Sekretess vid outsourcing - en förstudie

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Yttrandefrihet, meddelarfrihet, efterforskningsförbud, repressalieförbud och källskydd Privat sektor,
Socialstyrelsen.se/patientsakerhet Fallstudie nr. 22 | Artikelnr | ISSN Patient tog sitt liv under vård på sjukhus En man med självmordstankar.
Nyttorealisering på 10 min
NEA E-legitimation för företrädare för juridisk person 9 november 2009.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
LPT. Lagen om sluten psykiatrisk tvångsvård.
Ren förmögenhetsskada (och annan förmögenhetsskada)
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Balansansvarsavtalet Aktuellt Elmarknadsråd 9 februari 2010 Elin Broström Marknad.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Personuppgiftslagen (PuL) och
Kvarnholmsförbindelsen
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Breddtjänster – ett nytt skede i IT-politiken Christer Marking IT-kommissionen.
Patientmaktsutredningen
Trender inom statsförvaltningen
Socialtjänstlagen, SoL
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Folkhälsodata i Region Skåne Skåningarnas hälsa, levnads- och miljöförhållanden.
Ändra till startrubrik
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Om ansvar för arbetstagare m m
Patientjournallagen Ändamål
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Offentlighet och sekretess
Offentlighets- och sekretesslag (OSL)
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID Östersund, tisdag 24 september 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Delegering Vem får delegera?
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Varför arkiv? Arkiv bevarar vårt gemensamma minne. Genom arkiven värnas rätten till demokratisk insyn och den enskildes rättssäkerhet samt skapar vägar.
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan
Angrepp mot informationssystem Ds 2005:5 Göteborgs Universitet Kristina Ullgren
Särskilt pedagogiskt stöd
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
Finansiell samordning
LAGSTIFTNING OM ANMÄLNINGSPLIKT, UTREDNINGAR OCH SEKRETESS I SAMVERKAN
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
Dokumentation och sekretess hos de medicinska delarna av elevhälsan Skolsköterskekongress 2012 Carita Fallström
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Principer för utredningar av oegentligheter
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Innehåll i föreläsningen
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
BEFINTLIGA AVTAL VID REKONSTRUKTIONSBESLUTET 2 KAP. 20 § Lag om företagsrekonstruktion.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Offentlighet och sekretess
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
(Företagsnamn) SWOT-analys
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Rättsstatens vänner 14 september 2018
Presentationens avskrift:

Sekretess vid outsourcing - en förstudie Offentliga rummet 2015 Johan Bålman E-delegationen

Bakgrund E-delegationens betänkande Bättre juridiska förutsättningar för samverkan och service (SOU 2014:39) Ge likvärdiga förutsättningar för myndigheter att outsourca till antingen myndigheter eller företag Trodde vi…..

Bakgrund JO:s beslut den 9 september 2014 Allvarlig kritik för att ha lämnat ut sekretesskyddade uppgifter till ”privata” läkarsekreterare ett bemanningsföretag vid arbetstoppar …i hemmiljö

Bakgrund stark sekretess mycket känsliga uppgifter ingen sekretessbrytande regel den skyddas inte av BrB 20:3 brott mot tystnadsplikten ingen annan författningsmässig tystnadsplikt det fanns endast ”avtalssekretess”

Bakgrund Oro bland myndigheter outsourcing av drift m.m. Vi vill ge de sekretessreglerade uppgifterna ett fullgott skydd. Vi trodde att vi vidtagit tillräckliga åtgärder Behöver vi vrida tiden tillbaka Här behövs författningsändringar

Välbesökt seminarium januari Vad innebär sekretess Finns det andra brott än 20:3 trolöshet mot huvudman Varför räcker inte patientsäkerhetslagens tystnadsplikt Hur fungerar samhället och näringslivet E-delegationen åtog sig att följa upp frågan

En förstudie Delegationen beslutade att göra en förstudie Kartlägga användningen av outsourcing Analysera om sekretess utgör hinder Bedöma om behov av författningsförslag Per Furberg, Maria Jonsson, expertgruppen, referensgrupp, m.fl. se www.edelegationen.se

Användning av outsourcing, av av relevans för e-förvaltningen It-drift (lokal -> datorer -> programvara) Tekniska hjälptjänster (help desk etc.) Dokumenthantering (skanning, tryck, utskick) Kommunikationstjänster (telefoni etc.) Tekniska utvecklingstjänster (applikationsutveckling, testtjänster)

Sekretessöverväganden vid outsourcing Kan outsourcingen ske på ett, i sekretesshänseende, lagligt sätt? Görs sekretessreglerade uppgifter tillgängliga för leverantören? Är dessa uppgifter sekretessbelagda? Kan de anses vara röjda för leverantören? Är utlämnandet nödvändigt?

Tillgängliggörande av sekretess-reglerade uppgifter Finns det någon sekretessbestämmelse som avser den aktuella uppgiften och som gäller i den aktuella verksamheten? Om så, Blir uppgifter tekniskt tillgängliga för leverantören? Kan detta tillgängliggörande undvikas?

Är uppgifterna sekretessbelagda? Absolut sekretess?  Sekretess gäller. Skaderekvisit?  En prövning måste göras av varje uppgiftstyp!

Prövning av skaderekvisit Bedömning av uppgifternas karaktär, typiskt sett + Kunskaper om vad mottagaren kommer att göra med uppgifterna, spridningsrisk etc. Lagreglerad tystnadsplikt? Trolöshet mot huvudman? Obehörig befattning eller vårdslöshet med hemlig uppgift? För den absoluta merparten av alla uppgifter räcker det med en avtalsreglerad tystnadsplikt!  Sekretess kan gälla för särskilt skyddsvärda uppgifter (jfr 10:27) trots att avtalsreglerad tystnadsplikt gäller för mottagaren Kan särskilt skyddsvärda uppgifter sorteras bort?

Röjandebegreppet enligt OSL Ett brott mot 20 kap. 3 § BrB Inte detsamma som expediering enligt TF Inte röjande enligt OSL om det är osannolikt att mottagaren faktiskt tar del av uppgiften (jfr NJA 1991 ref. 103)

Hur undviker man ett ”röjande” Kan tjänsten utföras utan att leverantören tar del av i och för sig tillgängliga uppgifter? Kan t.ex. klausuler i avtalet förhindra leverantören från att ta del av dessa uppgifter?

Nödvändigt utlämnande, en sekre-tessbrytande regel i 10 kap. 2 § OSL Nödvändigt för att myndigheten ska kunna fullgöra sin verksamhet Restriktiv tillämpning, dock inte bara i undantagssituationer Ekonomiska skäl ej tillräckligt Extern expertkompetens kan vara nödvändigt Behoven varierar mellan olika myndigheter

Vad blir kvar? Särskilt skyddsvärda uppgifter och uppgifter som skyddas av absolut sekretess, som någon utomstående kan antas ta del av, utan att det är nödvändigt (annat än av ekonomiska skäl), och utan att den utomstående omfattas av någon straffsanktionerad tystnadsplikt. Kanske rimligt att sätta gränsen just där?

Hur löser man de omöjliga fallen? Identifiera det problematiska momentet Utför momentet i myndighetens egen regi 2 kap. 1 § OSL Anställd personal Uppdragstagare (utpekade fysiska personer) som ”deltar i myndighetens verksamhet”, dvs. arbetar under myndighetens ledning Inhyrd personal

Bör E-delegationen lämna förslag till författningsändring? Behov Risker Några få fall där OSL hindrar Tveksamt motiv Kräver belysning av gränslandet Osäkerhet om rättsläget Sekretess/personlig integritet är politiskt känsliga områden

Ett nästa steg En vägledning Vad behöver klaras ut i förväg Exempel på ”sekretessavtal” och biträdesavtal Exempel på hur rutiner kan utformas Vilka bedömningar görs vid begäran om utlämnande

Ytterligare ett JO-beslut Automatiserade beslut – färre regler ger tydligare reglering (SOU:2014:75) En surdeg på RK

Frågor?