Reklam i olika medier.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Advertisements

Skapa en lönsam kundrelation
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Lag och rätt.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Meritportfölj målet - CV och presentation
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Att arbeta praktiskt.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Att tänka på vid köp av MC utrustning
Att skriva en artikel.
Att analysera samhällsfrågor
När blir ett ord svenskt då?
Styr mot syftet och de önskade effekterna och använd prioriteringar som redan är gjorda i effektkartan.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Fotbollsövningar Pojkar 03
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Reklam.
Tanken med presentationen Det här är en basal power point-presentation av Göteborgs universitet, framtagen med studentmålgruppen i åtanke. Tanken är att.
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Grafisk profil.
När och var blir något ett behov? Annelie Ekelin
Affärsidé - företagets vägvisare
Källkritik på Internet
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
”Att väcka intresse” distanskurs she 31 januari 2011 Fredrik Björk.
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
VAD ÄR REKLAM? FÅ OSS ATT KÖPA SAKER.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Legoknekt, barnamördare eller hjälte?. Undersökning I Vilket stöd upplever soldaterna från allmänheten?
Kommunikation OL108A.
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Skriva noveller.
Media och reklam.
Anställningsintervjun
Varför reklam? Öka försäljningen
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
En guide för arbeten i SO
Mannen och kvinnan i reklamen
Marknadsföring av Projekt X
Vill du lära dig lite om snapchat? Kolla då på denna videon.
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Vad säger bilden oss egentligen!?
Kommunikation.
Allmänheten om skolan En rapport om allmänhetens syn på vissa skolfrågor. Juni 2015.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
Konsten att övertyga.
Grafisk kommunikation
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
En bild talar också ett språk, men bilder som inte har ett tydligt symbolspråk kan vara svåra att tyda – som avsändaren vill – om man inte hjälper läsaren.
Kommunikation.
Reklam.
Kommunikation.
Kommunikation.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
I den här uppgiften får du upp till ett
Presentationens avskrift:

Reklam i olika medier

Reklam kan indelas i två grupper: informativ reklam och suggestiv reklam.

Informativ reklam syftar till att övertyga mottagaren om att det lönar sig att köpa just denna produkt. Köpargumenten kan bygga på auktoritet (expert, undersökning, den allmänna opinionen), fördel eller nackdel, värderingar, nyhetsvärde, popularitet eller historia.

Skrämselpropaganda, svartmålande och insinuationer om negativa följder av icke-köp är andra argumentationsknep, men dessa upplevs ofta som frånstötande. Däremot förväntar sig ingen en objektiv presentation eller balanserad information.

Informativ reklam utnyttjas ofta för att åstadkomma snabba resultat i en reklamkampanj och effekten anses inte vara lika långlivad som i suggestiv reklam.

Suggestiv reklam syftar i första hand till att skapa en image för produkten, servicen eller företaget. I detta fall är målsättningen en långtidseffekt.

Suggestiv reklam skapar även olika konsumentroller som kan vara långlivade. I ett subjektivt och retoriskt reklamtal kan samma mottagare tituleras som husmoder, sporttjej, hundägare, bilägare o.s.v. allt enligt vilken produkt som marknadsförs. För reklammakarna är det viktigt att känna sina målgrupper, för att veta i vilket snöre de skall dra.

Reklamspråket och –bilden utnyttjar metaforer och symboler. Metaforer och symboler är starka påverkningsmedel, för mottagaren är inte alltid medveten om de föreställningar som dessa väcker. Detta utnyttjas även i politisk retorik.

En metafor eller en symbol bygger på att ordets eller bildens betydelse överflyttas till en ny kontext – att ordet/symbolen förknippas med något annat. I en bilreklam kan man växelvis visa en bil som kör på en landsväg och ett lejon som springer på savannen. I en reklam för värktabletter kan man förknippa värktabletterna med två noshörningar som springer mot varandra.

Den tryckta annonsens påverkningsmedel Komposition Kompositionen styr blicken Placeringen av text och färg styr åskådaren och hans tankar Tomma ytor är ofta effektfullare än att fylla hela utrymmet Det väsentliga står ofta till höger om mittlinjen, det bekanta och det som stöder står till vänster

I en reklamanalys kan du exempelvis fundera på följande frågor: Vem riktar sig reklamen till? Vilken är alltså målgruppen? Med vilka medel försöker reklamen påverka? Hurdana språkbilder (metaforer och liknelser) finns det i reklamen?

Hur ser personerna ut? (ålder, kön, smink, hår, smycken, kläder och kroppsspråk) varför? Hur är personer placerade i en reklambild och i förhållande till varandra? (man/kvinna, försäljare/kund…) Varför? Vilken betydelse har text och ljud? Hur syns aktuella attityder och värderingar i reklamen?