Projektkurs 10 p Introduktion
Kursens syfte Ge fördjupad förståelse för interaktionsdesign Genom praktiskt arbete att skapa en IT-artefakt eller IT-system Genom teoretiskt arbete i form av seminarier och uppsatser Möjlighet att applicera kunskaper och färdigheter från tidigare kurser
Uppgifter i kursen Genomföra projektarbete som resulterar i En sluten dagsutställning (15/3) En offentlig utställning (preliminärt vecka 20) Projektrapport (deadline 26/ ) Artikelseminarier som resulterar i En presentation per grupp Designuppsats (deadline 2/ ) Personlig reflektion Personlig uppsats (deadline 26/ )
Projektet Utformning av IT artefakt/system Måste innehålla exekvering av kod Användas av personer i den fysiska närheten av artefakten/systemet (inte övervakningssystem) Begränsningar Ska utformas för användning som kan observeras (via syn eller hörsel) från spårvagnshållplatsen på Mariaplan.
Krav på utställningen 1:a utställningen Teknisk funktionalitet inte nödvändig (men påtänkt) 2:a utställningen Teknisk funktionalitet nödvändig Utvecklat koncept från 1:a utställningen Ska vara robust nog att besökare ska kunna testa artefakten/systemet själva
Aktiviteter i kursen Konceptutveckling(vecka 5-8) Projektarbete(vecka 9-11) Utvärdering av projektarbete(vecka 12-13) Projektarbete(vecka 14-19) (påsklov v. 15) Artikelseminarier(vecka 5-8) Workshoptillfällen(vecka 6 & 16)
Lärare Grupphandledare Staffan Björk, Magnus Nilsson, Jennica Falk Koncepthandledning Hanna Landin Teknisk handledning Karl-Petter Åkesson, Peter Ljungstrand (från vecka 14) Workshop Alla ovan plus inbjudna arrangörer
Uppgift till nästa gång Dela in er i grupper om 4-5 för projektet och rapportera dessa Dela in er i grupper om 4-5 för seminarierna och Lämna in rankinglista på vilket artikelpar ni vi presentera och leda diskussionen kring Lämna in rankinglista på när ni vill presentera artikelpar