ut ur bruset. Grafiksponsringen är placerad med 95% i prime och det skapar en bra möjlighet att nå ut till våra tittare under bästa sändningstid. Driva till köp! Genom att exempelvis addera en online aktivering parallellt med Kanalgrafiken kan ett säljande- och actiontagande budskap visas och på så vis förstäkra sponsringen av kanalgrafiken. För vem? Kanalgrafiken kan användas för att väcka intressen vid bl.a. produkt- och varumärkeslansering, eller helt enkelt när annonsören vill testa något nytt, unikt och vara ”Top of mind” hos sin målgrupp! Placerad på redaktionell tid. Högt observationsvärde. 95% i prime. Driver till köp

SPONSRING AV KANALGRAFIK – LINE UP Line- up rummet är miljön där tablån vanligtvis presenteras. Här finns oändliga möjligheter att skapa en kreativ annonslösning i Kanal5’s ”finrum”. Vi utformar idéer tillsammans med annonsören i samråd med våra copywriters och art directors. Exponeringen i Line- up rummet är exklusivt och är placerad på redaktionell tid vilket ger ett högt observationsvärde då det ligger innan eller efter reklambreaket.

SPONSRING AV KANALGRAFIK – STATIONS ID Stations ID’t är Kanal 5’s egna identitet och här finns det möjlighet att göra en kreativ övergång till en befintlig reklamfilm eller sponsringssekvens. Vi utformar idéer tillsammans med annonsören i samråd med våra copywriters och art directors. Produkten är placerad på redaktionell tid, innan reklambreaket och är exklusiv. Den sticker även ut på ett lekfullt sätt då annonsörens varumärke integreras med Kanal 5’s varumärke.

FORMATSPONSRING Formatsponsring är när en annonsör sponsrar ett specifikt program. Genom att vara nära knuten till programmet kopplas varumärket samman med programmet/kanalen/karaktärerna i programmet. Ett formatsponsorskap blir på så sätt ett bra verktyg att få ett programs positiva associationer, styrka och popularitet överförda till varumärket. Genom att sponssekvensen visas i direkt anslutning till programmet garanteras optimal synlighet och uppmärksamhet. Att ta ett helhetsgrepp kring ett format är ett kostnads-effektivt sätt att öka varumärkeskännedom. TV-tittarens relation till programmet är nyckeln. Ju starkare band tittarna har till programmet i desto högre grad kan sponsringen ge en positiv effekt på varumärket. Den kreativa utformningen av sponssekvensen kan anspela på programmets innehåll och tonalitet, eller så hittar vi en given koppling mellan varumärket och programinnehållet. Formatsponsring på TV Billboard in och Billboard ut 6 st breakbumpers/ 60 min 2 st breakbumpers/ 30 min Formatsponsring på Kanal5 Play Billboard in 2 st breakbumper Logga på programsidor Integrering av varumärket i programbakgrunden

RBS SPONSRING RBS sponsring innebär att du köper ett givet antal TRP och sedan placeras billboards och breakbumpers ut kring varierande program under kampanjperioden. På så sätt kan du på ett kostnadseffektivt sätt snabbt få upp en hög frekvens. Sponssekvensen visas i direkt anslutning till programmet vilket garanterar optimal synlighet och uppmärksamhet. Även här finns det möjlighet att sponsra programen på alla plattformar vilket bidrar till en högre frekvens. Vid RBS sponsring online är alla billboards och breakbumpers klickbara oavsett plattform. Detta ger annonsören möjligheten att skapa konvertering genom att driva trafiken till önskad hemsida/ kampanjsida/onlineshop. RBS sponsring TV Billboard in och Billboard ut 6 st breakbumpers för ett 60 min program 2 st breakbumpers för ett 30 min program RBS sponsring Kanal5 Play Billboard in och 2 st breakbumper

TV - Placering av produkter STATIONSGRAFIK REKLAM TRAILER BREAKBUMPER BILLBOARD IN BILLBOARD UT REKLAMBREAK Reklamskelettet avser ett 30 min program. 60 minuters program, 3 breaks, 2 x Billboard och 6 x Breakbumper.

Produktöversikt Online Play iPad Mobil StationsID Spot Sponsorskap Deluxe PushIT Pageskin Ta del av 1000 timmar roligare TV, utländska storserier och häng med i snacket på sociala medier. Allt via datorn, i din iPhone, iPad eller Android-telefon. Oavsett plattform möter högkvalitativa program och webbexklusiva format, både i sin helhet och som klipp.

Reklamskelettet på Kanal5Play Reklamskelettet avser ett 30 min Kanal5play program. I ett 60 minuters program finns det tre stycken breaks vilket ger 1 x Billboard och 3 x Breakbumper.

DELUXEBAKGRUND Med Sponsorskap Deluxe och som exklusiv sponsor av ett format skapas en tydlig integrering av varumärket till programmet som sponsras. Genom att sponsra ett program på alla plattformar blir det tydligt för tittaren vem som är sponsor oavsett vilken plattform som används. I sponsorskap Deluxe ingår: Billboard/Breakbump oavsett plattformd Logotyp på programsida (webb) Deluxebakgrund Kreativa Produkter CPM RBS Sponsorskap Deluxe 360 Specific Sponsorskap Deluxe 400 *Exklusiv Billboard och Breakbumper Utanför reklamen Lång exponeringstid Koppling till programmet Klickbar – länka till Webshop Produkt- eller priserbjudande

REKLAMFILM + PUSH IT Med Push IT finns det möjlighet att driva specifika erbjudande och förstärka ett budskap. Annonsformatet visas under hela webbTV spotten på Play och är ett bra komplement till den rörliga kampanjen. Genom att uppmana tittaren till handling genererar Push IT högre CTR, vilket ger annonsformatet lämpligt för kampanjer med syftet att driva konvertering. Ytterligare en URL kan nyttjas än den som används i webbTV spotten.

PAGESKIN Pageskin innebär att bakgrunden runt spelaren får en utformning som är designad för att passa ihop med och förstärka spoten. Bakgrunden förändras när spoten startar vilket ger en starkare impact och förstärkning av budskapet, med tydlig avsändare från både spot och Pageskin. Ett säljande budskap, produktbild och logotyp kan kommuniceras till höger om spelaren. Till bakgrund försöker vi hitta en miljöbild som passar kundens kampanj/manér . Spot och Pageskin = starkare impact Bakgrunden förändras efter att spoten startar. Pageskin syns samtidigt som reklamfilmen rullar. WebbTVSpot och Pageskin CPM Webb TV Spot 300 Pageskin 300 **Minimum 10 sek spot. Index appliceras

AKTIVERING Genom att addera aktiveringar till Play, Mobil och Ipad kan annonsören skapa en interaktiv förlängning av en kampanj. Tävlingssajt på Kanal5play.se. Kommersiella eller redaktionella tävlingsspottar. Erbjudande i Mobilen – ex via GPS-funktions hittar närmaste butik och erbjudande erhålls i Mobilen. Eller så kan tittaren skaka mobilen vilket triggar en ny händelse. Marknadsföring av tävling/tävlingspott via Kanal5Plays startsida, tickers på alla plattformar, via våra sociala plattformar. SBS Discoverys Sociala medier: Facebook Kanal 5, 116 481 följare Facebook Kanal 9, 15 421 följare Facebook Kanal 11, 19 300 följare Facebook TLC Sverige, 32 337 följare Facebook Discovery Channel Sverige, 70 227 följare Twitter, 4587 följare Instagram, 1925 föjare Youtube, 80 375 prenumeranter

AFP AFP (Annons Finansierat Program), här exponeras en produkt eller ett varumärke redaktionellt i ett program. Detta sker i en naturlig miljö och långt ifrån det kommersiella bruset. Genom att personer i programmet använder sig av produkten kan man visa hur den fungerar och man får samtidigt en väldigt stark koppling till programmet och karaktärerna som använder eller vistas nära varumärket. Manusskriven produktplacering innebär att man tidigt i produktionsprocessen skiver in varumärket i själva handlingen. Personerna i programmet talar om och/eller använder produkten och det exponeras på ett naturligt sätt så att det ska tilltala tittarna och gynna annonsören. Fysisk produktplacering, en produkt som är med på inspelningsplatsen och placeras i programmiljön så den smälter in som en del av den övriga rekvisitan. Produkten placeras så att tittaren kan se vilket varumärke det är samtidigt som det har en koppling till handlingen. Digital produktplacering, produkten klipps in digitalt och då skapas möjligheten att välja och koppla ihop produkten med miljöer och personer, kort inpå programstart eller varför inte då programmet redan har startat. Tutorials, korta producerade klipp/avsnitt där en annonsörs produkt eller tjänst beskrivs. Dessa kan verka som en förlängning av annonsörens manusskivna och/eller fysiska produktplacering i ett program, och kan läggas ut alla våra digitala plattformar.

VARUMÄRKESNYTTJANDE Vid affär som rör Sponsorskap och AFP finns det möjlighet att nyttja programmets varumärke. Genom en aktivering kan annonsören skapa unika och kreativa kopplingar mellan kundens produkt och SBS Discovery TVs varumärken. När det gäller varumärkesnyttjande ser man ofta att effekten står i direkt relation till aktiveringen. Nyttja programvarumärket i extern marknadsföring i butik, print, radio, event, webb, utomhus samt TV och möjlighet till programprofiler*. *Samtlig information skall godkännas av SBS TV samt arvode, tid samt utformning avtalas separat med respektive programprofil.