Varumärke Värderingar Plattform Identitet Relationer Service Företagets syn på människan Service Förtroende CSR Företagets plats i världen Ansvar Kvalitet Företagets kompetens Kunskap Kommunikation Företagets utseende Reklam Förmedlad identitet Plattform DIFFEREN- TIERING Vem är vi? Vad tycker vi? Vad gör vi och varför gör vi det?
Ett varumärke måste ha distinkta värden vara differentierande vara attraktivt ha en klar identitet. T.H Nilsson kap 1
Se till att… …kategorin är den rätta. (Vilken marknad är vi i?) …positioneringen är den rätta. …varumärkespersonligheten är den rätta. …konceptet är det rätta …målgruppen och segmenteringen är den rätta
Hur väl utvecklat är ditt varumärke? Varumärkesmognad Anonym Kännedom Attityd
USP, positionering, värderingar, namn Varumärkes mognad styr kommunikationen Attityd värderingar, USP Anonym namn, USP, position Kännedom USP, positionering, värderingar, namn
Varumärkets gyllene regler Det första märket (som först etablerar sig) får den bästa positionen Det tar tid att bygga varumärken, ha tålamod men se till att smida medan järnet är varmt. Fingra inte på varumärket – var konsekvent Slösa inte bort tid och kraft på förlorare, satsa på kvalitet Gordon Medcalf