Nyföretagar- Centrum 18 maj 2015. Från idéer till framgångsrika företag Almis uppdrag Bidra till tillväxt och innovation genom att utveckla konkurrens-

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Advertisements

Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Almi Företagspartner AB
Kärnverksamhet Innovation Nya företag Etablerade företag Finansiering
Från idé till lönsamt företag
Från idé till verklighet!
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
En partner som får ditt företag att växa Venture Cup
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
: EU-workshop Region Skåne och EU Per-Olof Persson EU är viktigt EU-politiken påverkar vår verksamhet Möjlighet att växla upp egna utvecklingsmedel.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Region Värmland. Region Värmland är värmlänningarnas organisation för tillväxtfrågor, regional utveckling,
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Regionalfonden Västsverige
Inriktningsplanering för
Från idé till lönsamt företag 1. Europaforum Norra Sverige Östersund 8-9 juni 2006 Sten-Anders Gustafsson ALMI Företagspartner Västerbotten.
OECD Territorial Review of Sweden
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Kvalitetsprogram 2014 Kvalitet som konkurrensfördel!
Regionalt utvecklingsprogram
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
Almi Företagspartner AB
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Från idé till lönsamt företag 1 Hans Silveborg ALMI Innovation HANS SILVEBORG Innovationsansvarig ALMI Företagspartner Kalmar län AB
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Strategiska perspektiv på verksamheten
NEA Seminarium 7 december 2004
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Från idéer till framgångsrika företag Anna Lundmark Lundbergh Almi Företagspartner Värmland AB Hur får vi fart på innovation av tjänster?
Från idéer till framgångsrika företag Almi erbjuder finansiering och rådgivning.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Vad gör Almi?.
Främja kvinnors företagande 2007–2009 Främja kvinnors företagande
Forsknings- och utbildningsstrategi
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Introduktion Södertörn Huddinge, Botkyrka, Södertälje, Salem, Nynäshamn, Tyresö, Haninge, Värmdö och Arbetsförmedlingen AMO 3 Vision Nyanlända bidrar med.
Dig bredband till hela Västernorrland
Vision Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Från idéer till framgångsrika företag. Almi Företagspartner AB 40 kontor över hela landet med 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 16 regionala.
Halva risken. Dubbelt riskkapital! VI HAR 100 MILJONER ATT INVESTERA. SATSAR DU, SATSAR VI. Winnet Härnösand
När idéer ska utvecklas När företag ska växa. Järnvägsklustret Gunnar Heinemann.
Resultat från kartläggning av hur kvinnor som driver företag i Halland upplever bemötandet hos främjande aktörer.
Kostnadsfri rådgivning Verksamheten i 200 kommuner 2011: personer startade företag NyföretagarCentrum.
Från idé till lönsamt företag. 2. Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Framgångsmått Mitt Q
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Budget 2017 STYRELSEN Ekonomienheten (PETER TELLBERG)
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Främja kvinnors företagande
Ha koll på din finansiering Eget Företag Mässan
Tekes nyckeltal DM
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Enhetlig myndighetsutövning
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Ha koll på din finansiering Eget Företag Mässan
Förbättra klubbkvalitet
Kortsiktig /Långsiktig effekt
230/235.
Presentationens avskrift:

Nyföretagar- Centrum 18 maj 2015

Från idéer till framgångsrika företag Almis uppdrag Bidra till tillväxt och innovation genom att utveckla konkurrens- kraftiga företag både nationellt och globalt. Fokus på insatser i tidiga (nya) faser. Kontinuerligt verka för kostnadseffektivitet - frigöra resurser för insatser och ökat risktagande i tidiga faser.

Från idéer till framgångsrika företag Detta är Almi Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas.

Från idéer till framgångsrika företag Strategiska aktiviteter Almis positionering, kärnverksamhet och varumärke Modell för kundsegmentering Resultatförbättrande åtgärder i verksamheten Kunderbjudanden och strategiska samarbeten Hållbart företagande Målstruktur Almis långsiktiga uppdrag och finansiering Överfört statens inkubatorprogram till Vinnova Modell för ägarstyrning Arbetsprocesser Almis roll avseende internationalisering

Från idéer till framgångsrika företag Tre affärsområden Riskkapital RådgivningLån UPPDRAG TILLVÄXT

Från idéer till framgångsrika företag Affärsområde Lån Mkr Nyutlåning

Från idéer till framgångsrika företag Affärsområde Råd Antal kunderbjudanden inom Rådgivning

Från idéer till framgångsrika företag Affärsområde Råd Antal kunder fördelat på rådgivningsområden

Från idéer till framgångsrika företag Nyckeltal affärsområde Riskkapital Ny- och följdinvesteringar AntalMkr Nyinvesteringar70 (6)108 (11) Följdinvesteringar123 (6)121 (7) Summa193 (12)229 (18) Varav Partnerinvest Övre Norrland inom parantes (intressebolag)

Almi företag beviljades lån på knappt 2,4 mdr kr. 70 nya investeringar i riskkapitalverksamheten kunder tog del av rådgivningsinsatser mentorpar i mentorverksamheten.

Från idéer till framgångsrika företag Resultat 2014 Förändring kreditförluster 1 %-enhet 50 Mkr Förändring låneränta 1 %-enhet 40 Mkr

Från idéer till framgångsrika företag Satsningar 2015 för ökat entreprenörskap! Fortsatt satsning på innovationsfinansiering Nytt tillväxtlån med EIF-garanti Ambition mikrolån med EIF-garanti Almi Invest Fond II Tillväxtrådgivning Fortsatt samarbete med NFC Utökad satsning på IFS-rådgivning Almis roll vid internationalisering

Från idéer till framgångsrika företag Syn på samarbetet Almi - NFC Syfte att skapa tydlighet på marknaden, effektivisera insatserna och tillsammans förbättra erbjudandet till kund Överlag ett bra, och allt bättre, samarbete lokalt. De flesta av Almis regionala ägare positiva till samarbetet Många hänvisningar via Almis kundtjänst till lokala NFC Inflödet från NFC till Almi varierar. Utvärdering inför beslut om fortsatt samarbete 2016 Kan samarbetet fördjupas/utvecklas ytterligare?