Det har hänt grejor! Tänkvärda exempel från Barnpoesiåret 2014 i Norrbotten – i Britt G. Hallqvists anda. Regine Nordström, projektledare
Läsluststrategi 2014-2016 Bibliotek = lässtimulerande mötesplatser. Läsfrämjande - läsfrämjandeläroplaner - aktiviteter
2014 2015 2016 Möten med barn i Idrottsföreningar, Aktiviteter där rummet och på pensionärsföreningar, internet & webben. studieförbund, datoranvändande föräldramöten, involveras arbetsplatser. Läsluststrategi 2014-2016
Allemansland – utställning på Luleå stadsbibliotek i januari
Inspirationskonferens i Luleå 13 februari Maria Ehde-Andersson, utvecklingsledare barn och unga på Regionbibliotek Halland
Jubileumsåret till Britt G. Hallqvists minne 14 februari 2014 – 100 årsdag Professionalisering av barns texter ”Enkelhet” i hennes verser Humor och vardaglighet Musikalitet
Petter på Hjalmar Lundbomsskolan i Kiruna. April
Poesivägg på Hertsöns bibliotek i Luleå
Världsbokveckan på Bokbussen och Kvinnobiblioteket i Luleå
Bokryggspoesi i Boden
Kvinnobiblioteket, Luleå. Maj
Krakel Spektakel – filmen Scenografin på turné i Piteå juni-juli Stadsbiblioteket i Luleå. Norrbottenspremiären 30 augusti
Dikter från Norrfjärden Backgårdsskolan, 4a och 4b. Oktober ”Hur snickrar man en dikt? Det vet Anna-Karin och årskurs 3.” Övertorneå, september
Dag om dikt med Solja Krapu. Estradpoet, författare och skrivledare Dag om dikt med Solja Krapu. Estradpoet, författare och skrivledare. September
Tuija, Salla och Kati från Rovaniemi i Råneå. Oktober
Poesimelodi i Arvidsjaur 20 oktober
Poesimelodi i Arvidsjaur 20 oktober
Exponeras på biblioteket i Jokkmokk. Ska gå att låna. Tre diktsamlingar Exponeras på biblioteket i Jokkmokk. Ska gå att låna.
Polarbibblo på turné i Boden 15 oktober
Estradpoeten, författaren och skrivledaren Solja Krapu i Jokkmokk och Vuollerim 16-17 oktober
Barnboksveckor 3-16 november Piteå stadsbibliotek Mjölkuddens barn- och ungdomsbibliotek, Luleå
Riktigt elefantbajs fanns när man skulle Gissa bajset i Sjulnäs!
Boktips med safaritema varje dag på Kirunas facebooksida.
Sagoläsning till storbild på Kvinnobiblioteket och Hertsöns bibliotek i Luleå
Safari i Norr – Övertorneå Bokpaket från Råneå SagoRoger på Sagomattan i Överkalix
Hitta Polarugglan 455 vykort skickades in
Det fortsätter Hajkudikter i Sjulnäs
Foton och samarbeten Foto: Regine Nordström, från folkbibliotekens facebooksidor samt fria bilder. Foto: Poesimelodi i Arvidsjaur, Kent Norberg. Några av vi samarbetat med i projektet: Solja Krapu, Norrbottensmusiken, Filmpool Nord, Hjalmar Lundbomsskolan i Kiruna, grundskolor i Norrbotten, kyrkan i Arvidsjaur …
Läsfrämjande – från fjäll till kust Christina Stålnacke presenterar läsfrämjandeprojektet http://pixabay.com/sv/
Vägen fram till läsfrämjandeprojekt 2013-10-11 Vägen fram till läsfrämjandeprojekt Ett utgångsläge behövs –> Läslustgruppen gör en enkät Öka medvetenheten –> Om ordet och läsningens betydelse för barn, unga, vuxna, föräldrar, mor/farföräldrar, politiker… Samverkan –> Krävs både lokalt och regionalt Målgrupper –> Bibliotekslagen! Uppsökande som metod –> För att nå de som inte läser, läser lite Långsiktighet –> Arbetet ska vara hållbart och byggas in i strukturer, kopplas till biblioteksplanen Uppföljning -> Vi behöver bli bättre! Varför gör vi detta? Önskad effekt? Hur? Blev det som vi ville? Infrastruktur för läsfrämjande =Planer för läsfrämjande 37
Projektets mål http://pixabay.com/sv
Synliggöra och kommunicera arbetet med läsfrämjandeplaner Plan och verktyg för introduktion Information och utbildning Länsövergripande och lokala läsfrämjandeaktiviteter ”Barnens första bok” på olika språk samt minoritetsspråk Aktivt stöd till chefer och bibliotekspersonal samt kunskapsutbyte genom twinningsamarbete
Interna nyttoeffekter
Översyn av bibliotekens resurser gällande personal, lokaler och kompetens Etablera en långsiktig och hållbar arbetsmetod för läsfrämjande Skapa samsyn och få ökat genomslag samt spridningseffekt av läsfrämjandearbetet Etablera regionala och lokala kontakter och samarbeten med organisationer och berörda förvaltningar
Externa nyttoeffekter
Bidra till uppfyllandet av de nationella läsfrämjandemålen Förbättrade förutsättningar för invånare att nås och ta del av läs- och litteraturfrämjande aktiviteter Biblioteken utvecklas som lässtimulerande mötesplatser och blir tillgängliga för fler med ökad mångfald av litteratur Personal som ger ett kompetent och respektfullt bemötande Läsfrämjandeplanerna kopplas till biblioteksplanerna
Kvalitet
Prioritering av jämställdhet, mångfald och tillgänglighetsintegrering Informationsmaterial Val av arbete med målgrupper på regional och lokal nivå Kompetensutbildningsinsatser Inköp Läsluststrategin och mångfaldsår 2016
Våren 2015 Projektansökan Läsfrämjandeseminarium Barnbiblioteksforum Implementering av projektet Länskonferens Kiruna Metodutveckling Besked från Kulturrådet
År 1 hösten 2015 - våren 2016 Arbete och utbildning av verktygen Twinningsamarbete etableras Konferens/seminarium Kommunikationsarbete Utbildning i verktyget för bibliotekspersonal Läsfrämjandeplaner Skapa nätverk och samverkan med regionala partners
År 2 hösten och våren 2017 Uppföljning år 1 Aktivt arbete med Läsfrämjandeplaner Utbildningsinsatser/konferenser Kommunikationsarbete Uppföljning, enkät/intervjuer Slutrapport
Hur tillgängliga är vi? www.ockelbokommun.se
Når vi dem vi bäst behöver nå? http://www.litteraturmagazinet.se/artiklar/pojkars-lasforstaelse
Behöver vi jobba på andra sätt? http://www.kavlinge.se/upplevaochgora/bibliotek/lanaochlasa.4.733c4d9113d1efc66f116b1.html
Vad tycker vi egentligen? http://www.hultsfred.se/artikel/mangfald-for-vem-da/
Jämställdhet, mångfald och tillgänglighet Foto: Linda Mickelsson/ikon (pojkar), Patrik Häggqvist/Ikon (män som vigs) samt foton från Morguefiles. www.svenskakyrkan.se
Gruppdiskussionsfrågor Dewey or not? Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att ställa upp efter Dewey eller efter annan uppställning, t ex ämnesindelat? Ska Dewey eller ett annat uppställningssystem gälla i HELA biblioteket eller ska olika system gälla på olika avdelningar? Det praktiska förändringsarbetet gör biblioteken själva, men vilket stöd behöver ni av den länsgemensamma projektledaren? Läsfrämjande – från fjäll till kust Arbetet inom läsfrämjandeprojektet ska leda till att biblioteken utvecklas som lässtimulerande mötesplatser och blir tillgängliga för fler med ökad mångfald av litteratur. Hur kan ni utveckla eller skapa miljöer i rummet/bokbussen som stödjer ett läsfrämjande arbetssätt? Vad skulle ni vilja göra som känns omöjligt? Våga tänka farliga tankar!
Åsa Larsson och Ingela Korsell
11.45-13.00 Lunch 13.00-14.00 Återkoppling av gruppdiskussioner
Gruppdiskussionsfrågor Dewey or not? Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att ställa upp efter Dewey eller efter annan uppställning, t ex ämnesindelat? Ska Dewey eller ett annat uppställningssystem gälla i HELA biblioteket eller ska olika system gälla på olika avdelningar? Det praktiska förändringsarbetet gör biblioteken själva, men vilket stöd behöver ni av den länsgemensamma projektledaren? Läsfrämjande – från fjäll till kust Arbetet inom läsfrämjandeprojektet ska leda till att biblioteken utvecklas som lässtimulerande mötesplatser och blir tillgängliga för fler med ökad mångfald av litteratur. Hur kan ni utveckla eller skapa miljöer i rummet/bokbussen som stödjer ett läsfrämjande arbetssätt? Vad skulle ni vilja göra som känns omöjligt? Våga tänka farliga tankar!
Tack för i år! Vi ses 2017 i …