Invånartjänster Mars 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Varför är det viktigt att mäta?
Ungas frågor om alkohol och droger
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
E-hälsa och invånartjänster
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Invånartjänster Januari 2015 Nationella
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
Hur gör man en debattartikel?
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
BjH 8 mars BjH 8 mars
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
En säker e-tjänst till vården
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Invånartjänster Februari Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående och planerade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser.
Invånartjänster Januari 2015 Nationella
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
Invånartjänster Maj 2015.
Invånartjänster April 2015
1177.se och Hitta och jämför vård Sammanställning av förändringar
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Invånartjänster juli – augusti 2015
Presentation av Region Jönköpings läns status införande Stöd och behandling Anneli Uusitalo, september 2015.
1177 Vårdguiden Driftstatus och namnbytet e-tjänster Huvudredaktörsmötet Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Invånartjänster september 2015
Sjukvårdsrådgivningen Björn Gustafson
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
Invånartjänster December Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade.
1177 Vårdguiden på webben Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Resultat grundkrav och prestationer 2015 PRIO-nätverket
1177 Vårdguiden på webben Nytt nationellt och regionalt samt utvecklingen av kontaktkorten. Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
1177 Vårdguiden på webben Senaste nytt och vidareutbildning i kontaktkorten Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Förvaltningen informerar. Plattform Stöd och behandling Plattform Designverktyg Tjänsten Stöd och behandling.
Landstingets ledningskontor Från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se Nu enkelt och tydligt för patienter och användare: logga in på 1177.se för.
1177 Vårdguiden på webben Nytt och aktuellt, översyn kontaktkorten, namnbytet e-tjänster Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Samordningsprogram Hitta och jämför vård 2.0 Mål och aktuell status Oktober 2015.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Invånartjänster Maj 2017.
Projekt Stöd och behandling
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Omställningen av hälso- och sjukvården
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Nationell patientöversikt
En tjänst för ökad tillgänglighet
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Invånartjänster Mars 2015

Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående och planerade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser och pågående införanden Aktuell status i tjänster Aktuella möten med uppdragsgivare/intressenter Kontaktvägar support Felanmälan Ris & Ros genom supporten

Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till: lisa.adolphsson@sll.se Rapporten publiceras på inera.se och meddelande skickas också ut per mejl till: Förvaltningsgrupperna Informationsdirektörerna Landstingens kommunikatörer Verksamhetschefer 1177 Vårdguiden på telefon

Statistik nyttjande av tjänster Nationellt Mars 2015

Tekniskt fel under övergången till responsiv design på UMO Tekniskt fel under övergången till responsiv design på UMO.se gjorde att inga sessioner registrerades i Google Analytics 20-29 februari. Tekniskt fel under övergången till responsiv design på UMO.se gjorde att inga sessioner registrerades i Google Analytics 20-29 februari.

1177 Vårdguiden på webben Sessioner per invånare och år i snitt Månad Sessioner per invånare och år i snitt Sessioner Mobiltrafik % Inklusive surfplattor Sessioner på hitta och jämför vård Besvarade frågor i frågetjänsten 1 9,0 7 288 612 67% 709 724 880 2 8,6 6 978 404 662 362 884 3 9,5 7 684 691 66% 742 678 858 4 5 6 7 8 9 10 11 12

1177 Vårdguiden på telefon Månad Inkomna invånarsamtal per invånare och år i snitt Inkomna invånarsamtal 2015 Andel besvarade invånarsamtal Andel besvarade invånarsamtal besvarade inom 3 minuter 1 0,6 509267 81% 42% 2 500 799 77% 30% 3 499 297 76% 25% 4 5 6 7 8 9 10 11 12

1177 Vårdguidens e-tjänster (Mina vårdkontakter) Månad Andel invånare med konto Inloggningar per invånare och år i snitt Invånarkonton Vårdenheter anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster Vårdenheter i 1177 Vårdguidens e-tjänster som erbjuder webbtidbokning 1 22% 0,8 2 109 137 7 353 1 389 2 2 166 669 7401 1 593 3 23% 0,9 2 228 689 7 433 1 622 4 5 6 7 8 9 10 11 12

20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben Sidor med flest sidvisningar 20-i-topp sökord från Google Mest använda sökorden i hitta vård-söket Mest lästa frågorna och svaren på 1177.se Mest använda sökorden i hitta-vård söket 1 Sök (not provided) vårdcentral Vad innebär diagnosen borderline? hud och hår 2 Startsidan 1177 KBTkort Kan man träna fast man är lite sjuk? Infektioner 3 E-tjänster – Mina vårdkontakter vårdguiden tandvård Vilka biverkningar har kortison? Mage och tarm 4 Magsjuka – diarré och kräkningar 1177 vårdguiden alla Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet? Leder, muskler och skelett 5 Fakta och råd sjukvårdsupplysningen vårdcentral nära mig Vad visar egentligen sänkan? Övrig administration 6 Ont i magen influensa sjukhus sundsvall Vad kan man göra åt segt slem i halsen? Läkemedel 7 Influensa 1177.se (inget sökord) Varför måste jag kissa så ofta? Kvinnors könsorgan 8 Feber lunginflammation gynekologimottagning Vad gör man åt lågt blodsocker? Övriga behandlingar 9 Lunginflammation www.1177.se psykiatrisk mottagning Vad är mördarbakterier? Hjärna och nervsysten 10 Patientlagen vattkoppor barnmorskemottagning Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling? Fråga ställd flera gånger 11 Halsfluss bältros psykiatri Tål småbarn att ramla och slå i huvudet? Hjärta och blodkärl 12 Vattkoppor 1177 se KBTlång Varför får jag lock för öronen? Hur spolar man öron? Graviditeten 13 Urinvägsinfektion endometrios PDTlång Hur får man bort sår i näsan? Öron, näsa, hals 14 Förkylning www.1177.com hälsocentral Vilken mat är bra när man har magkatarr? Övriga undersökningar 15 Bihåleinflammation bihåleinflammation vårdcentral göteborg Vad är snabbsänka? Ögon 16 Graviditetskalender artros närakut Vad är normal vilopuls? Mun och tänder 17 Feber hos barn urinvägsinfektion förlossningsmottagning Vad är proppar och hål på halsmandlarna? Psykiska sjukdomar och besvär 18 Öroninflammation halsfluss bvc Varför får man nervryckningar? Skador och olycksfall 19 Sök - NOT FOR COMMERCIAL USE vårdguiden 1177 karlstad Är det farligt att färga håret om man är gravid? Alkohol, droger och tobak 20 Endometrios magsjuka mvc barnmorskemottagning stockholms län gotland Hur högt kan blodvärdet vara? Vaccinationer

20-i-topp 1177 Vårdguiden på telefon Kontaktorsaker 1 Feber - barn 2 Buksmärta - vuxen 3 Läkemedelsfråga 4 Administrativ åtgärd 5 Allmän medicinsk information 6 Halsont 7 Feber - vuxen 8 Hosta - vuxen 9 Kräkning eller illamående - barn 10 Utslag - barn 11 Öronbesvär - barn 12 Andningsbesvär - vuxen 13 Hosta - barn 14 Bröstsmärta 15 Buksmärta - barn 16 Ryggbesvär - vuxen 17 Huvudvärk - vuxen 18 Urinvägsbesvär - kvinna 19 Yrsel 20 Diarré - vuxen Gäller ej Stockholm, Sörmland, Värmland och Norrbotten.

UMO.se Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt Månad Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt Sessioner 2015 Mobiltrafik % inklusive surfplattor UMO.se Besvarade frågor i fråga UMO 1 5,6 714 578 68% 808 2 3,5 444 341 1 591 3 5,0 638 409 893 4 5 6 7 8 9 10 11 12

20-i-topp på UMO.se Sidor med flest sidvisningar 20-i-topp sökord från Google Mest lästa frågorna och svaren på UMO.se 20-i-topp frågekategorier i fråga UMO 1 (not set) (not provided) Kan man ha mens när man är gravid? Skydd mot graviditet 2 UMO.se umo Varför kliar det på penisen? Tjejers underliv 3 Sex sex Visst är det liten risk att bli gravid under mensen? Killars underliv 4 kropp och hälsa porr Kan jag göra min penis större? Mens 5 P-piller umo.se Varför kliar det på mina bröst? Graviditet 6 Könssjukdomar ungdomsmottagningen Varför får jag såå mycket smegma? Kärlek 7 Sökresultat bröst Jag vill skjuta på mensen med p-piller, hur gör jag? 8 Hur har man sex? http://www.umo.se När börjar p-pillren verka? Att ha sex 9 Kärlek & vänskap klamyida Glömde ta p-piller, vad borde jag göra? Övrigt 10 Klamydia umo se Får jag större penis med en pump? Bröst 11 Jag mens Jag har klåda i underlivet, är det svamp? Ungdomsmottagning 12 Sex första gången http://www.umo.se/sex/konssjukdomar/ Mitt underliv luktar illa, vad ska jag göra? Hud 13 http://www.umo.se/tobak-alkohol-droger/rokning/ Jag får inte orgasm när vi har samlag, vad är det för fel? Nedstämdhet 14 självkänsla Kan man vara gravid även när man får mens? Onani 15 Hitta din mottagning könssjukdomar Varför får jag en brun flytning vid mens? Vänskap 16 Att må dåligt dagen efter piller Kan man bli gravid av försatsen? Utlösning 17 Fråga UMO graviditetstest Varför blir jag lös i magen när jag har mens? Föräldrar 18 http://wwww.umo.se/kroppen/somn/ Jag är kär i min kompis flickvän, vad ska jag göra? Sexlust 19 Tjejers bröst panikångest Varför blöder jag efter sex? Puberteten 20 ungdomsmottagningen lund Slutade med p-piller och fick ingen mens. Självskadebeteende

För definitioner, fler värden och unika rapporter per landsting och region, se Månadsrapport invånartjänster 2015 på http://inera.se/invanartjanster

Pågående, kommande och avslutade projekt Mars 2015

Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson ESS: System för händelsebaserad övervakning Ett nationellt system för bevakning och bedömning av utbrottsrisker baserat på s.k. händelsebaserad information med utgångspunkt i samtal till 1177 Vårdguiden på telefon samt sökningar på 1177 Vårdguiden på webben. 2013 2015-12 Pär Bjelkmar/ Deleer Barazanji Förstudie Nationella hjälplinjen Utreda om och hur Hjälplinjens uppdrag kan ingå i SLL:s utföraruppdrag inom Invånartjänster. Effektmålen är att utnyttja möjliga synergier med övriga invånartjänster samt säkra Hjälplinjens långsiktiga stabilitet och kompetens att hjälpa och stödja så många personer som möjligt. 2015-01 2015-05 Iréne Ferm Vidareutveckling webbtidbokens gränssnitt Landstingen önskar få bättre funktionalitet när det gäller flödet i invånargränssnittet för webbtidbokning. Ett gemensamt arbete pågår inom nätverksgruppen för Mina vårdkontakter kring detaljering och prioritering av krav. Utifrån estimat av de mest prioriterade förslagen av förbättringar genomförs vidareutveckling av webbtidboken. 2015 02 2015 Q4 Gabriel von Euler

Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Hitta och jämför vård Sökförbättringar Förbättra användarinteraktionen i tjänsten Hitta och Jämför vård och sök via karta Samordna resultat i sökfunktionen i Hitta och Jämför vård och sökfunktionen på 1177.se. Rättningar av fel och utökad sökbarhet i vårdutbudet 2014-11 2015-05 Agneta Östlund Hitta och jämför vård Koncept och utvecklingsstrategi Ta fram en långsiktig strategi och ett koncept för att hitta, jämföra och välja vård. Ta fram mål/syfte med tjänsten utifrån användarkoncept, arkitektur och förvaltning. 2015 Q1 2015 Q2 Tomas Kaipe Förbättra kontaktkortsadmin Sammanställning problembild Beslutsunderlag med förslag till lösning och genomförandeplan Genomförande stegvis enligt beslut Fredrik Dolléus Utveckla valfrihetsinfo specialiserade vårdval (Region Skåne) Förbättra valfrihets- och jämförelseinformationen för invånarna i Region Skåne genom att göra vårdvalsutbudet och tjänster sökbara via 1177.se samt visa väntetider till specialistvården på 1177.se. 2015 02 2015 Q3 Anna Dahlström

Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Virtuell portal 2.0 Mina vårdkontakter Ett sammanhållande projekt som innefattar uppgraderingar av gränssnitt, funktionalitet och verksamhetsprocesser inom MVK för att svara upp mot behov av anslutande virtuella portaltjänster såsom Vårdhändelser och Behandlingsplattformen, såväl som interna och landstingsgemensamma användbarhets- och förvaltningsaspekter, samt anpassning till 1177 Vårdguiden som varumärke. 2014 Q3 2015 Q4 Löpande delleveranser. Gabriel von Euler (Delöverlämningar till förvaltning pågår) Tjänstedatabas/ Tjänsteutdelning Projektet syftar till en mer dynamisk tjänsteutdelning och minskade administrativa kostnader jämfört med dagens system. För att uppnå detta behövs en grundläggande funktionalitet i databas-hanteringen av tjänster oavsett om dessa är knutna till mottagningar eller ej, och projektet avser utreda och om möjligt genomföra erforderliga förändringar. 2015 02 2015 Q3 Gabriel von Eulers Fristående tidbok till NTJP Projektet innebär att göra tidbokskontraktet i Fristående tidbok tillgängligt på nationella tjänsteplattformen 201412 2015 Q2

Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Stöd och behandling 1.2 Vidareutveckling av den tekniska behandlingsplattformen till version 1.2 2015 03 2015 12 Anni Axelsson Förstudie min Hälsoplan (utförs inom ramen för ”Stöd och behandling 1.2) Idag förvaltas Min hälsoplan av LT i Jönköpings län. Flera LT är intresserade av att använda tjänsten och Jönköping kommer inte ha möjlighet att förvalta och utveckla tjänsten. En förstudie kommer att genomföras i syfte att analysera nuvarande funktionalitet samt ta fram förslag på hur kraven kan realiseras inom behandlingsplattformen. Grovt estimat och tidplan för utveckling ska tas fram. 2015 05 Förstudie nationell samverkan Förstudie för att ta fram förslag på plan framåt för nationell samverkan 2015 Q1 Planering pågår Karin Webb Förstudie nationell språktjänst Förstudie för att undersöka förutsättningarna för att etablera en nationell samverkan kring språktjänsten Videostöd för ökad kvalitet i sjukvårdsrådgivning Projektet videostöd för ökad kvalitet och tillgänglighet syftar i ett första steg till att utvärdera användning av flerpartsvideo vid rådgivningssamtal mellan teckenspråkstalande, teckenspråkstolk och sjuksköterskan. 2014-09 2016-01 Jonathan Björkehag

Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Nya patientlagen Informationskampanj om nya patientlagen, på uppdrag av Socialdepartementet. Information i befintliga tjänster och kanaler. Kompletterar med översättningar, film och bildmaterial under februari/mars. En informationskampanj riktad till invånare startar den 1 mars. 2014 08 2015Q1 Brita Nilsson Engström Sammanhållen inloggning för vårdens och omsorgens e-tjänster (inkl. ny version av nationell patientöversikt) Bidra till ökad tillgänglighet och mer information via e-tjänster genom ett sammanhållet och effektivt koncept för både utveckling, förvaltning och distribution av e-hälsotjänster till såväl vård- och omsorgspersonal som invånare. Därigenom erbjuds utvecklingsverktyg för interna och externa utvecklare. Nerladdningsbara grundkompententer återanvänds så att nya lösningar snabbare kan sättas i drift till lägre kostnad. 2014-06 2015-04-01 (fas 1: drift pilotprojekt) Nina Sellberg

Avslutade projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson E-tjänster för stöd och behandling Syftet är att i första hand öka invånarnas tillgång till kvalitetssäkrade stöd och behandlingar över Internet. Projektet ska utveckla och leverera en nationell teknisk behandlingsplattform för internetbaserad behandling. 2013-02 2015-03-31 Annette Cederberg Hitta och jämför hjälpmedel Utveckling av ny nationell hjälpmedelsdatabas samt temaområde Hjälpmedel med applikationen Hitta och jämför hjälpmedel på 1177.se klar 2012-11 Anna Dahlström Prio psyk del 2 Projektet ska utveckla stöd och behandling på nätet genom att utveckla e-hälsotjänster inom psykiatriområdet. Projektet är indelat i flera områden och första etappen hanterar: Information: Ytterligare öka tillgängligheten till information om psykisk hälsa/ohälsa för barn och unga på 1177.se och UMO.se Stödtjänster för personer med omfattande eller komplicerad problematik: En e-tjänst som ger patienten ett planeringsverktyg med möjlighet att se sina uppsatta mål för behandling, möjlighet att själv kunna registrera och följa upp överenskomna uppgifter och medicinering samt kunna registrera egna värden. 2013-10 2015-02 Info 2015-03-31 Stödtjänster Anna-Lena Byström Agneta Östlund/ Eva Lindholm

Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden Mars 2015

Pågående införanden – nationellt Kort syfte Start Klart när Kontaktperson Stöd och behandling Införandestöd av Stöd och behandling i syfte att tillhandahålla internetbaserat stöd och behandling till invånare/patienter/brukare December 2014 Pågående Kristina Stener, Eva Lindholm Rådgivningsstödet webb införs i utbildning – Högskolan i Skövde. (pilot) 2013 2016 Eva Lindholm Rådgivningsstödet webb i primärvård - Halland Införande av Rådgivningsstödet webb i syfte att kvalitetssäkra rådgivningen. 2014 2015-06-30 Annelie Amigelius Pilotprojekt RGS webb läsplatta Kungälv Ambulansverksamhet(pilot) Pilotprojektets syfte är att genomlysa användbarheten av RGS webb via läsplatta för ambulansverksamheten Kungälv VGR. April 2014 Juni 2015 Införande av Vårdhändelser och formulärtjänsten Stödja införandet av Vårdhändelser och formulärtjänsten i aktuella landsting. Sofia Sjölén

Aktuell status i våra tjänster Per mars 2015

UMO Redaktionellt arbete Fortsatt anpassningen av sajten till det nya responsiva utseende genom att exempelvis gå igenom allt innehåll och lägga in puffar under artiklar. Nyreviderat innehåll Saker jag vill göra men inte får Saker jag måste göra men inte vill Gynekologisk undersökning Sex- och samlevnadsundervisning i skolan

UMO UMO deltog på frukostseminariet Möt vinnarna av Web service award 2014: http://www.webserviceaward.com/vinnarna2014/

Ny modell för revideringsintervall på UMO Under våren har en ny modell för revideringsinterall tagits fram på UMO. Den går ut på att allt inte per automatik ska revideras vart annat år utan utifrån det enskilda innehållets behov. Revideringsintervallen sträcker sig mellan 1-5 år. Syftet är att effektivisera och förbättra möjlighet till samrevidering med 1177.se. Förutsättning för de revideringsintervall som är satta är följande: Att allt innehåll årligen gås igenom av ansvarig redaktör som ser över språk, struktur, länkar etc. Att fakta i innehållet är korrekt. Att felaktigheter som vi får kännedom om, exempelvis genom synpunktshantering, rättas omgående. Att det finns möjlighet att tidigarelägga en revidering om det finns behov av det. Exempelvis för att redaktören gör en bedömning av att texten inte håller, det har kommit nya riktlinjer inom området eller det kommer mycket frågor eller synpunkter på innehållet.  

1177 Vårdguiden på telefon 25 texter i Rådgivningsstödet är reviderade och publicerade efter godkännande av den medicinska faktagranskningsgruppen. Release K klienten för Rådgivningsstödet är nu distribuerad till landstingens tekniska kontaktpersoner. Releasen innehåller både förbättrad funktionalitet och namnändringar för de landsting som blivit regioner: Region Jönköpings län – Region Örebro län Region Gävleborg – Region Östergötland Region Kronoberg Region Jämtland Härjedalen

Mina vårdkontakter Gällande status patientlagen: Uppmaningen om att inte öppna upp Mina vårdkontakterutbudet för hela landet kvarstår. Det gäller även för ”Övriga tjänster” och ”Landstinget/regionen rekommenderar”. Tisdagen den 17 mars genomfördes Release 7.7 som innehöll det nya gränssnittet på Mina vårdkontakter för invånare. Samtidigt tillgängliggjordes ”Övriga tjänster” i ombudsläget.

Den 25 mars träffades Mina vårdkontakters nätverksmöte för första gången i år. Man diskuterade bland annat det nya gränssnittet på Mina vårdkontakter för invånare, aktuella utvecklingsprojekt och fick en presentation om hur den psykiatriska vården och dess patienter i Jönköping använder sig av e-tjänster på ett lyckat sätt.

Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se De anonyma nationella frågetjänsterna har under mars månad genomfört sin årliga enkätundersökning till frågeställarna. De visade att nästan alla frågeställare tyckte att de fick svar på sin fråga och att svaret var till hjälp. Tjänsten får högt betyg för sitt enkla språk och möjligheten att vara anonym. På 1177 hade hälften av frågeställarna valt att söka annan vård om de inte hade kunnat ställa sin fråga på 1177. På UMO var motsvarade siffra en tredjedel. Vill du se enkäten i sin helhet så kontakta lisa.ajgeldinger-nordqvist@sll.se

Vad skulle du gjort om du inte fått svar. 1177. se, 1177 Vad skulle du gjort om du inte fått svar? 1177.se, 1177.se Psykisk hälsa 1177.se Psyk.hälsa

Vad skulle du gjort om du inte fått svar? UMO.se

Vad är bra med tjänsten? ”Man kan ställa vilken fråga som helst hur konstig den än känns, få svar på den utan att behöva lämna ut sig eller skämmas.” ”Snabb. Enkel. Lättillgänglig. Bra förklaringar. Anonymitet.” ”Jag fick ett trevligt och väldigt utförligt svar, och vet nu exakt hur jag ska gå vidare. Tack så mycket för en bra tjänst!”

Aktuella möten med uppdragsgivare/intressenter Per mars 2015

Kundansvarigas besök i landsting och regioner (i samarbete med Inera) 2015 Västmanland 20 jan Kalmar 21 jan Västerbotten 6 februari Halland 11 februari VGR 18 februari Värmland 9 mars Jönköping 7 april Skåne 8 maj

Möten 2015 Förvaltningsgruppsmöten Nätverksmöten 5 feb 26 mars 3 juni 3 sept 22 okt  10 dec 1177 Vårdguiden på telefon 28 januari 6 maj 16 september 25 november Mina vårdkontakter 25 mars 2 juni 23 september 9 december Redaktörsnätverket Hitta och jämför vård Medicinskt ansvariga 1177 Vårdguiden på telefon (MLA) RGS webb

Kontaktvägar support 1177 Vårdguiden webb UMO.se Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se  0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt. Synpunkter och frågor: red@1177.se 1177 Vårdguiden på telefon Driftsstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se  0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt. Användarstöd, synpunkter och frågor: 1177svr@1177.se   UMO.se Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se  0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt Synpunkter och frågor: info@umo.se

Kontaktvägar support Hitta och jämför vård Mina vårdkontakter Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: nationellkundservice@inera.se  0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt. Mina vårdkontakter Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: minavardkontakter@sll.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22 Det pågår ett arbete med att fastställa svarstider och vi återkommer angående detta längre fram.

Viktig info i en felanmälan För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Om ni mailar i ert ärende - skicka gärna med skärmdump i er felanmälan på ev felmeddelande mm Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.

Rosor Mejlade för några veckor sedan och fick svar inom några dagar. Varmt tack, det svaret har jag kvar i min dator. Jag befinner mej i en besvärlig situation som är svårhanterlig för mej utan hjälp och råd. Svaret stärker och hjälper mej. En fantastisk tjänst. Besökt sida: http://www.1177.se/Uppsala-lan/Stall-en-anonym-fraga/ Jag blir så glad när jag ser att ni använder ordet "hen". Och stolt, svensk sjukvård följer med sin tid! Fantastiskt bra sammanställning. Synd att jag inte letat upp den för 2 år sedan. Då hade jag kanske sluppit ett antal vårdcentrals besök och i slutändan akuten och borttag av gallblåsan. Vårdcentralerna borde använda denna info då de trots att jag hänvisar till 1177 och ultraljud hävdar att man inte gör ultraljud vid besvär. Hade jag sett denna sida hade jag stått på mig redan för 2 år sen. Besökt sida: http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Gallsten/