Maria Grahn Fysisk resursteori, Energi och Miljö, Chalmers

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mat från mark och vatten
Advertisements

Bioenergikombinat -integreringsmöjligheter för fjärrvärmesektorn
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Lantbruksproduktion utan fossila energikällor
Vad är orsaken till problemet?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
VÄDER VÄDRET MED METEOROLOGEN PÄR HOLMBERG.
Olika energi källor Skilj mellan förnyelsebara och ej förnyelsebara energikällor (fossila bränslen eller material)
Energiformer och energikällor
BIOGAS – Ditt bidrag till miljön och till din lönsamhet
CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europe
vanliga bilar vs miljöbilar
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Utmaningarna i energiomställningen
Fossilbränslefri region
Energiteknik Teknik direkt s
EARTH HOUR Vi har arbetat med energi och hållbar utveckling. Tillsammans har vi gjort ett energiträd som berättar var ifrån vi får vår energi, vilket.
Hållbarhetskriterier – Möjlighet eller hinder för lignocellulosa?
Världen Vart är på väg??? vädret. ”Klimatförändringarna är nog naturliga.” ”Såren i naturen läker utan att det blir ärr.” ”De hittar säkert på något som.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Energikällor.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Det västsvenska kemi- och fordonsbränsleklustrets bidrag till förnybara och klimatsmarta lösningar Lägesrapport
Jordbrukets möjligheter och utmaningar inom bioenergiområdet Seminarium Bioenergi - Jordbruksverket 27 september, Jönköping Pål Börjesson Miljö- och energisystem.
Växthus-effekten The Greenhouse Effect.
Chalmers University of Technology CDM och dess kritik Matilda Palm, Fysisk Resurs Teori, Chalmers Klimatkompensation med CDM – inblick i kritiken och de.
Aktuella bränslen för tung trafik
Roine Morin Hållbarhetschef Södra Skogsägarna
Framtida energitillförsel
Maria Elmwall, Energikontoret Östra Götaland 17 september 2014, Energieffektivisering Lantbruk.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Jordbruk i Sverige och Australien
Tankar om vad som finns i tanken 2020
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Energiförsörjning.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Södra Innovation Skogens viktiga roll för klimatet Skogens betydelse för klimatet och som råvarakälla till energi, produkter och kemikalier.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Naturresurser – en snäv definition I naturen förekommande ämnen, som är värdefulla i sin naturliga form Kan insamlas och renas inför användning – ej skapas.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Tema: Hållbar utveckling
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
BRÄNSLEN och vår miljö Annika Adolfsson.
Färdplan 2050 Sverige utan klimatutsläpp år 2050 Stig Hammarsten Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation kunna lämna över.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Kolets kretslopp.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Hållbar utveckling Den mesta el vi använder kommer från icke förnybara energikällor, t.ex. olja och kol. Det innebär att tillgången på kol och olja minskar.
En inledning till pararbete i åk 8
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Energiförsörjning inom transportsektorn i kursen Transporter, samhälle och miljö Del 1 Bakgrund, trender, översikt bränslealternativ, Färdplan 2050 Maria.
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Jörgen Sjöberg Energitillförsel(2004), TWh Kärnkraft227 (brutto), 78 (netto) Olja205 Biobränslen110 Vatten 60 Kol, koks 30 Naturgas 9 Värmepump 6 Vindkraft.
Av: William, 8E. Biobränslen Bränslen har funnits länge, men har påverkat miljön på ett dåligt sätt, dessa kallas Fossila Bränslen. Endast nyligen har.
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
Vad är energi? Åsa Kallebo, Stenungskolan, Stenungsund –
Jordens Klimat & Växthuseffekt. Växthuset Vad är Växthus ? En byggnad av glass eller plast. Tillåta solljus att släppa in. Förhindra värm att slippa ut.
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Biodrivmedel på väg möjligheter och begränsningar
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.

Klimat och miljö.
Energiförsörjningen och miljön
Miljöbilar 2007/2008 – Myndigheter som uppfyllt kraven eller ej
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Presentationens avskrift:

Klimatsmartare bilar och bränslen Ett försök att bena ut utmaningar och möjligheter med biodrivmedel Maria Grahn Fysisk resursteori, Energi och Miljö, Chalmers Koordinator CEC-plattformen ”Transportsystem och Infrastruktur”

Tre strategier för att minska CO2-utsläppen från energisystemet a) Use less energy NUCLEAR RENEWABLE - Hydro - Wind - Solar - Biomass - Biomass.CCS b) Use low or negative CO2 emitting non-fossil sources c) Use fossil fuels with CCS

Fyra strategier för att minska CO2-utsläppen från transportsektorn energieffektivare fordon (ex. hybrider) val av energieffektivare trafikslag (ex. tåg vs flyg, cykel/kollektivtrafik vs bil) en transportsnål bebyggelsestruktur fortsatt introduktion av förnyelsebara drivmedel.

Alternativa drivmedel

solenergi, vindkraft, vattenkraft mm Alternativ till oljebaserad bensin och diesel Flytande bränsle Etanol, Metanol, FT-diesel, RME, DME ICEV, HEV Förbränningsmotor och hybridbilar Vätgas FCV Bränslecellsfordon Biomassa Kol Gasformigt bränsle Metan, DME PHEV, BEV Plug-in-hybrider och batterifordon El ENERGIBÄRARE FORDON Naturgas Från biomassa kan vi tillverka en hel del olika drivmedel. Biomassan kan delas in i följande grupper…. solenergi, vindkraft, vattenkraft mm RÅVARA

Fischer-Tropsch Diesel Alternativa transportbränslen från biomassa Elektricitet Förbränning Cellulosa & Lignin Skog, skogsplantage, svartlut Metan Vätgas Fischer-Tropsch Diesel DME (Dimetyleter) Metanol Förgasning Syntesgas bildas (CO och H2) Jäsning av socker Etanol Stärkelse Spannmål, vete, korn, majs mm Rötning Biogas bildas Socker Från biomassa kan vi tillverka en hel del olika drivmedel. Biomassan kan delas in i följande grupper…. Olja Raps, solrosfrön Pressning och esterisering RME (Rapsmetylester) Restflöden från skogsbruk, jordbruk och övr. samhället Sågspån, halm, sopor, slam, slakteriavfall, gödsel OMVANDLINGSPROCESSER ENERGIBÄRARE BIOMASSA

Sverige långt framme när det gäller miljöbilar och alternativa bränslen… …men inte när det gäller energisnåla bilar

Sverige är det land i Europa som har de mest bränsletörstiga bilarna Bränsleförbrukningen för nysålda bilar (liter/100km)

Andel nysålda bilar med olika drivmedel 2005-2008 i Sverige (%) 2009 förväntas andelen miljöbilar bli 35% av nysålda bilar

Ökningen av antalet etanolbilar är inte självklart lika med en ökning av etanolförsäljning Utveckling av E85 volymer och prisskillnad mellan E85 och 95 oktanig bensin (antar en förbrukningsfaktor på 1,35) När bensinpriset blev billigare än E85 rasade försäljningen från 27000 m3 till 7000 m3

Dilemman med biomassa

Konkurrens om mark, dessutom Biomassa önskas till annat än transportbränslen Kan till relativt låg kostnad ersätta fossila bränslen i kemikalie, el-, värme- och transportsektorn.

Hur mycket biomassa kan vi använda i framtiden Hur mycket biomassa kan vi använda i framtiden? Dagens globala användning av biomassa för energi är ca 50 EJ globalt (inklusive traditionell användning i u-länder).

Mängden bioenergi beror till stor del på mängden tillgänglig åker- och betesmark 360 Mha (Tot mark 1.9 Gha) Ryssland + Östeuropa Biomass plantations 140 Mha (Tot mark 0.3 Gha) Västeuropa 520 Mha (Tot mark 2 Gha) 730 Mha (Tot mark 1.6 Gha) 1290 Mha (Tot mark 3.4 Gha) 620 Mha (Tot mark 1 Gha) 730 Mha (Tot mark 2 Gha) 460 Mha (Tot mark 0.8 Gha) Total markareal ~13 Gha Total åker och betesmark ~4,85 Gha Ca 0.5 Gha för bioenergi? 500Mha*10ton/ha*20GJ/ton = 100EJ Plus ca 100 EJ bio-restflöden?

Biomassapotentialen stor men räcker inte till att ersätta all användning av fossila bränslen.

Biomassa lätt och relativt billigt att odla. Men… Tänk om vi gör fel…

Vissa ingrepp i naturen kan vara svåra att återställa

Torvmark som dikas ur börjar att oxidera (sjunka) och släpper under tiden ut metan och koldioxid Majsodling på tropisk torvmark Sydostasien har inte haft istid, torvlagren kan vara över 10 m

En del biodrivmedelsanläggningar använder fossila bränslen i processen i värsta fall kan mer växthusgaser släppas ut under framställningsprocessen än vad som skulle släppas ut om bilarna använde bensin/diesel

Miljömärkning kan hjälpa Hur ska vi veta att det biodrivmedel vi tankar är bättre ur klimatsynpunkt än bensin/diesel? Miljömärkning kan hjälpa

Generella insikter Det finns många alternativa drivmedel och tekniklösningar. Tre huvudgrupper: Biodrivmedel, el, vätgas Det finns en hel del dilemman. Biodrivmedel finns redan på marknaden, relativt billigt alternativ, möjligt att producera i de flesta länder, kan blandas i befintlig infrastruktur och kan efter små justeringar användas i dagens fordon…. men… Biodrivmedel begränsas av mark- och vattentillgång samt dras med risken för stigande matpriser och tveksamt hållbara odlingssätt… men … Om varken vätgas-bränsleceller eller el-batterier blir storskaligt tillgängliga, till tillräckligt låga kostnader, återstår endast biodrivmedel för att kunna nå nära noll-utsläpp i transportsektorn. För tidigt att välja (eller välja bort) huvudgrupp.

Oavsett drivmedel. Energisnåla fordon är en mycket viktig strategi för CO2-minskningar.

Avslutande favoritklipp

Audi Q7 - Miljöbil? Ett klipp från DN 1 september 2007: ”Tyska Audi har gjort en miljöversion av den stora stadsjeepen Q7” "Hybrid betyder att bensinmotorn, i detta fall en V6 på 3,2 liter och 280 hästkrafter, kompletterats med en elmotor. " "Hybridpaketet väger 140 kilo. Det har drivit upp bilens vikt till ca 2,5 ton" "Räckvidden med eldrift är ca två kilometer" "...en kraftig minskning av förbrukningen med 23 procent till 9,9 liter/100 kilometer i blandad körning." Audi Q7 - Miljöbil?

Positivt! Bränslesnålhet har blivit ett säljargument. GP 2007-10-05 Positivt! Bränslesnålhet har blivit ett säljargument. Till och med för BMW