OOP&M - teori1 OOP del III– Vecka 10 Händelser Kontrollkomponenter (Components) Featuring: Applets.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mer om Figurer och Bilder i PowerPoint
Advertisements

Händelsehantering i grafiska gränssnitt byggda med Tkinter
BANLÄGGNING I OCAD-8 Närpes OK.
ClaroReadPro V5 B engt Österlind Solna Skoldatatek 18 november 2009.
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
1 2I1049 Föreläsning 8 KTH-MI Peter Mozelius Grafiska gränssnitt, Java interface och händelsehantering.
Repetition av språket Java
Word Word är ett av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen. Vi skall idag gå igenom de vanligaste funktionerna i programmet. Fördelarna med att använda.
Stefan Möller OOP F16:1 OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 16 Grafiska användargränssnitt, GUI Ytor Komponenter Layout-managers Lyssnare.
Access med Sebastian och Robert
1 Windows programmering (2) Borland C++ Builder 4/5 Modsoft Ab Kent Westerholm.
Enkel dator teknik Tips och tricks.
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Funktionen SA10-Grupper. Följande typer av grupper finns: - Grupp i kurs hör alltid ihop med en kurskod - Grupp i program hör alltid ihop med en programkod.
Objektorienterad utveckling
OOP Objekt-orienterad programmering
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Swing Grafik delen i Java kallas för Swing. Swing är stort; ca 800 klasser i 16 paket. Swing är en utveckling av AWT (Abstarct Window Toolkit). AWT var.
1 ITK:P1 Föreläsning 4 Grafiska gränssnitt och händelsehantering DSV Peter Mozelius.
Föreläsning 8 Appletprogram/fristående grafiska program Rita linjer, rektanglar mm Skriva text Byta färg Appletprogram html.
1 ITK:P1 Föreläsning 6 Layoutmodeller i Java DSV Marie Olsson.
1 Föreläsning 8 Grafik AWT. 2 Grafik Frame använder man för att skapa ett fönster Button använder man om man vill ha en knapp att trycka på Canvas är.
Föreläsning 13 Polymorfism, Paket och JAR-filer. Polymorfism Ordet härstammar från grekiskan Poly – många Morf – form Polymorf – många former Någonting.
1. Klädlådor I byrån finns en strumplåda och en kalsonglåda. Objektmodellera och ge exempel på användning. Strategi: Ställ upp krav i textform Omvandla.
JavaFX Pär Sikö, Epsilon Agenda Vad är JavaFX JavaFX exempel Swing och JavaFX Språket Egna komponenter Bindning Operationer och funktioner.
MSPEL Föreläsning 2 Text, teckensnitt och grafiska komponenter
Föreläsning 15 (16) Introduktion till Swing. Historik (java.awt) JDK 1.0 – AWT (Abstract Window Toolkit) Paket för gränssnittsprogrammering Har en del.
Polymorfism.
Min första hemsida Hello world!. Byt bakgrundsfärg Hello world!
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
Bildfabriken kan ställas in på olika sätt - se några exempel
ITK:P1 Lektion 4 Att implementera en spelidé i Java DSV Peter Mozelius.
1 MSPEL Lektion 2 DSV Peter Mozelius Spel i Java applets.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
1 ITK:P1 Föreläsning 8 Multimedia för spelkonstruktion DSV Peter Mozelius.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Java paket och jar-filer
Föreläsning 9 Gränssnitt. Super Super kan användas till anrop av en omdefinierad metod Super kan användas till anrop av konstruktorer i superklassen Super.
1. Ett problem/uppgift.
0. Kod, Klassdiagram och Sekvensdiagram import java.awt.event.*; import javax.swing.*; import java.awt.*; public class TwoThreads implements ActionListener.
Föreläsning 13 Appletprogram/fristående grafiska program Arv Rita linjer, rektanglar mm Skriva text, byta färg Appletprogram & HTML Grafiska användargränssnitt.
Föreläsning 9 Arv kap 8.1 Interface kap 9.2 Grafiska användargränssnitt (GUI) kap 10.
2I1073 Lektion 1 KTH-MI Peter Mozelius XHTML, stilmallar och Javascript.
7. Delegerare och notifierare
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Programmeringsteknik
Knappar och rutor. Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 22 System.ComponentModel System.Windows.Forms.
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
OOP&M - teori1 OOP del III–vecka 15 Mer NetBeans MouseEvent Graphics Threads TIJ Chapter 14 Menus sid Drawing File Dialogs
OOP&M - teori1 OOP del III– Föreläsning vecka 9 GUI Containers och LayoutManagers (Inner classes)
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
OOP&M - teori1 OOP del II– Föreläsning 2 vecka 46 Konstruktorer Instansmetoder Kapitel 14 i kursboken.
OOP&M - teori1 OOP&M del III– Föreläsning 3 vecka 6 Kontrollkomponenter (Components) Som Applets.
Föreläsning 9 Sökning, sortering, grafiska gränssnitt (GUI)
OOP&M - teori1 OOP&M del III– Föreläsning 23 vecka 15 Graphics Graphics2D Menyer JMF.
OOP1 OOP&M del III– Föreläsning vecka 11 mer I/O serialization GUI intro.
DA7351 Programmering 1 Skapa och placera en komponent i en container Layoutmanagers Applet Händelser och lyssnare Föreläsning 15.
OOP&M - teori1 OOPM del II – Föreläsning vecka Abstrakta klasser/metoder igen Gränssnitt/Interface klasser igen tillämpat.
1 Mer om metoder, variabler, klasser och objekt. Kursboken: - Kapitel 6 - Kapitel 8.
VISNINGSVERKTYGET POWERPOINT i office 365
Skärminspelning med Active Presenter för Windows
Om du jobbar i huset (ekero1)
Tryck på F5 om bildspelet inte startar automatiskt
Föreläsning 15: Exceptions & lite swing, gränssnitt
LATHUND BLODOMLOPPET 2017 Gå in på
Föreläsning 14: Grafik & mera händelsehantering
Föreläsning 13: Swing (GUI), händelser, timer
Repetitionsföreläsning 2: Quiz & problemlösning med swing
Presentationens avskrift:

OOP&M - teori1 OOP del III– Vecka 10 Händelser Kontrollkomponenter (Components) Featuring: Applets

OOP&M - teori2 GUI Består av: Containers – Behållare tex: JFrame, JApplet, JWindow, LayoutManagers – Bestämmer hur layouten byggs upp tex: GridLayout, BorderLayout. Kontrollkomponenter – tex: JButton, JCheckBox, JOptionPane Händelselyssnare och Händelsehanterare– Kopplas till de olika kontrollkomponenter för att ge önskat resultat.

OOP&M - teori3 GUI-Struktur Vi låter två filer bära strukturen för vårt grafiska gränssnitt Funktionaliteten placeras i klassen Application Användargränsittet placeras i klassen GUI Förutom ovanstående filer kan det finnas ett flertal andra klasser som bygger upp applikationen och användargränssnittet

OOP&M - teori4 GUI-delar 1 Består av: Containers – Behållare tex: –JFrame – startbehållare för en applikation –JApplet - startbehållare för applet –JPanel – tom behållare bra till knappar bilder mm –JDialog - tomt dialogfönster bra till inställningar mm LayoutManagers –GridLayout –Layout som rutmönster med lika stora områden –BorderLayout – Layout med fem områden NORTH,EAST,WEST,SOUTH,CENTER –FlowLayout Komtrollkomponenterna läggs ut efter varandra på en eller flera rader

OOP&M - teori5 GUI-delar 2 Kontrollkomponenter – bas –JButton - knapp –JCheckBox - kryssruta –JRadioButton - rund kryssruta kopplas ofta ihop till ButtonGroup –JComboBox - Drop-Downlista (enbart ett val) –JList - Lista i fönster kombineras ofta med JScrollPane –JLabel - Icke editerbart fält för text o bild –JTextFields - editerbart fält med en rad –JTextArea - editerbart fält med flera rader –JOptionPane - färdiga modala dialogrutor. Övrigt –Border - skapar ram runt komponent –JScrollPane - ger komponent scroll-lister

OOP&M - teori6 GUI-delar 3 Händelseklasser och lyssnarklasser finns i dessa paket: –java.awt.event.* –javax.swing.event.*; AWT - händelser och lyssnare används av Swing- komponenter. Dessutom finns det specifika swing -händelser och lyssnare för komponenter som inte finns i awt. exempel ListSelectionEvent och ListSelectionListener för bland annat komponenten JList.

OOP&M - teori7 GUI-Struktur-Applet Vi låter två filer bära strukturen för Applet Funktionaliteten placeras i klassen Application Användargränssnittet placeras i klassen Applet. Klassen Applet utvidgar JApplet överskuggar void metoden init som anropas då appleten laddas. Vi har en html fil som refererar och bakar in appleten i Appletfilen. Förutom ovanstående filer kan det finnas ett flertal andra klasser som bygger upp appleten och applicationen.

OOP&M - teori8 GUI-Struktur-Applet Exempel på metoder i JApplet man kan göra override (överskugga) på init() anropas då appletten laddas första gången. Överskuggas alltid. start() anropas då appleten blir synlig efter att ha varit dold. Överskuggas om man till exempel vill ha en animering igång. stop() anropas då appletten döljs kan spara systemresurser tillsammans med start(). destroy() anropas då appletten tas bort ur sidan. Används om man vill städa.

OOP&M - teori9 GUI-Icons Användningsområde: På knappar och JLabels mm Skapas: Icon myIcon; myIcon = new ImageIcon(” "); Iconer kan vara jpg eller gif. Ofta använda metoder: setIcon setRolloverIcon mfl

OOP&M - teori10 GUI-Buttons Användningsområde: När man skall välja mellan ett fåtal alternativ Skapas: JButton myButton = new JButton( ); Ofta använda metoder: getText (För att avgöra vilken knapp som tryckts ner) setText getName (namn som kan användas oberoende av text) setName mfl

OOP&M - teori11 GUI-CheckBoxes -RadioButtons Används för att välja bland ett fåtal alternativ. Antingen som kryssrutor (CheckBoxes) eller knappar (RadioButtons). Bägge kan läggas till en ButtonGroup för att koppla dem till varandra så inte mer än en kan väljas. JCheckBox myButton = new JCheckBox( ); JRadioButton myButton = new JRadioButton( ); Vanliga Metoder: isSelected

OOP&M - teori12 GUI-ListBoxes-ComboBox ComboBox är en droppdownmeny där man kan välja ett alternativ. Passar när man har upp till ca 20 alternativ ListBoxes är en ruta där alla alternativ visas och man kan välja ett eller flera. Kan göras Scrollbar. Lämplig för många alternativ (obs swing event modell). JListBox myList = new JListBox( ); JComboBox myCombo = new JComboBox( ); vanliga metoder JComboBox getSelectedItem JListBox getSelectedValue getSelectedValues

OOP&M - teori13 GUI-TextFields TextArea JTextField är för text som består av en rad JTextArea för text över flera rader JTextArea(String text, int rows, int columns) JTextField(String text,int columns) metoder getText setText För TextArea append

OOP&M - teori14 GUI-JScrollPane och Border Border Border lägger en ram runt en komponent. Exempel på Borders (LineBorder, TitledBorder, MatteBorder mfl) Border sätts med setBorder för alla komponenter (Subklasser till JComponent) ScrollPane ScrollPane ger en komponent scroll-möjligheter myScrollPane =new JScrollPane(Component tex TextArea)

OOP&M - teori15 GUI-delar 3 Händelseklasser och lyssnarklasser finns i dessa paket: –java.awt.event.* –javax.swing.event.*; AWT - händelser och lyssnare används av Swing- komponenter. Dessutom finns det specifika swing -händelser och lyssnare för komponenter som inte finns i awt. exempel ListSelectionEvent och ListSelectionListener för bland annat komponenten JList.

OOP&M - teori16 GUI-3 Händelser några exempel Händelselyssnare-Händelsehanterare-Metod för att lägga till en lyssnare på en komponent (exempel på komponenter som stöder händelsen) –ActionEvent-ActionListener-addActionListener (JButton, JTextField) –FocusEvent-FocusListener-addFocusListener (Subklasser till Component) –KeyEvent-KeyListener - addKeyListener(Subbklasser till Component) Gränssnitten händelselyssnare och deras metoder –ActionListener actionPerformed(ActionEvent) –FocusListener, FocusAdapter focusGained(FocusEvent) focusLost(FocusEvent) –KeyListener,KeyAdapter keyPressed(KeyEvent) keyReleased(KeyEvent) keyTyped(KeyEvent)

OOP&M - teori17 Händelse med inre lyssnarklass //Händelser MouseListener inre klass class ML implements MouseListener{ public void mouseEntered(MouseEvent e){ } public void mouseExited(MouseEvent e){ } public void mouseClicked(MouseEvent e){ } public void mousePressed(MouseEvent e){ } public void mouseReleased(MouseEvent e){ } ML ml; ml = new ML(); win.addMouseListener(ml);

OOP&M - teori18 Händelse med anonym inre lyssnarklass win.addMouseMotionListener(new MouseMotionListener() { public void mouseDragged(MouseEvent e) { //kod för händelsen } public void mouseMoved(MouseEvent e) { //kod för händelsen } });

OOP&M - teori19 ?