Jag och min iPad Praktiska exempel från ett elev- och lärarperspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Advertisements

Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Svenska och SAS på Internet
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
Informationssökning & Källkritik
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Tips på digitala verktyg
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
VARFÖR IT SOM CENTRAL DEL I KURSEN GEOGRAFI 1 på småstadens gymnasium?
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Mötesstruktur.
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Eller formativt lärande…
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Reflektera Hur reflekterar jag? Vad reflekterar jag över?
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Föräldramöte augusti 2014.
Arbeta med lärcirklar på riktigt. Om mig  Erik Hamresand  Musik- och historialärare  Grundskola  IKT  Hitta smartare lösningar på arbete som jag.
Formativ bedömning i itslearning
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Läroplansträff Välkomna!.
”If we teach today, as we taught yesterday, we rob our children of tomorrow” John Dewey.
Diagnos och delaktighet
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Utmaningar i arbetet med BfL
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
BFL Bedömning för lärande
Rörelse och konstruktion
Del 4 Anteckna och planera
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
pedagogisk dokumentation
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mobila Skolteamet Sjöbo
Our arbete 28/ En halvdag för att arbeta med tre av forskargruppernas rekommendationer och att implementera ett nytt tankemönster på Åsaskolan.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Elev loggbok.
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Lära för livet!.
Välkomna! Ikväll har vi följande på dagordningen: Trygghet och trivsel
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Vi har fått mycket pengar från stadens kulturfestival för barn och unga KUL1415 och det skall vi använda på kultur .
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Office 365 i skolan Niklas Persson
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Presentationens avskrift:

Jag och min iPad Praktiska exempel från ett elev- och lärarperspektiv Dan Nilsson och Ingrid Carlson Björkebyskolan

Historia Gleerups interaktiva läromedel Lättillgängligt Bekvämt format att läsa i en iPad Dela anteckningar och länkar i boken Få snabb överblick och återkoppling

Franska Bokskapande i Book Creator Dela/kommunicera med Showbie På riktigt! Publicera på Bboken Skapar skrivarlust

Idrott och hälsa Formativt arbete med Coach’s Eye Medvetenhet/kroppsuppfattning Hjälp vid bedömning

Matematik/Kemi Visualisera det ofta teoretiska Redovisa, dela och diskutera Anteckna, filma och spara

Funkar utan, men med iPaden… Ger fler möjligheter Lustfylld och varierad undervisning Förstärker och underlättar det formativa arbetet Synliggör eleverna Dokumentation med bild och film Större möjlighet för eleverna att se sin utveckling

Funkar utan, men med iPaden… Ger stöd till elever Skapar struktur och tydlighet Samlar allt på ett ställe Förenar socialt Skapar arena för anonyma elever

Jag och min iPad Ingrid Carlson, ingrid.carlson@jarfalla.se, @ingancarlson Dan Nilsson, dan.nilsson@jarfalla.se, @danpnilsson