Första upplevelsen Att instruera nya curlare Stödmaterial för Klubb och styrelse.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Nulägesanalys genom frågor
- en positiv och realistisk självbild
På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Barnanpassad utredning
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Hur tänka och göra som processtödjare
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Klok filosofi … ?.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
 Tullinge SK Verksamhetsidé Värdegrund Vision. Tullinge SK, Verksamhetsidé Tullinge SK erbjuder aktiviteter inom orientering, mountainbike och längdskidåkning.
Gumbalde GK 2 april 2010 Mentometer 15 deltagare varav 10 från arbetsgruppen.
Strömslundsskolans Värdegrund.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Lyckad träning Hur?.
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Att rita en instruktion
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Coaching.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hur gör vi golfen attraktiv för barn och ungdomar?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Breddad rekrytering. Det finns 4 saker jag vill att ni har med er härifrån 1.Målgruppstänkande 2.Gruppen gymnasiestudenter är inte en målgrupp utan.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
FÖRÄLDRAMÖTE P Agenda Information om Täby Basket Presentation av tränare Information om RM spel Information om seriespel Information om.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
ÄAIK P03:BLÅ Lag & Spelarutveckling NIVÅANPASSNING.
Verksamhetsidé för Kalix Handboll Varför finns vi? För vems skull finns vi? Vad erbjuder vi? Vilka värden skapar vi? Verksamhetsidé Kalix HK är en förening.
Steg 1 Grundtränarens uppgifter
Lagsammanhållning.
Inspiration och idéer från klubbkonvent 2017
Tips för det praktiska ledarskapet
Obbola IK.
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Värdegrund KKIS- framtagen 2014
Presentationens avskrift:

Första upplevelsen Att instruera nya curlare Stödmaterial för Klubb och styrelse

Mål Att skapa förutsättningar för en kvalitativ och upplevelserik rekrytering av nya medlemmar. Instruktioner Använd materialet som underlag för diskussion och gruppövningar i ert arbete med rekrytering. Arbetet kan ni göra inom er styrelse, med ledare och instruktörer.

SCF:s måldokument Verksamhetsidé ”För den sociala tävlingsmänniskan är curling lagsporten som utmanar, ger dig motion och hjärngymnastik tillsammans med andra, där din prestation alltid är betydelsefull.” Vår verksamhetsidé pekar på komplexiteten i sporten; att den både är för de som vill tävla och vara sociala, att man får använda både hjärna och känsla, och framförallt att det är den unika kombinationen av individ och lagsport. Vi har den för att förtydliga vilka som passar för curling så vi får lättare att rekrytera nya curlare. Ett framgångsrikt exempel av vår verksamhetsidé är Det fungerade curlinglaget. /

SCF:s måldokument Värdegrund ”Svensk curling är en öppen och modern idrott som präglas av glädje, gemenskap, sportmannaskap och nyfikenhet.” Vår värdegrund innebär att hjälpa varandra är en grundpelare i att utvecklas och ha kul inom curling. Eftersom vi vill att omvärlden ska tycka på ett visst sätt om oss måste vi uppträda så. Curlingen välkomnar alla oavsett ålder, kön, religion eller hudfärg. Ett framgångsrikt exempel av vår värdegrund är att man önskar varandra god Curling, berömmer bra stenar och visar aldrig att man blir glad om motståndaren missar. Samt att vi är våra egna domare

SCF:s måldokument Vision ”Svensk curling är världsbäst, ett föredöme i ledarskap och Sveriges mest efterfrågade idrott” Vår vision innebär att vi ska fortsätta vara världsledande i alla aspekter och att så många som möjligt ska vilja prova curling. Vi har den för att framgång föder framgång, och vi lever efter den i allt vi gör. Vi fokuserar också mycket på utbildning på alla nivåer. Ett framgångsrikt exempel på visionen är vår utvecklingstrappa. Och upplevelsen av prova-på Curling.

SCF:s måldokument Verksamhetsidé, värdegrund och vision Vad innebär detta för oss som klubbinstruktörer och i vår rekrytering?

Ledaren och mötet med deltagaren VILKEN KÄNSLA VILL VI SKAPA FÖR VÅRA INSTRUKTÖRER? -Två och två? Varför ställer man upp som instruktör? -Vad motiverar idéella ledare (er)? -Dela i grupp: Hur kan vi tillgodose behoven? VILKEN KÄNSLA VILL VI SKAPA PÅ VÅRA INSTRUKTIONER? - Två och två - Vad brukar ni göra för att skapa den? - När lyckas ni skapa den? - När lyckas ni inte? - Dela i grupp: Framgångskoncept

Handledarmaterial för klubbinstruktör Vilka moment är viktigast under en instruktion? Vad tar vi med från förbundets material? Hur behovsanpassar vi det? Hur ska vi veta att vi har gjort en lyckad instruktion ? ?!

Inspiration och information En förutsättning för att fängslas vid sporten är att jag är inspirerad och motiverad att ta mig an min nya utmaning. Det är viktigt för eleven/adepten att han/hon får den information som behövs för att förbättra sina färdigheter. Här gäller det för instruktören att förbereda eleven på ett bra sätt. Vi ska ge svar på frågorna Vad ska utföras? Varför utföra jag det? Hur utför jag det (på enklast sätt)?

Demonstration Eleven gör som du gör. Det är även bra att demonstrera ute på isen eller där övningarna ska utföras. Ett bra pedagogiskt upplägg är hel -> del -> hel

Prova på En bra utgångspunkt är : ”En sak i taget” Det är lätt att deltagarna vill få se ett resultat av sin prestation direkt och försöker få ihop allt. Med tålamod och en sak i taget underlättar det utvecklingen. 1.Utgångsläge – riktning 2.Rätt slajdfotposition 3.”Timat” och balanserat utglid 4.Tidigt släpp av stenen

Feedback från instruktören Eftersom eleverna/adeprarna provar på sina färdigheter är det viktigt att ge dom feedback, och kanske även visa dom igen. Även här är en bra utgångspunkt: ”En sak i taget” Säkerställ att ALLA får någon form av positiv feedback så vi förstärker det positiva i upplevelsen. VVad var det som var bra EExempel på det VVarför det är bra A Accept från elev/adept DDirektiv

Träning Nu är det bara att kämpa på och träna, och visst är det väl så att vi blir bättre på det vi tränar på. Säkerställ att träna på det eleven/adepten också är bra på så han/hon fortsätter att lyckas! Kom ihåg att få in ett roligt och annorlunda moment i varje träningspass!

Rekrytering - SCF Stöd till curlingklubbar och styrelser

Rekrytering Vilken produkt erbjuder ni? Vad innebär det att uppleva curling hos er? Vilken målgrupp vill ni lyckas med? Vad skulle ni vilja att det innebar? Varför ska någon bli medlem hos just er?

Persona A Kalle 12 år blev sugen och hängde på en kompis till klubben Persona B Lisa 17 år gav sig i väg till curlinghallen för första gången på idrottslektionen. Persona C Goran 38 år, testade curling på en konferens. Persona D Maj-Lis 65 år, fick träffa Ingrid, en gammal curlare, på PRO. Vad fick dem att fastna för sporten ? Vilka var de avgörande momenten? ?! Övning: Målgrupper

Persona A Kalle 12 år blev sugen och hängde på en kompis till klubben ?! Vad fick dig till hallen? Hur gick snacket i skolan?

Persona C Goran 38 år, testade curling på en konferens ?! Vad är viktigt för Goran?

Persona C Maj-Lis 65 år, fick träffa Ingrid, en gammal curlare, på PRO. ?! Vad är viktigt för Maj-Lis?

Persona A-D Hur ser deras resa ut? Utvecklingstrappa… utvecklingsplan… struktur och ordning ?!

Från upplevelse till hängivelse Hur ser Kalles resa ut från det att han upptäcker curling till pallen på OS 2034? ?! På en plats någonstans i Sverige … ”Kalle är 12 år. Han går i sjätte klass. På en rast berättade kompisen Jonte om nån händelse som utspelade sig i helgen. Jonte har en farbror som skulle gå på EM i curling i Karlstad… …och Kalle gick hem till sin mamma och frågade om han fick hänga på Jonte till curlinghallen…”

Vad krävs för att Kalle ska ta sig dit ”vi” vill… …och upptäcka curling… FrälstNovis

Varför kom Kalle och Jonte tillbaka? ?! Hur lär vi känna ”kunden”? Vad är viktigt för just honom/henne? Hur får vi honom/henne att fortsätta lyckas?

Rekryteringsaktiviteter Öppet hus Nybörjarträning Juniorträning Nybörjarserier Blått kort Olympic Day: Streetcurling Instruktioner Ta med en kompis-dag ?! Vilka aktiviteter har ni? Vilka aktiviteter skulle ni vilja ha?

Hur rekryterar vi ledare? Att ta med dig hem! Vilka potentiella ledare har ni i klubben? Vilken är varje ledares drivkraft – varför spelar han/hon curling – vad är viktigt? Gör det enkelt och ha roligt! Vem? Före detta elitspelare Föräldrar Ungdomar Pensionär

Erfarenhetsutbyte Vad är viktigast för en kvalitativ rekrytering? Två och två – vad kommer ni fram till? Vad behöver göras? Vad gör ni redan idag Framgångskoncept Två och två: När har ni lyckats?