Det har hänt grejor! Tänkvärda exempel från Barnpoesiåret 2014 i Norrbotten – i Britt G. Hallqvists anda. Regine Nordström, projektledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Stöd för analys och förbättring
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Folkbibliotek som kulturhus
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!

Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.
Från information till interaktion
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Förväntad medellivslängd vid födseln för pojkar födda per län Källa: SCB.
Kvalitetsdialog KB, den regionala biblioteksverksamheten och biblioteksplaner.
Barnens Polarbibliotek ”Här får barnen göra sin röst hörd!”
Koh-I-Noor Berg av ljus
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
Det regionala och lokala självstyret
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Läsutveckling Utvärdering Samverkan Biblioteken i Borås Barn- och skolbibliotekarier.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
Molndal.se Digitala barn – Digital delaktighet – Utmaning för regionbibliotek… Anette Eliasson, Biblioteken i Mölndal.
Europeiska socialfonden - Övre Norrlands handlingsplan
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kulturens Open Space – Vilken position ska kulturen ha i länet om tre år? Hur når vi dit genom samverkan? 19 maj 2011, Tylösandsveckan.
Umeå 3-4 okt Medieplanera jämställt Karta: Naturskyddsföreningen i Norrbottens län.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Per Carlsson Föreståndare vid PrioriteringsCentrum Professor vid Centrum för utvärdering av medicinsk teknologi (CMT), Linköpings universitet.
DIREKTIVET Arbetsgrupp: Polarbibblo.se Polarbibblo.se är en viktig del av Biblioteken i Norrbottens e-resurser.
Inspirationskonferensen 13 februari 2014
Arvidsjaur Anmälda våldsbrott per invånare Källa: Folkhälsodatabas.
Läsluststrategi Bibliotek = lässtimulerande mötesplatser. Läsfrämjande - läsfrämjandeplaner - aktiviteter.
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Fråga Delegationen Webbinarium 3 november Dagens program Inledning Samarbete Mål Budget Frågestund.
Vårdkontakter i slutenvård Beroendeavdelningen Psykiatrin Sunderbyn KommunJanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDec Arjeplog Arvidsjaur Boden1415.
Kontrakt Norrbotten. Försäkran Norrbotten.
Sidnummer 1 En biblioteksstrategi för hela Sverige om KB:s uppdrag och arbete Christina Jönsson Adrial 2015 Foto: Jens Gustavsson/KB.
Vad gör Kulturrådet inom läsfrämjande och vad har det här med biblioteken att göra?
Linköping Presentera mig Verksamhetsutvecklare.
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Fokus Yrkesutbildning VO
Läsning Hälsa ? Genus Demokrati
Digitalt först med användaren i fokus
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Källa: Folkhälsodatabas
Arvidsjaur Tonårsaborter (15-19 år) per 1000 kvinnor.
Nu kör vi! Peter Björkman, handläggare Nina Ström, handläggare.
Kontrakt Norrbotten.
Arvidsjaur Utveckling av tonårsaborter årsvis 2000 – 2011
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Det har hänt grejor! Tänkvärda exempel från Barnpoesiåret 2014 i Norrbotten – i Britt G. Hallqvists anda. Regine Nordström, projektledare

Läsluststrategi 2014-2016 Bibliotek = lässtimulerande mötesplatser. Läsfrämjande - läsfrämjandeläroplaner - aktiviteter

  2014 2015 2016 Möten med barn i Idrottsföreningar, Aktiviteter där rummet och på pensionärsföreningar, internet & webben. studieförbund, datoranvändande föräldramöten, involveras arbetsplatser. Läsluststrategi 2014-2016

Allemansland – utställning på Luleå stadsbibliotek i januari

Inspirationskonferens i Luleå 13 februari Maria Ehde-Andersson, utvecklingsledare barn och unga på Regionbibliotek Halland

Jubileumsåret till Britt G. Hallqvists minne 14 februari 2014 – 100 årsdag Professionalisering av barns texter ”Enkelhet” i hennes verser Humor och vardaglighet Musikalitet

Petter på Hjalmar Lundbomsskolan i Kiruna. April

Poesivägg på Hertsöns bibliotek i Luleå

Världsbokveckan på Bokbussen och Kvinnobiblioteket i Luleå

Bokryggspoesi i Boden

Kvinnobiblioteket, Luleå. Maj

Krakel Spektakel – filmen Scenografin på turné i Piteå juni-juli Stadsbiblioteket i Luleå. Norrbottenspremiären 30 augusti

Dikter från Norrfjärden Backgårdsskolan, 4a och 4b. Oktober ”Hur snickrar man en dikt? Det vet Anna-Karin och årskurs 3.” Övertorneå, september

Dag om dikt med Solja Krapu. Estradpoet, författare och skrivledare Dag om dikt med Solja Krapu. Estradpoet, författare och skrivledare. September

Tuija, Salla och Kati från Rovaniemi i Råneå. Oktober

Poesimelodi i Arvidsjaur 20 oktober

Poesimelodi i Arvidsjaur 20 oktober

Exponeras på biblioteket i Jokkmokk. Ska gå att låna. Tre diktsamlingar Exponeras på biblioteket i Jokkmokk. Ska gå att låna.

Polarbibblo på turné i Boden 15 oktober

Estradpoeten, författaren och skrivledaren Solja Krapu i Jokkmokk och Vuollerim 16-17 oktober

Barnboksveckor 3-16 november Piteå stadsbibliotek Mjölkuddens barn- och ungdomsbibliotek, Luleå

Riktigt elefantbajs fanns när man skulle Gissa bajset i Sjulnäs!

Boktips med safaritema varje dag på Kirunas facebooksida.

Sagoläsning till storbild på Kvinnobiblioteket och Hertsöns bibliotek i Luleå

Safari i Norr – Övertorneå Bokpaket från Råneå SagoRoger på Sagomattan i Överkalix

Hitta Polarugglan 455 vykort skickades in

Det fortsätter Hajkudikter i Sjulnäs

Foton och samarbeten Foto: Regine Nordström, från folkbibliotekens facebooksidor samt fria bilder. Foto: Poesimelodi i Arvidsjaur, Kent Norberg. Några av vi samarbetat med i projektet: Solja Krapu, Norrbottensmusiken, Filmpool Nord, Hjalmar Lundbomsskolan i Kiruna, grundskolor i Norrbotten, kyrkan i Arvidsjaur …

Läsfrämjande – från fjäll till kust Christina Stålnacke presenterar läsfrämjandeprojektet http://pixabay.com/sv/

Vägen fram till läsfrämjandeprojekt 2013-10-11 Vägen fram till läsfrämjandeprojekt Ett utgångsläge behövs –> Läslustgruppen gör en enkät Öka medvetenheten –> Om ordet och läsningens betydelse för barn, unga, vuxna, föräldrar, mor/farföräldrar, politiker… Samverkan –> Krävs både lokalt och regionalt Målgrupper –> Bibliotekslagen! Uppsökande som metod –> För att nå de som inte läser, läser lite Långsiktighet –> Arbetet ska vara hållbart och byggas in i strukturer, kopplas till biblioteksplanen Uppföljning -> Vi behöver bli bättre! Varför gör vi detta? Önskad effekt? Hur? Blev det som vi ville? Infrastruktur för läsfrämjande =Planer för läsfrämjande 37

Projektets mål http://pixabay.com/sv

Synliggöra och kommunicera arbetet med läsfrämjandeplaner Plan och verktyg för introduktion Information och utbildning Länsövergripande och lokala läsfrämjandeaktiviteter ”Barnens första bok” på olika språk samt minoritetsspråk Aktivt stöd till chefer och bibliotekspersonal samt kunskapsutbyte genom twinningsamarbete

Interna nyttoeffekter

Översyn av bibliotekens resurser gällande personal, lokaler och kompetens Etablera en långsiktig och hållbar arbetsmetod för läsfrämjande Skapa samsyn och få ökat genomslag samt spridningseffekt av läsfrämjandearbetet Etablera regionala och lokala kontakter och samarbeten med organisationer och berörda förvaltningar

Externa nyttoeffekter

Bidra till uppfyllandet av de nationella läsfrämjandemålen Förbättrade förutsättningar för invånare att nås och ta del av läs- och litteraturfrämjande aktiviteter Biblioteken utvecklas som lässtimulerande mötesplatser och blir tillgängliga för fler med ökad mångfald av litteratur Personal som ger ett kompetent och respektfullt bemötande Läsfrämjandeplanerna kopplas till biblioteksplanerna

Kvalitet

Prioritering av jämställdhet, mångfald och tillgänglighetsintegrering Informationsmaterial Val av arbete med målgrupper på regional och lokal nivå Kompetensutbildningsinsatser Inköp Läsluststrategin och mångfaldsår 2016

Våren 2015 Projektansökan Läsfrämjandeseminarium Barnbiblioteksforum Implementering av projektet Länskonferens Kiruna Metodutveckling Besked från Kulturrådet

År 1 hösten 2015 - våren 2016 Arbete och utbildning av verktygen Twinningsamarbete etableras Konferens/seminarium Kommunikationsarbete Utbildning i verktyget för bibliotekspersonal Läsfrämjandeplaner Skapa nätverk och samverkan med regionala partners

År 2 hösten och våren 2017 Uppföljning år 1 Aktivt arbete med Läsfrämjandeplaner Utbildningsinsatser/konferenser Kommunikationsarbete Uppföljning, enkät/intervjuer Slutrapport

Hur tillgängliga är vi? www.ockelbokommun.se

Når vi dem vi bäst behöver nå? http://www.litteraturmagazinet.se/artiklar/pojkars-lasforstaelse

Behöver vi jobba på andra sätt? http://www.kavlinge.se/upplevaochgora/bibliotek/lanaochlasa.4.733c4d9113d1efc66f116b1.html

Vad tycker vi egentligen? http://www.hultsfred.se/artikel/mangfald-for-vem-da/

Jämställdhet, mångfald och tillgänglighet Foto: Linda Mickelsson/ikon (pojkar), Patrik Häggqvist/Ikon (män som vigs) samt foton från Morguefiles. www.svenskakyrkan.se

Gruppdiskussionsfrågor Dewey or not? Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att ställa upp efter Dewey eller efter annan uppställning, t ex ämnesindelat?   Ska Dewey eller ett annat uppställningssystem gälla i HELA biblioteket eller ska olika system gälla på olika avdelningar? Det praktiska förändringsarbetet gör biblioteken själva, men vilket stöd behöver ni av den länsgemensamma projektledaren? Läsfrämjande – från fjäll till kust Arbetet inom läsfrämjandeprojektet ska leda till att biblioteken utvecklas som lässtimulerande mötesplatser och blir tillgängliga för fler med ökad mångfald av litteratur. Hur kan ni utveckla eller skapa miljöer i rummet/bokbussen som stödjer ett läsfrämjande arbetssätt? Vad skulle ni vilja göra som känns omöjligt? Våga tänka farliga tankar!

Åsa Larsson och Ingela Korsell

11.45-13.00 Lunch 13.00-14.00 Återkoppling av gruppdiskussioner

Gruppdiskussionsfrågor Dewey or not? Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att ställa upp efter Dewey eller efter annan uppställning, t ex ämnesindelat?   Ska Dewey eller ett annat uppställningssystem gälla i HELA biblioteket eller ska olika system gälla på olika avdelningar? Det praktiska förändringsarbetet gör biblioteken själva, men vilket stöd behöver ni av den länsgemensamma projektledaren? Läsfrämjande – från fjäll till kust Arbetet inom läsfrämjandeprojektet ska leda till att biblioteken utvecklas som lässtimulerande mötesplatser och blir tillgängliga för fler med ökad mångfald av litteratur. Hur kan ni utveckla eller skapa miljöer i rummet/bokbussen som stödjer ett läsfrämjande arbetssätt? Vad skulle ni vilja göra som känns omöjligt? Våga tänka farliga tankar!

Tack för i år! Vi ses 2017 i …