Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Målorienterade strategiska processer
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europé Del 4: Clean Drive.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
vanliga bilar vs miljöbilar
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Fossilbränslefri region
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Energiråd för kontor Hej och välkommen till detta möte som ska handla om energieffektivisering på kontor. Just energieffektivisering har inte alltid varit.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
för dig som reser i Skåne
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Miljökrav för upphandling av entreprenader
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Vad har ni för plan?. Övergripande dokument En mötesplats i världen, kulturstrategi för Västra Götaland Västra Götaland 2020, strategi för tillväxt.
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Hållbar utveckling Klimatrådet Hållbarhetsprogam – utifrån ett miljöperspektiv En hållbar miljöutveckling i ett hälsofrämjande.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Miljöarbetet i Västra Götalandsregionen – med fokus på våra egna verksamheter och det miljöpolitiska programmet 2011–2013.
Hållbar Mobilitet Skåne … verkar för att minska efterfrågan på transporter och få fler att välja alternativ som är mer miljövänliga … initierar och driver.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
FEM PROGRAMOMRÅDEN TRAFIKSÄKERHET OCH AUTOMATISERADE FORDON ENERGI OCH MILJÖ EFFEKTIVA OCH UPPKOPPLADE TRANSPORTSYSTEM HÅLLBAR PRODUKTION ELEKTRONIK, MJUKVARA.
Stadens prioriterade mål Minskad fossilbränsleanvändning Anders Roth Anette Thorén Petter Kjellgren.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Miljöbelastningsprofilen (MBP) Per Levin, Carl Bro AB
Stockholms läns landsting Miljöredovisning 2014 LS Fredrik Rangstedt Miljöcontroller Landstingsstyrelsens förvaltning SLL Miljö.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Klimatsmart Ekokommunen Trosa Elin van Dooren, kommunekolog Rickard Österlund, energi- och klimatrådgivare.
Bussplan Stockholm vad är syftet? 1) Att byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar 2) Erbjuda stockholmarna en busstrafik som är.
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2016
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Kollektivtrafik på vattnet Ett debattinlägg av Hans Thornell
Umeå 2016.
Klimatneutrala samhällsbetalda resor 2020
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2015
Fem programområden Energi och miljö
Klimatpolicy Laxå kommun
Hållbar utveckling Klimatrådet
Miljöledningssystem 14 november 2018.
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Miljöbilar 2007/2008 – Myndigheter som uppfyllt kraven eller ej
Miljönyttan vid upphandling: Transport- & avfallsemballage
Presentationens avskrift:

Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015 Miljökrav vid upphandling av kollektivtrafik Hanna Björk, miljöstrateg Västtrafik

Styrande dokument för Västtrafik – Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västra Götaland Kollektivtrafikens marknadsandel ska öka för en attraktiv och konkurrenskraftig region Resandet fördubblas Nöjdhet 85-90 % Förbättra för alla resenärsgrupper Miljöpåverkan minskas 1,6 miljoner invånare 49 kommuner 7,6 miljarder kronor i omsättning 285 anställda 390 000 personer genomför 925 000 resor per dygn 12 varv runt jorden varje dag 21 000 hållplatser Ca 77 % av resorna genomförs inom Göteborgs området

Övergripande: Fler ska välja kollektivtrafiken framför bilen! Västtrafik år 2025 25 % mindre energi ska användas per personkilometer jämfört med 2010 l Minst 95 % av kollektivtrafiken utföras med förnybar energi, räknat per personkilometer Buller från kollektivtrafiken ska minska Utsläpp av kväveoxider och partiklar per personkilometer ska ha minskat med minst 60 % jämfört med 2009 Kollektivtrafiken har en otroligt viktigt roll att fylla för att ge människor tillgång till ett enkelt , smart och hållbart sätt att förflytta sig.

Minst 95 % av kollektivtrafiken utföras med förnybar energi, räknat per personkilometer 95 % av personkilometrarna inom kollektivtrafiken ska utföras med förnybar energi 2025 Vi ligger på 86 % idag och det ser bra ut mot mål, men det ska också framhållas att det är de sista procenten som är svårast att ta bort. Olika trafikslag olika långt framme: Buss 74%,,Bil 13%, Spårvagn 100%, Fartyg 4%, Tåg 98% Av trovärdighetsskäl är det viktigt att arbeta med alla trafikslagen även om det är olika svårt och olika kostsamt, men att underlåta ett trafikslag från att vara med och bidra till måluppfyllelse behöver i så fall vara välförankrat och möjligt att ”försvara”. Energi har inte minskat. NOx minskat med cirka 2014 hade Västtrafik minskat med cirka 23 % jmf med 2009 PM minskat med cirka 2014 hade Västtrafik minskat med cirka 4 %jmf med 2009

Hur har vi nått hit? Vi har ställt långtgående miljökrav ända sedan början av 1990-talet Krav på andel förnybart drivmedel Krav på utsläpp Krav på energi Krav på ett aktivt miljöarbete Ta del av och vara en del av utvecklingen! Olika trafikslag och olika geografiska förutsättningar i Västtrafiks område gör det möjligt att testa olika lösningar som är lämpliga på olika ställen i regionen, med fördel i samarbete med kollegor i landet.

Krav på andel förnybart Krav på viss andel av kilometerproduktionen med förnybart drivmedel. (drivmedlet ska ha hållbarhetsintyg och kunna uppvisa en koldioxidreduktion på minst 50 % under livscykeln) From 2013 möjlighet att ställa krav på nettoreduktion av koldioxid, dvs Trafiken ska utföras med en minskning av utsläpp av klimatpåverkande gaser motsvarande minst 30, 50 eller 70 % av utgångsvärdet. Trafikföretaget ska kunna uppvisa intyg och koldioxidreduktionen! Andel förnybara kilometer, där premieras inte om drivmedlet har väldigt lågt CO2 utsläpp eller att energibesparing 30% kan uppfyllas med hybridfordon, 50 % kan uppfyllas med hybridfordon som körs på en delvis förnybar diesel, 70% kan uppfyllas med fordon som körs på HVO eller biogas

Krav på energianvändning Använder sig av en testcykel (SORT) som vår internationella branschorganisation tagit fram Max tillåten energianvändning anges som liter diesel/100 km eller kWh/10 km   SORT 2 Klass I bussar SORT 3 övriga bussar Busstyp Minimi- krav Bas- krav Utökade krav 2-axlad 58 44 32 52 40 29 Boggibuss 70 53 39 63 48 35 Ledbuss 78 60 54 Dubbelledbuss 88 66 49 79 59 Minimikrav, gasfordon Baskrav, dieselfordon Utökade krav, hybridfordon Uppgifter enligt testförfarandet SORT bygger inte på verklig förbrukning i trafik utan är en normerad testcykel för att man vid inköp ska kunna jämföra olika bussar. Varje busstyp har således ett SORT-värde. Vid krav på SORT-värden är det alltså inte bussen förbrukning i verklig trafik som anges, utan det är ett värde som fordonets leverantör har intygat för samtliga fordon i ett visst utförande.

Krav på emissioner Krav på kväveoxider Krav på partiklar Finns olika nivåer på kravstegarna Kravet som ett medelvärde av alla fordon som ingår i avtalet   Baskrav År Kväveoxider Partiklar g/kWh Tom år 2015 2,4 0,02 2016 2,2 0,015 2017 2,0 2018 1,8 2019 1,5 2020 1,3 2021 1,1 2022 och senare 1,0

Krav på certifierat miljöledningssystem Krav på att trafikföretaget har ett aktivt miljöarbete Krav på vissa ingående delar Ska finnas dokumentation som styrker arbetssättet Rapportering via FRIDA-systemet Svara på ett antal frågor och beskriva samt bifoga verifikat

Följa upp avtalskrav Mha FRIDA-systemet Månadsrapporter och revisioner på plats hos trafikföretagen Avtal Antal fordon körsträcka [km] miljöredovisning Fordonsklass I,II,IIIk Krav andel förnybara kilometer [%] Medelvärde andel förnybara kilometer[%] Krav NOx [g/kWh] Medelvärde NOx [g/kWh] Krav PM [g/kWh] Medelvärde PM [g/kWh] A 31 3 924 638 Godkänd 2,4 2 0,02 90 99,5 B 69 5 586 798 99,6 C 23 721 602 3,8 2,9 - 22,2 D 17 372 172 2,7 10 E 3 203 627 F 251 432 22,1

Långsiktligt strategiskt miljöarbete Krav gällande förnybart drivmedel, utsläpp, energi och aktivt miljöarbetet Vi har jobbat tillsammans med trafikföretagen kring uppföljning av kraven Vi har varit delaktiga i test av ny teknik Detta tillsammans har givit oss en fordonsflotta som är betydligt renare än vad den annars hade varit och som till största delen kör på förnybart drivmedel Partikelfilter hybridfordon